سبد خرید شما خالی است!

تفاوت پتانسیومتر و رئوستا چیست؟ (مقایسه و بررسی)

 ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
تفاوت پتانسیومتر و رئوستا چیست؟ (مقایسه و بررسی)
تفاوت پتانسیومتر و رئوستا

تفاوت پتانسیومتر و رئوستا

اگر به تازگی به دنیای تجهیزات الکترونیکی ناشناخته ورود پیدا کرده باشید قطعا با جمعی از سازه های مستقل اما مشابه رو به رو شده اید که تفاوت های آنها را نمی دانید. این فرضیه درباره دو دستگاه پتانسیومتر و رئوستا نیز صدق می کند. رئوستا و پتانسیومتر دو سازه الکتریکی هستند که از آنها برای ولتاژ و جریان در مدار های الکتریکی استفاده می شود. داشتن مقاومت متغیر از جمله وجه اشتراکاتی است که میان این دو دستگاه یافت می شود. ما در ادامه این مقاله به شما کمک می کنیم تا علاوه بر درک چیستی هر یک از دستگاه های فوق تفاوت پتانسیومتر و رئوستا را نیز شناسایی کنید.

پتانسیومتر چیست؟

پتانسیومتر که به اختصار به آن پات نیز می گویند یک قطعه کوچک الکتریکی است که وظیفه آن مقاومت متغیر است. به عبارتی دیگر زمانی که پتانسیومتر در یک دستگاه به کار رفته باشد شما می توانید میزان مقاومت الکتریکی را به صورت خودجوش کم یا زیاد کنید. شاید برایتان سوال شود که تنظیم مقاومت‌ الکتریکی چه لزومی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم تنها در این صورت است که تنظیم ولتاژ در بسیاری از دستگاه ها انجام می شود. افزون بر آن این تنش می تواند انرژی مکانیکی را به بار الکتریکی تبدیل کند. تنظیم روشنایی و صدا جزو آخرین کاربرد هایی است که به پتانسیومتر نسبت می دهند.

رئوستا چیست؟

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، برای درک بهتر تفاوت پتانسیومتر و رئوستا ابتدا لازم است هر دو دستگاه را به درستی بشناسید. Rheostat در حقیقت قطعه ای کوچک است که در یک مدار الکتریکی جهت کنترل مقاومت به صورت متغیر کار گذاشته می شود. شما می توانید با کمک این قطعه جریانی که قرار است از مدار عبور کند را دچار نوسان کنید. تنظیم حرارت، روشنایی، سرعت موتور و کم کردن شدت جریان از جمله کاربرد های رئوستا است. بی شک با مطالعه چیستی هر یک از این اقلام به شباهت های بین آنها پی می برید. اما آن چیزی که برای ما در این مقاله اهمیت دارد کشف تفاوت رئوستا و پتانسیومتر است.

 

تفاوت پتانسیومتر و رئوستا

بررسی تفاوت رئوستا و پتانسیومتر 

بررسی تفاوت پتانسیومتر و رئوستا بسیار مهم است‌‌. چرا که در بسیاری از موقعیت ها هیچ یک از این دو سازه نمی توانند جایگزین دیگری شوند. اولین وجه تمایزی که می توانیم به آن اشاره کنیم تعداد پایه های این دو دستگاه است. رئوستا دارای دو پایه است اما در ساختار پتانسیومتر 3 پایه کارگذاری شده است. البته این تفاوت کمی پیش پا افتاده است. چرا که اختلاف اصلی در عملکرد این اقلام خلاصه می شود.
پتانسیومتر به گونه ای ساخته شده است که ولتاژ را تقسیم کند. این در حالی است که رئوستا تغییر دادن مقاومت کل سازه تولید شده است. در نهایت می توانیم به کاربرد های این دو دستگاه اشاره کنیم که در انتهای لیست تفاوت پتانسیومتر و رئوستا قرار می گیرند. رئوستا معمولا برای کم کردن یا به عبارتی کنترل کردن جریان استفاده‌ می شود. اما پتانسیومتر علاوه بر تنظیم ولتاژ کنترل سنسورها و میزان روشنایی را هم در دست دارد.

سوالات متداول 

1- رئوستا چیست؟
رئوستا وسیله ای است که مقاومت را در مدار به شکل متغیر کنترل می کند.
2- پتانسیومتر چیست؟
پتانسیومتر سازه ای است که مقاومت الکتریکی، میزان روشنایی و سنسور ها را در دستگاه تنظیم می کند.
3- تفاوت رئوستا و پتانسیومتر در چیست؟
تعداد پایه ها، عملکرد کلی. 
4- از کجا می توان رئوستا و پتانسیومتر با کیفیت را با قیمتی اندک تهیه کرد؟
فروشگاه بزرگ تکترونیکس 
 
۱۶۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید