سبد خرید شما خالی است!

سیگنال ژنراتور چیست؟ آشنایی تمام و کمال با سیگنال ژنراتور

 ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
سیگنال ژنراتور چیست؟ آشنایی تمام و کمال با سیگنال ژنراتور
سیگنال ژنراتور چیست؟

سیگنال ژنراتور چیست؟

یکی از مهمترین تجهیزات در آزمایشگاه های فناوری در زمینه مخابرات و الکترونیک، سیگنال ژنراتور است. سیگنال ژنراتور برای بررسی و تولید انواع سیگنال‌ ها با فرکانس بالا و با اهدافی مثل آزمایش، عیب یابی و طراحی کاربرد دارد. در این مقاله از تکترونیکس با مفهوم سیگنال ژنراتور، کاربرد این دستگاه و انواع آن آشنا می شویم.

تعریف سیگنال ژنراتور

در ابتدا بهتر است بدانیم سیگنال ژنراتور چیست؟ این ابزار یک نوع دستگاه الکترونیکی است که برای تولید سیگنال های الکتریکی با ویژگی‌ هایی مثل فرکانس، دامنه و موج استفاده می شود. سیگنال ژنراتور می تواند تست سیگنال هایی با موج تکراری و غیر تکراری در فرمت های مختلف تولید کند. به طور کلی از این سیگنال برای تولید انواع سیگنال‌ ها با اهدافی مثل آزمایش و اندازه گیری در صنایع مختلف به عنوان یک ابزار ارزشمند استفاده می شود.

کاربرد سیگنال ژنراتور

اکنون که دانستیم سیگنال ژنراتور چیست؟ می خواهیم با کاربردهای مختلف این ابزار آشنا شویم. در آزمایشگاه مخابرات، سیگنالی با مشخصات دلخواه تولید و وارد مدار می کنند. از این نوع سیگنال به عنوان یک نویز یا مورد خارجی دیگر استفاده می شود. برای اینکه بتوان تجهیزات الکترونیکی را تست کرد و عیب آن ها را پیدا کرد باید سیگنال ژنراتور برای تولید سیگنال های الکترونیکی با فرکانس های مختلف عمل کند. کاربرد های سیگنال ژنراتور در موارد زیر است.
  • در مراکز پژوهشی و آزمایشگاه رشته های برق و الکترونیک
  • برای تعمیر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
  • قابل استفاده در مراکز تحقیق و توسعه
  • برای تست تحریم و پاسخ دهی

سیگنال ژنراتور

انواع سیگنال‌ ژنراتور

سیگنال تولید شده توسط این ابزار، براساس عملکرد و ظرفیت دارای انواع مختلفی است. این دستگاه موج تکراری و غیر تکراری  در دامنه و شکل های متفاوتی تولید می کند که در طرح ها و ابعاد و پارامترهای مختلف نیز موجود است. در ادامه مهمترین انواع سیگنال‌ های ژنراتور را معرفی می کنیم.
  1. سیگنال‌ ژنراتور رادیویی: سیگنال ژنراتور رادیویی اولین نوع از این دستگاه است که در پهنای باند خاص استفاده می شود. فرکانس این نوع سیگنال بین 10 تا 150 کیلو هرتز است که به شکل سینوسی و با عملکرد های متعددی وجود دارد. از این نوع سیگنال برای پخش صدا و تصویر، ارتباط ماهواره ای و.... استفاده می شود.
  2. سیگنال ژنراتور AF: این نوع در تولید سیگنال الکترونیکی کاربرد دارد. سیگنال آی اف می تواند موج هایی به شکل سینوسی و مربعی با فرکانس یک مگا هرتز تولید کند. از این نوع سیگنال در آزمایشگاه های الکترونیکی و بررسی پاسخ فرکانس تجهیزات صوتی استفاده می شود.
  3. فانکشن ژنراتور: یکی از معروف ترین و رایج ترین زیر مجموعه های سیگنال ژنراتور، فانکشن است. فانکشن ژنراتور می تواند موج های تکراری ساده با فرکانس یک مگا هرتز تولید کند. این نوع سیگنال در امواج سینوسی، مربعی و مثلثی کاربرد دارند. به طور کلی فانکشن به کمک یک مدار، سیگنالی را تولید می کند که برای اهداف آزمایش به عنوان یک محرک عمل می کند.
  4. ژنراتور های سنکرون یا القایی: این نوع سیگنال می تواند توان مکانیکی را به توان الکتریکی سه فاز تبدیل کند. ژنراتور سنکرون یک ژنراتور القایی است که سرعت و فرکانس آن پنجاه هرتز است. 

چگونه یک سیگنال ژنراتور مناسب انتخاب کنیم؟

برای اینکه به نتایج آزمایش دقیق و قابل اعتماد دست یابیم باید از یک سیگنال ژنراتور مناسب استفاده کنیم. برای انتخاب سیگنال ژنراتور مناسب موارد زیر را باید در نظر بگیرید.
برای پروژه خود حتما محدوده فرکانس مورد نیاز را تعیین کنید. مطمئن شوید، سیگنالی که انتخاب کرده اید توانایی پوشش دهی طیف کاملی از فرکانس هایی که می خواهید را دارد.
لازم است که نوع شکل موج را شناسایی کنید. موج ها به شکل مثلثی، مربعی و سینوسی است. اطمینان حاصل کنید که سیگنال مورد نظرتان از این شکل موج ها پشتیبانی می کند.
برای نیاز های آزمایشی خود، حتما توان خروجی را در نظر بگیرید. یک سیگنال ژنراتور مناسب باید توان خروجی مورد نیاز را بدون نویز بیش از حد ارائه دهد.
در صورتی که پروژه شما از سیگنال های مدوله شده است، مطمئن شوید که سیگنال انواع مدولاسیون دامنه و فرکانس را ارائه می دهد.

سیگنال ژنراتور با فانکشن ژنراتور چه تفاوتی دارد؟

از مهمترین دستگاه هایی که در صنعت برق بسیار کاربرد دارند، سیگنال ژنراتور و فانکشن ژنراتور هستند. از نظر ماهیت هر دو سیگنال‌ یکسان تولید می کنند و هر دو دستگاه توانایی تولید سیگنال های متناوب را دارند. یکی از مهمترین تفاوت این دو ابزار سیگنال، نوع سیگنالی است که تولید می کنند. فانکشن ژنراتور توانایی تولید سیگنال های مربعی، سینوسی و مثلثی را دارد. اما سیگنال ژنراتور فقط سیگنال سینوسی را تولید می کند. دومین تفاوت این نوع دستگاه تولید سیگنال در فرکانس آنها است. در واقع فرکانس سیگنال فانکشن کمتر از فرکانس سیگنال ژنراتور است. در نتیجه سیگنال ژنراتور توانایی ایجاد سیگنال هایی با فرکانس بالاتر را دارد. تفاوت بعدی در دامنه سیگنال ها است. دامنه سیگنال‌ در فانکشن ژنراتور بیشتر از سیگنال‌ ژنراتور است. بنابراین مهمترین تفاوت های این دو دستگاه کاربردی در دامنه، شکل موج و فرکانس است.

 

سیگنال ژنراتور چیست؟

 

قیمت سیگنال ژنراتور

عوامل مختلفی بر قیمت سیگنال ژنراتور تأثیر می گذارد به عنوان مثال شرکت ارائه دهنده دستگاه یکی از این عوامل است. هر چه تولید کننده این محصول را با کیفیت بهتر و تعهد بیشتر به فروش بگذارد قطعا قیمت بیشتری خواهد داشت. اگر به دنبال یک دستگاه بسیار ارزان قیمت هستید ممکن است کیفیت پایین تری را تجربه کنید.
از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیگنال ژنراتور، خدمات پس از فروش است، سعی کنید از شرکت ها یا سایت های معتبری مانند تکترونیکس محصول را انتخاب کنید و قبل از خرید نیز از متخصصین و مشاورین با تجربه سایت کمک بگیرید. تا بتوانید یک دستگاه با کیفیت، قیمت مناسب و همراه با ضمانت معتبر خریداری کنید.

سوالات متداول

دستگاه سیگنال ژنراتور چیست؟

یک دستگاه الکترونیکی است که سیگنال های الکترونیکی با ویژگی های خاص تولید می کند. 

چند نوع سیگنال ژنراتور داریم؟

سیگنال‌ ژنراتورها بر اساس ظرفیت و عملکرد انواع مختلفی دارند. مهمترین آنها فانکشن ژنراتور، سیگنال رادیویی، سیگنال القایی و سیگنال AF هستند

تفاوت فانکشن ژنراتور و سیگنال ژنراتور در چیست؟

تفاوت این دو دستگاه در دامنه، فرکانس، شکل موج آن ها است.
 
۲۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید