سبد خرید شما خالی است!

آموزش 0 تا 100 نحوه کالیبره کردن اسیلوسکوپ (راهنمای جامع)

 
آموزش 0 تا 100 نحوه کالیبره کردن اسیلوسکوپ (راهنمای جامع)
کالیبره کردن اسیلوسکوپ

کالیبره کردن اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ، ابزاری مهم است که نمایش شکل سیگنال های مختلف و اندازه فرکانس آنها یکی از مهم ترین کاربرد های آن است. این سازه همچنین می تواند در عیب یابی دستگاه های الکتریکی مختلف مفید واقع شود‌. البته تمام این موارد تنها در صورتی اتفاق می افتد که پروسه کالیبره کردن اسیلوسکوپ اتفاق افتاده باشد. در واقع این فرآیند مهر تاییدی بر کارایی صحیح یا غلط نوسان نما است. اگر چیستی عبارت کالیبره و نحوه انجام آن برایتان سوال است، در ادامه این مقاله همراه‌ مان باشید.

منظور از کالیبره کردن اسیلوسکوپ چیست؟

پیش از آنکه نحوه کالیبره کردن اسیلوسکوپ را شرح دهیم، بهتر است کمی درباره چیستی عبارت کالیبره بدانید. بر اساس تحقیقات انجام شده کلمه کالیبره یا همان کالیبراسیون نوعی مقایسه است که میان دو دستگاه انجام می شود. به طبع دستگاه اول اسیلوسکوپی است که شما از آن استفاده می کنید و سازه دوم نوسان نمای دیگری است که از لحاظ استاندارد عملکردی بررسی و تایید شده است.
زمانی که این فرایند اتفاق می افتد و کالیبره کردن اسیلوسکوپ را به پایان می رسانید، می توانید کارایی دستگاه در دسترس خود را با نمونه استاندارد مقایسه کنید. درواقع در این حالت شما دو نتیجه از دو سازه مختلف را در اختیار دارید. اگر داده های اسیلوسکوپ شما با نمونه دیگر تطابق داشته باشد، می توانید به این نتیجه برسید که عملیات کالیبراسیون نوسان نمای خود را به درستی انجام داده اید. پس دستگاه شما با استاندارد جهانی سازگار است و می توانید به داده های بدست آمده از طریق آن اعتماد کنید.

نحوه کالیبره کردن اسیلوسکوپ 

با تفاسیری که پیش تر ذکر کرده ایم حتما به این نتیجه رسیده اید که کالیبره کردن برای اسیلوسکوپ شما چقدر ضروری است. البته انجام آن هم دارای قواعد خاصی است که باید آنها را مو به مو اجرا کنید. این نکته را نیز فراموش نکنید که انواع مختلفی از اسیلوسکوپ ممکن است به روش های مختلفی کالیبره شوند. در این شرایط سر زدن به دفترچه راهنمای نوسان نما نمی تواند خالی از لطف باشد.
برای شروع تمام کنترل هایی را که بر روی نوسان نما کار گذاشته شده اند را بررسی کرده و تمام آنها را به حالت عادی برگردانید. البته این فرایند ممکن است در اسیلوسکوپ های مختلف به شکل های متنوعی انجام شود. اما عمده آنها دارای یک صفحه چرخان اند که با گردش آنها به سمت مرکز، به حالت عادی تبدیل می شوند.
پس از آن برای کالیبره کردن اسیلوسکوپ باید آن را روشن کنید. اگر دستگاه شما دارای یک سی پی آر قدیمی است باید به آن فرصت دهید تا کم کم گرم شود. گزینه VOLTS و DIV در قسمت مرکزی نوسان نما تعبیه شده اند. در این گام باید آنها را بر روی درجه 1 تنظیم کنید. اگر این عملیات به درستی انجام شود‌ ولتاژی با قدرت یک واحد در تمام نقاط نوسان نما به صورت عمودی نمایش داده می شود.
پس از اجرای این مرحله، باید دو گزینه TIME و DIV را بر روی کمترین معیار تعیین شده قرار دهید. برای انجام این کار باید شماره گیر دستگاه را به طور کامل بچرخانید و کم کم به صورت تک واحدی از آن کم کنید. با انجام این پروسه شما یک میلی ثانیه را برای تقسیم افقی معیار های نمایش داده شده را در اختیار نوسان نما قرار داده اید. 

 

کالیبره کردن اسیلوسکوپ

 

سایر مراحل کالیبره کردن اسیلوسکوپ 

بر خلاف انتظار پروسه کالیبره کردن اسیلوسکوپ تنها در توضیحات فوق خلاصه نمی شود. بلکه شما باید مراحل دیگری را برای اتمام آن پشت سر بگذارید. پس از تنظیم موارد ذکر شده، باید سوییچ ماشه را روی گزینه Auto بگذارید. این کار برای مشاهده آسان شکل موج بر روی سازه انجام می شود‌.‌ این گزینه Auto یک محدوده مشترک از ماشه ایجاد می کند که به تثبیت بیشتر عملیات ردیابی کمک می کند.
اگر Auto Trigger را به درستی تنظیم نکنید سیگنال با سرعت بالایی حرکت کرده و پروسه بررسی را مختل می‌ کند. زمانی که این فرآیند به پایان رسید، سیگنالی را انتخاب کرده و آن را به یک نوسان نما وصل کنید. این کار را با وصل کردن پروب اسیلوسکوپ به مدار شروع کنید. تقریبا تمام اسیلوسکوپ ها دارای یک عدد گیره، سیم یا پروب هستند که یک سر آن بر روی زمین،‌ و سر دیگر به مدار وصل می شود. 
اگر پروب را به کانکتور (اتصال دهنده) کالیبر کردن اسیلوسکوپ متصل کنید،‌ یک موج مربعی ایجاد می شود. این موج پیش زمینه ای برای مقایسه و بررسی دستگاه با نمونه استاندارد است. پراب ها معمولا دارای یک سری نوک تیز هستند. اگر قسمت سری آن را بر روی کانکتور فشار دهید،‌ این دو بخش به‌ دیگری وصل می شوند.
آخرین کاری که برای کالیبره کردن اسیلوسکوپ باید انجام دهید اندازه گیری یک موج است. با استفاده از دکمه های VOLTS، DIV و TIME می توانید این کار را انجام دهید. البته دکمه هایی مثل X-POS و Y-POS نیز می‌ توانند در این روند مفید باشند. در این مرحله می‌ توانید با خیال راحت از اسیلوسکوپ کالیبره شده تان برای دسترسی به داده های دقیق استفاده کنید.

چرا کالیبره کردن اسیلوسکوپ مهم است؟

برخی ابزار ها به قدری مهم و پیچیده هستند که یک ایراد عملکردی در آنها می‌ تواند فعالیت دیگر سازه ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اسیلوسکوپ یکی‌ از‌ همین وسایل است.‌ پس شما برای عدم آسیب رساندن به سایر تجهیزات خود هم که شده باید نسبت به کارایی دقیق اسیلوسکوپ تان اطمینان حاصل کنید. انجام این‌‌ کار هم تنها با کالیبره کردن اسیلوسکوپ امکان پذیر است.

 

کالیبره کردن اسیلوسکوپ

بازه زمانی کالیبراسیون نوسان نما

این بازه زمانی به نوع اسیلوسکوپ در دسترس شما و عوامل فرسایشی اطراف آن بستگی دارد. گرد و غبار، رطوبت بیش از اندازه، لرزش و تغییرات دما از جمله عاملانی هستند که می توانند این دوره را کوتاه تر کنند. با این وجود میانگین زمانی که اسیلوسکوپ در آن به کالیبره شدن نیاز دارد 12 ماه است. البته اگر نوسان نمایی را تهیه کرده باشید که کیفیت ساختاری آن تضمین شده باشد این زمان می‌ تواند بیشتر شود. اما سوالی که پیش می آید آن است که معیار های یک اسیلوسکوپ با کیفیت چیست؟
در پاسخ باید بگوییم پارامترهای مختلفی برای تشخیص درجه کیفی نوسان نما وجود دارد که بررسی و شناسایی‌ تمام آنها نیازمند وقت و تخصص زیادی است. درحالی ‌که شما می توانید به انتخاب یک راه میانبر، از انجام آنها معاف شوید. منظور از میانبر مراجعه به فروشگاه معتبری است ‌که کیفیت ساختاری، صحت عملکردی و قیمت اندک سازه دریافتی شما را ضمانت کند. تمام این ویژگی ها در مجموعه بزرگ تکترونیکس جمع شده اند. اگر قصد دارید اسیلوسکوپی را خریداری کنید که ضمن داشتن کیفیت بالا، بهای منصفانه ای داشته باشد می توانید با اطمینان کامل به صفحه فروش محصول فروشگاه اینترنتی تکترونیکس مراجعه کنید.
 

سوالات متداول 

1- منظور از کالیبره کردن اسیلوسکوپ چیست؟

زمانی ‌که شما برای اطمینان حاصل کردن از کارایی صحیح دستگاه تان آن را با یک اسیلوسکوپ استاندارد مقایسه کنید، درواقع پروسه کالیبراسیون را انجام داده اید‌.

2- آیا پروسه کالیبراسیون در تمام نوسان‌ نما ها به یک شکل انجام می شود؟

خیر، این عملیات با توجه به نوع نوسان نمای شما به شکل های مختلفی انجام می شود.

3- کالیبره کردن نوسان نما هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

هر 12 ماه یکبار. 
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.