سبد خرید شما خالی است!

هویه چیست؟ آشنایی با 0 تا 100 هویه یا دستگاه لحیم کاری

 ۱۴۰۳/۰۶/۰۴
هویه چیست؟ آشنایی با 0 تا 100 هویه یا دستگاه لحیم کاری
هویه چیست؟

هویه چیست؟

هویه ابزاری بسیار پرکاربرد و مهم برای انجام انواع کارهای الکتریکی است. دستگاه لحیم کاری وسیله ای است که با آن سیم لحیم را ذوب کرده و قطعات الکتریکی مختلف را برای مقاصد خاص مثل ساخت انواع مدارها به یکدیگر متصل می کنند. این دستگاه انواع مختلفی دارد اما دو مدل اصلی آن، هویه های برقی و غیر برقی است که هر کدام به صورت جداگانه دارای انواع مدل های دیگری هستند. برای خرید و استفاده از هویه یا دستگاه لحیم کاری ابتدا باید بدانید که دستگاه هویه چیست و به طور کامل با این ابزار و نحوه کار با آن و اجزا و مدل های مختلف آن به خوبی آشنا شوید تا بتوانید علاوه بر استفاده راحت تر از این وسیله مناسب ترین نوع آن را با توجه به نیاز خود تهیه کنید. در ادامه این مطلب علاوه بر پاسخ به سوال دستگاه لحیم کاری چیست، شما را با صفر تا صد این ابزار پرکاربرد آشنا خواهیم کرد.

نحوه کار با هویه و اجزای تشکیل دهنده آن

برای پاسخی جامع تر به سوالاتی مثل هویه چیست و یا دستگاه لحیم کاری چیست باید بگوییم، هر وسیله یا ابزار به طور معمول از اجزای خاص و مختلفی تشکیل شده است. هویه نیز از دسته ای که به صورت عایق است، یک المنت که مهم ترین جزء این وسیله به شمار می رود و یک سری فلزی که انواع مختلفی دارد تشکیل شده است. المنت موجود در هویه از آنجایی اهمیت دارد که انرژی الکتریکی را گرفته و به گرما تبدیل می کند و این گرما به سری فلزی هویه منتقل می شود. به وسیله ی این گرما می توانید سیم لحیم را ذوب کرده و میان دو قطعه قرار دهید و آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید انجام این عمل از کاربرد‌های اصلی هویه یا دستگاه لحیم کاری به شمار می رود.
هویه ها دارای انواع گوناگونی هستند، مدل های ساده این ابزار که کارایی محدود و ظاهر و قابلیت های ساده ای دارند تا انواع پیشرفته آن که به صورت چند توانه تولید می شوند. این مدل های چند توانه دارای کلیدی مخصوص هستند که این قابلیت را به افراد می دهد تا توان و دمای هویه را به صورت دلخواه تنظیم کنند. در مدل های دیگر که پیشرفته تر هستند تنظیمات دمای هویه به صورت دیجیتالی انجام می شود.

سایر لوازم مورد نیاز جهت لحیم کاری

ممکن است پس از یافتن پاسخ سوال هویه چیست یا دستگاه لحیم کاری چیست، این سوال ذهنتان را مشغول کند که برای انجام عمل لحیم کاری داشتن یک هویه کافی است. باید بگوییم که برای انجام لحیم کاری علاوه بر هویه یا دستگاه لحیم کاری به ابزار و وسایل دیگری نیاز دارید که فرایند را برای شما بسیار راحت تر می‌کند. برای اینکه بتوانید از این وسایل به بهترین نحو استفاده کنید باید نحوه کار با تمامی آن‌ها را بدانید تا بتوانید در مواقع نیاز به وسیله ی آن ها از بروز مشکلات جلوگیری کنید. در ادامه به معرفی کوتاهی از این وسایل می‌پردازیم.

پایه ی هویه

یکی از اجزای مهم هویه ها پایه است اما بعضی از آن‌ها فاقد این پایه هستند. نداشتن پایه برای هویه می‌تواند مشکلات بسیاری زیادی را برای شما  به وجود آورد و روند کار را مختل کند‌. عدم وجود پایه می تواند خطراتی مثل سوختگی یا آتش سوزی به وجود آورد. در طراحی مدل های جدید و پیشرفته حتما پایه ای بسیار کاربردی و زیبا قرار دارد.

 


دستگاه لحیم کاری چیست؟

نوک هویه

کاربرد انواع هویه با یکدیگر تفاوت هایی دارد و نوک این ابزار با توجه به کارایی آن در مرحله ساخت دچار تغییراتی شده و در ابعاد متفاوتی ساخته می شود.

روغن لحیم

اگر هنگام انجام عمل لحیم کاری از روغن لحیم استفاده کنید کار شما راحت تر شده و باعث می شود تا لحیم به خوبی به قطعات چسبیده و عمل اتصال قطعات به یکدیگر نیز به خوبی انجام شود.

سیم لحیم

سیم های لحیم کاری در ضخامت های مختلف تولید می شوند. برای انتخاب سیم لحیم با ضخامت مناسب باید به سایز و ابعاد هویه ی خود توجه کنید و به نسبت‌ آن سیم لحیم مناسبی را تهیه کنید. سیم لحیم ماده ای است که در اثر گرما از حالت جامد به مایع تبدیل می شود و بین دو قطعه قرار گرفته و پس از سرد شدن مجدد به حالت جامد در‌آمده و دو قطعه مورد نظر را به هم متصل می کند‌.

قلع مکش یا مکنده

اگر در انجام فرایند لحیم کاری و اتصال قطعات به یکدیگر دچار اشتباه شدید این ابزار به کمک شما می آید. نحوه کار با قلع مکش به این صورت است که، برای جدا کردن دو قطعه مورد نظرتان کافیست مقداری لحیم را با دستگاه هویه گرم کرده و به وسیله ی قلع مکش آن را جدا کنید. اکنون می‌توانید قطعات را از یکدیگر و از مدار مربوطه جدا کنید.

اسفنج نسوز یا سنباده ریز

زمانی که به صورت مداوم از هویه استفاده می کنید، باعث می شود نوک آن دچار زائده هایی شود و برای انجام لحیم کاری باید ابتدا نوک هویه را تمیز کنید‌. این کار به وسیله ی اسفنج های نسوز انجام می شود.

انواع هویه

هویه یا دستگاه لحیم کاری جز ابزارهای پرکاربرد است و اغلب افراد برای انجام کارهایی مثل تولید لوازم الکتریکی و یا تعمیرات این وسایل در مشاغل و صنایع مختلف از دستگاه لحیم کاری یا همان هویه استفاده می کنند. به همین دلیل و برای پاسخ گسترده به نیازهای متفاوت افراد در صنایع مختلف این وسیله پرکاربرد و مهم در انواع بسیار زیادی تولید و در بازار عرضه شد. در ادامه با معرفی انواع مختلف این دستگاه، پاسخ سوال هویه چیست را کامل تر خواهیم کرد.

هویه ‌های الکتریکی

اغلب هویه ها به دو گروه اصلی هویه برقی و هویه غیر برقی دسته بندی می شوند. هویه‌های برقی یا الکتریکی به صورت مستقیم به وسیله ی جریان برق کار می کنند و خود دارای دو مدل مختلف هستند، از مدل های این هویه می توان به هویه قلمی و هویه تفنگی اشاره کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می پردازیم.
 

هویه های قلمی

در بین انواع هویه های موجود در بازار، هویه های قلمی جز اولین و ساده ترین نوع هویه ها هستند. قیمت این هویه نسبت به مدل های دیگر کمتر است و از آنجایی که جز هویه های برقی دسته بندی می شود برای راه اندازی آن باید به صورت مستقیم به برق شهر متصل شود. از این هویه به عنوان رایج ترین نوع هویه یاد می شود و اغلب دارای توان ثابتی است و قابلیت تنظیم دما در این مدل وجود ندارد. 
 
هویه چیست؟

 

هویه تفنگی

شکل ظاهری این هویه شبیه به تفنگ است و نام آن نیز از شکل آن برگرفته شده است. این مدل هویه معمولا توانی بیشتر از 100 وات دارد و به همین دلیل می تواند گرمای بیشتری نیز نسبت به مدل قلمی هویه تولید کند. نوک فلزی این مدل هویه معمولا به صورت پهن طراحی و ساخته‌ می شود تا برای انجام لحیم کاری قطعه هایی با ابعاد بزرگتر مناسب باشد.

هویه‌های غیر الکتریکی

علاوه بر هویه های برقی نمونه غیر برقی آن نیز تولید و به بازار عرضه شد زیرا ممکن است در زمان و یا مکانی نیاز به هویه پیدا کنید که به برق شهری دسترسی نداشته باشید. به همین دلیل و برای رفع این مشکل هویه‌های غیر برقی که به وسیله ی باتری و یا به صورت شارژی کار می کنند، تولید شدند. از انواع هویه های غیر برقی می توان به مدل هویه چکشی، هویه گازی، هویه باطری خور و هویه شارژی اشاره کرد.
 

هویه چکشی

این مدل هویه به صورتی است که جهت تامین گرمای مورد نیاز از چراغی به اسم پریموس و یا چراغ کوره در طراحی آن استفاده شده است. کاربرد هویه چکشی به این صورت است که معمولا برای انجام اتصالات سخت و قطعات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.
 

هویه گازی

هویه های گازی به وسیله گاز مایع تامین انرژی می‌کنند و گرما تولید می کنند. طراحی این هویه به صورتی است که دارای یک مخزن است که آن را با گاز مایع پر می کنند و پس از خالی شدن مجدد قابل شارژ است.
 

هویه باطری خور

هویه های باتری خور به وسیله‌ی باطری های یک و نیم ولت یا کتابی تامین انرژی می شوند و حرارت مورد نیاز جهت انجام لحیم کاری را تولید می کنند.
 

هویه شارژی

هویه شارژی نیز مانند دیگر مدل های هویه کار می کند و تنها تفاوت آن این است که پس از هر بار استفاده می توانید آن را با قرار دادن بر روی پایه مخصوص شارژ، مجدد شارژ کنید و در مکان هایی که دسترسی به برق ندارید از آن استفاده کنید.

چه هویه ای مناسب کار شما است؟

پس از اینکه به طور کامل پاسخ سوال هویه چیست و یا دستگاه لحیم کاری چیست را دریافتید، اکنون باید بدانید چه هویه‌ای برای شما مناسب است تا هنگام خرید دچار مشکل نشوید. برای خرید مناسب تربن هویه باید به کاری که می خواهید به وسیله آن انجام دهید توجه کنید. اگر مبتدی هستید و قصد استفاده عادی از هویه را دارید بهتر است نوع قلمی را خریداری کنید اما برای کار‌های تخصصی بهتر است مدل های پیشرفته تر را تهیه کنید. همچنین اگر نیاز دارید هویه خود را حمل کنید بهترین گزینه مدل های شارژی و باطری خور هستند.

 

دستگاه لحیم کاری چیست؟

 

سوالات متداول

چگونه هویه مناسب برای کار خود را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب هویه باید به نیاز خود توجه کنید. اگر برای کارهای سبک و مبتدی از هویه استفاده می کنید، هویه قلمی مناسب است. اما برای کارهای تخصصی تر، مدل های پیشرفته یا هویه‌های شارژی و باتری خور پیشنهاد می شوند.

چه لوازم جانبی برای لحیم کاری لازم است؟

علاوه بر هویه، برای لحیم کاری به ابزارهایی مثل پایه هویه، سیم لحیم، روغن لحیم، قلع مکش و اسفنج نسوز برای تمیز کردن نوک هویه نیاز دارید.

چگونه می توان قطعات لحیم شده را جدا کرد؟ 

برای جدا کردن قطعات لحیم شده، از قلع مکش استفاده می شود. ابتدا لحیم را با هویه گرم می کنید و سپس به کمک قلع مکش، لحیم را از روی قطعه برمی دارید تا بتوانید قطعات را جدا کنید.
 
۷۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید