سبد خرید شما خالی است!

وات متر چیست؟ آشنایی 0 تا 100 با انواع، کاربرد و نحوه کار آن

 ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
وات متر چیست؟ آشنایی 0 تا 100 با انواع، کاربرد و نحوه کار آن
وات متر
در دنیای صنعتی امروز، کنترل و مدیریت انرژی و همچنین صرفه جویی در مصرف برق به یکی از مسائل مهم و ضروری در بیشتر مشاغل و صنایع تبدیل شده است. کنترل و مدیریت دقیق مصرف انرژی مزایای بسیار زیادی مثل کاهش هزینه ها، حفظ سلامت محیط زیست، جلوگیری از اتلاف انرژی و… دارد. به همین منظور دستگاهی به نام وات متر تولید و به بازار عرضه شده است. شاید این سوال برایتان پیش آید که وات متر چیست؟ در واقع وات متر‌ها ابزاری بسیار مهم و ضروری برای اندازه‌ گیری، کنترل و مدیریت مصرف برق هستند.
این دستگاه می‌ تواند به صورت دقیق جریان، توان و ولتاژ را اندازه گیری کند به همین دلیل اکثر مشاغل و صنایع برای بهبود مصرف برق و همچنین برای جلوگیری از بروز مشکلات در سیستم های الکتریکی از آن استفاده می کنند. در این مقاله از تکترونیکس قصد داریم تا شما را با انواع وات متر، کاربرد و همچنین نحوه کار با آن آشنا کنیم تا اگر به صنعت الکترونیک و یا کنترل و مدیریت انرژی علاقه دارید، بهترین و مناسب‌ ترین وات متر را با توجه به نیاز و اهداف خود خریداری کنید.

وات متر چیست؟

در این قسمت به بررسی این موضوع که وات متر چیست خواهیم پرداخت و توضیح دقیقی از آن ارائه می دهیم. وات متر، ابزاری مهم و کاربردی در صنعت برق است و برای سنجش میزان توان الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار همچنین توانایی اندازه گیری دقیق توان الکتریکی در مدارها را دارد. واحد توان وات است و وات‌ مترها به طور خاص برای اندازه گیری این پارامتر طراحی و تولید شده‌ است. وات‌ مترها انواع مختلفی دارند که در اندازه گیری با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از ویژگی های بسیار مهم یک وات متر دقت آن است و هر چه کیفیت یک وات متر بیشتر باشد دقت آن نیز بیشتر است. این ابزار نقش بسیار مهمی در مهندسی برق دارد که برای اندازه گیری دقیق توان الکتریکی و کنترل و مدیریت مصرف و توزیع انرژی الکتریکی در کاربردها و محیط های مختلف استفاده می شود. این دستگاه در محیط های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه عملکرد وات متر

وات‌ مترها با اندازه‌ گیری به صورت همزمان ولتاژ و جریان کار می‌کنند، زیرا توان حاصلضرب ولتاژ و جریان است. این دستگاه از دو سیم پیچ که یک سیم پیچ جریان با مقاومت کم و دیگری ولتاژ با مقاومت بالا است تشکیل شده است. سیم پیچ ولتاژ به صورت دایره‌ ای بین دو قسمت سیم پیچ جریان قرار می‌ گیرد. این تنظیم به وات‌ متر اجازه می‌دهد تا توان را با تولید گشتاور مکانیکی متناسب با الکتریسیته اندازه گیری شده بسنجد.

 


وات متر چیست؟

انواع وات متر

‌وات مترها با توجه به کاربردشان انواع مختلفی دارند و هر کدام برای کارایی و نیاز خاصی طراحی و ساخته شده اند. اگر قصد خرید وات متر را دارید بهتر است قبل از آن بدانید که وات متر چیست و با انواع آن آشنا شوید تا بتوانید خرید راحت تر و مناسب تری با توجه به نیاز و اهداف خود داشته باشید. این ابزار در انواع مختلفی موجود است که در ادامه به بررسی و معرفی آن ها می پردازیم.
  1. وات مترهای آنالوگ: این مدل وات‌ مترها بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی کار می کنند. این ابزار از واکنش میدان های مغناطیسی تولید شده به وسیله ی سیم‌ پیچ‌ های جریان و ولتاژ برای اندازه‌ گیری الکتریسیته استفاده می کند وات متر های آنالوگ برای اندازه‌ گیری توان در مدارهای جریان متناوب مناسب هستند و خوانایی قابل اعتمادی را برای سیستم‌های تک‌ فاز و سه‌ فاز ارائه می‌ دهند.
  2. وات مترهای دیجیتال: این نوع وات‌ مترها خوانش عددی دیجیتال را ارائه می‌ دهند و برای پوشش طیف گسترده‌ ای از سطوح توان طراحی و ساخته شده‌ اند. وات مترهای دیجیتال مجهز به ویژگی‌ های پیشرفته‌ ای مانند ثبت داده‌ ها، رابط‌ های ارتباطی و توانایی اندازه‌ گیری انرژی فعال و راکتیو هستند. این ابزارها قابلیت اتصال به سیستم‌های کنترلی و نمایشگرهای دیجیتال را دارند.
  3. وات‌ مترهای گیره‌ دار: این مدل از وات مترها طوری طراحی شده اند که قابل حمل هستند و به مدار اندازه‌ گیری شده متصل می‌ شوند. این مدل برای سهولت استفاده به صورت قابل حمل طراحی شده‌ و برای اندازه‌ گیری‌ های میدانی ایده‌ آل است.
  4. وات متر کنتورهای هوشمند: این مدل از وات‌ مترها به صورت دیجیتالی و پیشرفته‌ هستند که می توانند علاوه بر اندازه گیری میزان مصرف انرژی داده‌ هایی را در مورد الگوهای مصرف انرژی ارائه دهند و همچنین امکان نظارت و مدیریت مصرف انرژی را برای کاربران فراهم می‌ کنند.
  5. وات‌ مترهای نوع دینامومتر: این ابزارها شباهت زیادی به وات‌ مترهای القایی دارند. وات‌ مترهای دینامومتر، دستگاه‌ های الکترومکانیکی هستند که می توانند توان الکتریکی را با تولید گشتاور مکانیکی متناسب با الکتریسیته اندازه‌ گیری کنند.

کاربرد وات متر

از آنجایی که این دستگاه توانایی اندازه گیری بسیار دقیق میزان مصرف برق در مکان ها و محیط های مختلف مثل انواع صنایع و مشاغل، محیط های مسکونی و تجاری دارند دارای کاربرد های متنوعی نیز هست. وات‌ مترها ابزارهای همه‌ کاره هستند و توانایی آن ها در اندازه‌ گیری‌های دقیق و مطمئن ثابت شده است. برای کامل کردن پاسخ سوال وات متر چیست؟ در ادامه به بعضی از کاربردهای وات متر می پردازیم.
  • اندازه‌ گیری مدار الکتریکی و رفع اشکال
  • مدیریت انرژی صنعتی و تجاری
  • اندازه‌ گیری فرکانس شبکه
  • رتبه‌ بندی برق دستگاه
  • اندازه‌ گیری‌های میدانی
  • کنترل و نظارت بر کیفیت توان

طریقه نصب وات متر در مدار چگونه است؟

برای نصب وات متر در مدار، ابتدا سیم‌ ها را به‌ طور صحیح به وات‌ متر متصل کنید. از مواد عایق‌ و اتصالات قوی استفاده کنید. برای اندازه‌ گیری جریان یک سر سیم را به سر مثبت منبع برق و دیگری را به ورودی جریان وات‌ متر وصل کنید. برای اندازه‌ گیری ولتاژ کافیست سیم‌ های ولتاژ را به صورت موازی با بار مدار متصل نمایید.

 

وات متر

 

وات متر پریزدار چیست؟

وات متر پریزدار نوعی دستگاه اندازه‌ گیری توان الکتریکی است که به طور مستقیم به پریز برق متصل می شود. این نوع وات مترها برای اندازه‌ گرفتن مصرف برق یک وسیله الکتریکی که به پریز متصل است، استفاده می شوند. وات متر پریزی به طور مشابه با سایر انواع وات مترها عمل می کند. این دستگاه با اندازه گیری ولتاژ و جریان در سیم های برق، توان مصرفی وسیله الکتریکی متصل به پریز را محاسبه می کند.

سوالات متداول

کاربرد وات متر چیست؟

از کاربردهای وات متر می توان به اندازه‌ گیری مدار الکتریکی و رفع اشکال، مدیریت انرژی صنعتی و تجاری، اندازه‌ گیری فرکانس شبکه، رتبه‌ بندی برق دستگاه، اندازه‌ گیری‌های میدانی و کنترل و نظارت بر کیفیت توان اشاره کرد.

انواع وات متر کدامند؟

وات متر ها در انواع آنالوگ و دیجیتال در بازار وجود دارند، البته وات مترهای گیره دار، وات‌ مترهای نوع دینامومتر و وات متر پریزی نیز از دیگر انواع این سازه الکترونیکی هستند.

وات متر پریزی چیست؟

نوعی وات متر که به طور مستقیم به پریز برق متصل می‌شود و برای اندازه گیری مصرف برق یک وسیله الکتریکی خاص استفاده می‌شود.
 
۳۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید