سبد خرید شما خالی است!

منبع تغذیه متغیر | راهنمای انتخاب و خرید + بررسی قیمت

 
منبع تغذیه متغیر | راهنمای انتخاب و خرید + بررسی قیمت
منبع تغذیه متغیر

منبع تغذیه متغیر

منبع تغذیه متغیر، ابزاری ضروری برای مهندسان، متخصصان الکترونیک، دانشجویان و حتی علاقه‌ مندان به الکترونیک است. این ابزار در طیف وسیعی از کاربردها از جمله آزمایشگاه‌ ها، تعمیرات الکترونیکی، پروژه‌ های DIY و موارد دیگر استفاده می‌ شوند. این دستگاه‌ ها ولتاژ و جریان متغیر را برای طیف وسیعی از کاربردها از جمله تست مدار، طراحی و آزمایش، تعمیرات و آموزش فراهم می‌ کنند. در این راهنمای جامع، به بررسی کامل این منبع تغذیه می‌ پردازیم.

انواع منبع تغذیه متغیر

منبع تغذیه متغیر انواع مختلفی دارد که هر کدام جهت مصرف در مورد مناسب خود مورد استفاده قرار می گیرند. منابع تغذیه متغیر کامل، به طور ذاتی یک ماژول منبع تغذیه متغیر را در درون خود دارد. این ماژول، قلب تپنده منبع تغذیه بوده و وظیفه اصلی تبدیل ولتاژ AC به DC و تنظیم ولتاژ و جریان را بر عهده دارد. در ادامه به بررسی بیشتر با این موارد آشنا خواهیم شد.

منبع تغذیه خطی

این نوع منبع تغذیه از یک ترانسفورماتور، یکسو کننده و یک تنظیم کننده ولتاژ خطی برای تنظیم ولتاژ استفاده می‌ کند. کار کردن با این دستگاه ساده است و قیمت نسبتا ارزانی دارد. البته ناگفته نماند که دستگاه منبع تغذیه خطی نویز و اتلاف گرما زیادی نیز دارد و همچنین راندمان آن نسبتا پایین است. ماژول های منبع تغذیه متغیر رایجی که در این منبع استفاده می شوند LM7805، LM7812، 7809 هستند. منبع تغذیه خطی بیشتر در پروژه‌های DIY ساده، آزمایشگاه‌های آموزشی کاربرد دارد.

 

منبع تغذیه متغیر

 

منبع تغذیه سوئیچینگ

این منبع تغذیه از ترانزیستورهای سوئیچینگ برای تنظیم ولتاژ استفاده می‌ کند. منبع تغذیه سوئیچینگ بسیار کارآمد است، نویز و اتلاف گرما کمی دارد و همچنین راندمان بالایی ارائه می دهد. ساختار این دستگاه کمی پیچیده تر از نوع خطی آن است و به طبع مبلغ آن نیز از لحاظ قیمتی گران تر خواهد بود. ماژول منبع تغذیه متغیر در منبع تغذیه سوئیچینگ ممکن است شامل XL4015، LM2596، TPS54226 باشد. این منبع برای پروژه‌های DIY پیچیده‌تر، تعمیرات الکترونیکی، کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

منبع تغذیه DC-DC

این نوع منبع تغذیه برای تبدیل ولتاژ DC به ولتاژ DC دیگر استفاده می‌ شود. این دستگاه با اینکه ابعاد کوچکی دارد ولی بسیار دقیق است و همچنین راندمان بالایی از خود نشان می دهد. البته لازم به ذکر است که این منبع گران‌تر از انواع دیگر آن است. ماژول منبع تغذیه متغیر در این وسیله کاربردی شامل ماژول های MT3608، MP1584 LTQ7805 است. این منبع تغذیه متغیر معمولا برای دستگاه‌های الکترونیکی حساس مانند میکروکنترلرها، ماژول‌های RF کاربرد دارد.

کاربرد انواع منبع تغذیه متغیر

همانطور که پیش تر توضیح دادیم منبع های تغذیه متغیر دستگاهی است که ولتاژ و جریان الکتریکی DC را به طور مداوم و قابل تنظیم ارائه می‌ دهد. این دستگاه‌ ها در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌ شوند. در ادامه به بررسی کاربرد این منبع تغذیه می پردازیم.
  • آزمایشگاه‌ ها: یکی از کاربردهای این منبع تغذیه در آزمایش‌های الکتریکی و الکترونیکی است. منابع تغذیه متغیر برای تامین ولتاژ و جریان مورد نیاز برای انجام آزمایش‌ های مختلف الکتریکی و الکترونیکی در آزمایشگاه‌ ها به طور گسترده استفاده می‌ شود. همچنین این دستگاه به عنوان یک ابزار آموزشی ارزشمند در دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی برای آموزش مفاهیم پایه الکتریسیته و الکترونیک به کار می‌ رود.
  • تعمیرات الکترونیکی: تکنسین‌ های تعمیرات الکترونیکی از منابع تغذیه متغیر برای تامین ولتاژ و جریان مورد نیاز برای عیب‌ یابی و تعمیر تجهیزات الکترونیکی مانند بردهای مدار چاپی، لوازم جانبی کامپیوتر و دستگاه‌ های مخابراتی استفاده می‌ کنند. علاوه بر این برای تست و اندازه‌ گیری پارامترهای مختلف مدارهای الکترونیکی مانند ولتاژ، جریان، مقاومت و توان نیز کاربرد دارد.
  • پروژه‌ های DIY: علاقه‌ مندان به الکترونیک از این نوع منبع تغذیه برای تامین ولتاژ و جریان مورد نیاز برای ساخت پروژه‌ های DIY مختلف مانند ربات‌ ها، رادیو، آمپلی‌ فایر و ... استفاده می‌ کنند. همچنین منبع تغذیه متغیر برای آزمایش و نمونه‌ سازی ایده‌های جدید در زمینه الکترونیک و طراحی مدار به کار می‌ رود.
  • کاربردهای صنعتی: منبع های تغذیه متغیر در صنایع مختلف برای کنترل و راه‌اندازی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مانند موتورها، سنسورها، شیرهای برقی و سایر موارد استفاده می‌ شود. علاوه بر این برای تست و شبیه‌ سازی شرایط مختلف عملیاتی در سیستم‌ های صنعتی نیز کاربرد دارند.

 

منبع تغذیه متغیر

 

راهنمای انتخاب و خرید منبع تغذیه متغیر

برای خرید این دستگاه نیز مانند سایر لوازم الکترونیکی در درجه اول باید نیاز خود و کاربری که از دستگاه انتظار دارید را مورد بررسی قرار دهید. مسلما ولتاژ و جریان خروجی مورد نیاز شما به کاربردتان بستگی دارد. قبل از خرید، حتما ولتاژ و جریان حداکثر مورد نیاز خود را تعیین کنید. لازم به ذکر است که دقت منبع تغذیه به میزان ثبات ولتاژ و جریان خروجی آن اشاره دارد. برای کاربردهای دقیق، منبع تغذیه‌ ای با دقت بالا انتخاب کنید. توجه داشته باشید که نویز الکتریکی می‌ تواند بر عملکرد مدار شما تاثیر بگذارد. منبع تغذیه‌ای با نویز کم انتخاب کنید، به خصوص اگر با سیگنال‌ های حساس کار می‌ کنید. ولتاژ و جریان منبع تغذیه ای که خریداری می کنید باید به طور دقیق و آسان قابل تنظیم باشد. دقت کنید که آیا منبع تغذیه انتخاب شده توسط شما دارای حفاظت‌هایی مانند محدودیت جریان، قطع ولتاژ بیش از حد و محافظت در برابر اتصال کوتاه است. بهتر است این نکته را نیز بدانید که برخی از منبع تغذیه‌ها دارای ویژگی‌ های اضافی مانند نمایشگر LCD، حافظه برای تنظیمات قبلی و قابلیت برنامه‌ ریزی هستند.

 

بررسی قیمت منبع تغذیه متغیر

قیمت منبع تغذیه متغیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. قیمت این دستگاه می‌ تواند به طور قابل توجهی از یک مدل به مدل دیگر و بین برندهای مختلف متفاوت باشد.نوع منبع تغذیه نیز بر قیمت نهایی آن موثر است به عنوان مثال منبع خطی قیمت پایین تری از منبع سوئیچینگ دارد و منبع تغذیه‌های DC-DC به دلیل دقت بالا و کاربردهای خاص، معمولاً گران‌ تر از دو نوع دیگر هستند. دامنه ولتاژ و جریان هم بر قیمت این دستگاه تاثیرگذارند منبع تغذیه‌ هایی که ولتاژ و جریان بالاتری ارائه می‌ دهند، به دلیل نیاز به قطعات قوی‌ تر و پیچیدگی بیشتر، قیمت بالاتری دارند و بالعکس.
دقت یک منبع تغذیه بر قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. منبع تغذیه‌ هایی که دقت بالایی دارند، به دلیل نیاز به قطعات دقیق‌تر و کالیبراسیون پیچیده‌ تر، قیمت بالاتری دارند و عکس این موضوع نیز صادق است. بعضی از انواع منابع تغذیه متغیر دارای ویژگی های اضافی از قبیل حفاظت در برابر اتصال کوتاه، محدودیت جریان یا صفحه نمایشگر دیجیتال هستند که این موارد قیمت نهایی کالا را تحت تاثیر قرار می دهند.
برند یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت دستگاه است برندهای معروف در زمینه تولید تجهیزات الکترونیکی، معمولاً قیمت بالاتری برای محصولات خود ارائه می‌ دهند. همچنین مدل‌های جدید تر و پیشرفته‌ تر، به دلیل استفاده از تکنولوژی‌ های نوین و امکانات بیشتر، قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های قدیمی‌ تر دارند. دقت داشته باشید که وجود گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر، قیمت را کمی افزایش می‌ دهد.
با توجه به نکاتی که بیان کردیم با در نظر گرفتن نیازها و بودجه خود، مناسب‌ترین منبع تغذیه را انتخاب کنید. منبع تغذیه را از فروشگاه‌ های معتبر و دارای مجوز خریداری کنید. تکترونیکس طیف وسیعی از برندهای معتبر موجود در بازار را با قیمت رقابتی عرضه می نماید.

 

منبع تغذیه متغیر

 

 
سوالات متداول
انواع مختلف منابع تغذیه متغیر کدامند؟
این منابع تغذیه سه نوع خطی، سوئیچینگ و منبع تغذیه‌های DC-DC را شامل می شوند که هر کدام ماژول منبع تغذیه متغیر متفاوتی دارند.
کاربرد منابع تغذیه متغیر چیست؟
این ابزارها در آزمایشگاه ها، پروژه های DIY، کاربردهای صنعتی، شارژ باتری، تامین برق اضطراری و… کاربرد دارند.
تفاوت قیمت در منابع تغذیه متغیر به چه خاطر است؟
قیمت این دستگاه ها با توجه به پیچیدگی آن، برند و مدل، کارایی و نوع آن متفاوت است.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.