سبد خرید شما خالی است!

نحوه شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه (آموزش + نکات)

 
نحوه شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه (آموزش + نکات)
شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه
باتری های لیتیومی اقلامی هستند که می توانند در هر سازه الکتریکی که به صورت سیار جا به جا می شود حضور داشته باشند. این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که قادر اند برای مدت زمان کوتاهی، انرژی مورد نیاز یک دستگاه را تامین کنند بدون آنکه نیاز به منبع برق شهری باشد. البته این روند برای مدت محدودی ادامه دارد. چرا که این باتری نیز به منبعی نیاز دارد تا انرژی مورد نیاز آن را در اختیارش بگذارد. بسیاری از افرادی که با این نوع باتری سر و کار دارند نمی دانند که با استفاده  از منبع تغذیه می توانند آنها را مجددا شارژ کنند. در ادامه این مطلب اطلاعاتی را درباره شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه را ذکر می کنیم‌. 

شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم باتری های لیتیومی اقلامی هستند که می توانند به عنوان یک تامین کننده انرژی موقت، بار الکتریکی مورد نیاز تجهیزات سبک را برای ساعات کوتاهی فراهم کنند. در این شرایط دیگر نیازی به دسترسی به برق شهری یا جا به جایی وسایل پیچیده و سنگین نیست. اما نکته ای که وجود دارد آن است ‌که این باتری ها دارای عمر کوتاهی هستند و باید در فواصل زمانی کوتاه شارژ شوند. این پروسه (شارژ باتری لیتیومی) ممکن است با کمک تجهیزات مختلفی انجام شود که یکی از بهترین آنها استفاده از منبع تغذیه است.
به طور کلی شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه روشی آسان، ارزان و سریع است ‌که شما می توانید از آن برای تامین انرژی باتری هایتان بهره ببرید. با اینکه این روند از سایر شیوه های شارژ باتری راحت تر است، مراحل بخصوصی دارد که بدون رعایت آنها نمی توانید انتظار یک نتیجه مطلوب را داشته باشید. در ادامه این مراحل را یک به یک شرح می دهیم.
  • تنظیم اصولی ولتاژ و جریان
  • وصل کردن باتری به منبع تغذیه 
  • شارژ کردن باتری
  • جدا کردن باتری از دستگاه

تنظیم اصولی ولتاژ و جریان

اولین مرحله در شارژ باتری با منبع تغذیه، تنظیم اصولی دو پارامتر ولتاژ و جریان است. به خاطر داشته باشید که مقدار مناسب ولتاژ برای تمام باتری ها یکسان نیست و با توجه به نوع سازه در دسترس شما، می تواند دارای تفاوت هایی باشد. مثلا باتری لیتیومی معمولی به 3.6 واحد ولتاژ نیاز دارد. در حالی که این مقدار در باتری لیتیومی پلیمر به 3.8 واحد افزایش پیدا می کند.  در این موقعیت جریان ارسال‌ شونده از سمت منبع تغذیه باید کمتر از ظرفیت باتری باشد. مثلا اگر باتری در دسترس شما 2000 میلی آمپر ظرفیت دارد، محدوده کاری منبع تغذیه نباید بیشتر از این مقدار باشد.

 

شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه

 

وصل کردن باتری به منبع تغذیه

اگر پایانه باتری لیتیومی را با دقت مشاهده کنید، متوجه حضور تعدادی سیم سیاه و قرمز می شوید. اتصال این کابل ها به هم دومین مرحله ای است که باید برای شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه انجام دهید‌. این اقلام پس از اتصال به کابل کناری شان باید به پایانه های به کار رفته در منبع تغذیه منسجم شوند. بدیهی است که در این حالت باید قطب های ناهمنام را به یکدیگر وصل کنید. و الی باتری و البته منبع تغذیه شما دچار اشکال می شود.

شارژ کردن باتری

شارژ کردن باتری، همان هدفی است که ما در حین انجام دستورالعمل‌ شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه آن را دنبال می کنیم. به طور کلی با نصب قطب های ناهمنام به یکدیگر این پروسه به طور خودکار انجام می شود. دقت داشته باشید که منبع تغذیه یا باتری در این حین لرزش یا حرکت اضافه ای نداشته باشند. اینکه شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه مستلزم وجود چه زمانی باشد تماما به نوع باتری شما بستگی دارد. هرچه مقدار جریان و آمپر سازه تان بیشتر باشد این زمان هم بیشتر است.

جدا کردن باتری از دستگاه

عمده باتری های لیتیومی دارای یک علامت یا هشدار دهنده خاص هستند که زمانی که انرژی مورد نیاز سازه تضعیف یا پر شود. زمانی که پروسه شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه به پایان رسید، باید آن را از دستگاه جدا کنید. اگر باتری برای مدت طولانی به منبع تغذیه متصل بماند ممکن است هر دو سازه دچار ایراد شوند.
فارغ از این مورد دستگاه های وابسته ای که دارای کارکرد اصولی نیستند نیز می توانند با مصرف بسیار کم یا بسیار زیاد شارژ از باتری سبب خرابی آن شوند‌. پس اگر مولتی متر یا نوسان نمایی دارید که برای کار با آن از باتری استفاده می کنید، پیش از شارژ باتری ها باید نسبت به صحت عملکردی آنها مطمئن شوید.
این اطمینان تنها در صورتی بدست می آید که وسایلی مثل منبع تغذیه، مولتی متر، نوسان نما، رئوستا و … را از فروشنده معتبری تهیه کرده باشید. این مژده را به شما می دهیم که می توانید علاوه بر کالاهای ذکر شده،‌ جمعی دیگر از ابزارهای الکتریکی را با تضمین کیفیت و قیمت از فروشگاه تکترونیکس خریداری کنید. تکترونیکس نمایندگی برند های معتبری مثل فلوک را نیز بر عهده دارد. شما با مراجعه به صفحه فروش این محصول می توانید با هر بودجه ای کالای مد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید چرا که این مجموعه محصولات خود را به قیمت کف بازار عرضه می کند.

 

شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه

نکات شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه 

دقت کنید که هر دو سازه (باتری و منبع تغذیه) اصل باشند. چرا که در غیر این صورت نمونه فیک می تواند سبب تضعیف کالای اصلی شود. ناگفته نماند که مقدار ظرفیت باتری و منبع تغذیه باید با هم یکی باشد‌‌. اگر این نکته به درستی رعایت نشود روند شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه بیش از حد نرمال طول می کشد و عمر مفید هر دو سازه کم می شود‌.  برای جلوگیری از افت کیفیت باتری ها، بهتر است آنها را پیش از آنکه شارژشان کاملا تمام شود به منبع تغذیه متصل کنید.

سوالات متداول 

1- چقدر طول می کشد تا باتری لیتیومی شارژ شود؟

این مقدار با توجه به نوع باتری از 2 تا 4 ساعت متغیر است.

2- باتری لیتیومی در چه وسایلی کارگزاری می شود؟

مولتی متر، نوسان نما. دریل و … از جمله این وسایل هستند.

3- چرا شارژ باتری لیتیومی با منبع تغذیه دارای مزیت است؟

در این حالت باتری برای شارژ شدن به زمان کمتری نیاز دارد. علاوه بر آن هزینه های تامین انرژی آن نیز کمتر می شود‌.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.