سبد خرید شما خالی است!

منبع تغذیه آیفون تصویری ( بررسی وظیفه و انواع آن)

 
منبع تغذیه آیفون تصویری ( بررسی وظیفه و انواع آن)
منبع تغذیه آیفون تصویری

منبع تغذیه آیفون تصویری

بیش از 90 درصد اقلام الکتریکی اطراف ما برای ادامه روند کاری خود به منبع تغذیه نیاز دارند. منظور از منبع تغذیه یک قطعه الکتریکی کوچک یا کمی بزرگ است که بار الکتریکی مورد نیاز سازه را برای ادامه کارکرد آن فراهم می‌ کند.‌ این قطعه ممکن است در دوربین مدار بسته، تلویزیون، آیفون تصویری و وسایلی از این دست وجود داشته باشد. در بسیاری از مواقع اختلال ایجاد شده در کارکرد آیفون تصویری بخاطر آسیب دیدن برد تغذیه آن است. به همین منظور شناخت چیستی این وسیله برای داشتن یک دستگاه بی عیب و نقص ضروری است‌. در ادامه توضیحات بیشتری را درباره منبع تغذیه آیفون تصویری ذکر خواهیم کرد.

وظیفه منبع تغذیه در آیفون تصویری چیست؟

اولین سوالی که ممکن است برای هر کاربری به وجود بیاید آن است که منبع تغذیه دقیقا چه وظیفه ای را در آیفون تصویری ایفا می کند؟ در پاسخ باید بگوییم این وسیله شامل سه قطعه خازن، ترانس و پل دیودی است که هر یک دارای مسئولیت‌ های بخصوصی هستند. منبع تغذیه در دسترس شما تنها در صورتی می تواند این وظایف را به درستی انجام دهد که دارای طراحی اصولی و قطعات با کیفیتی باشد. این ویژگی ها هم در کالاهایی وجود دارند که به واسطه سازندگان معتبری تولید شده اند. اما از چه طریقی می توان به این اقلام با کیفیت دسترسی پیدا کرد؟ مجموعه بزرگ تکترونیکس می تواند شما را در این باره یاری کند.
تکترونیکس یک فروشگاه شناخته شده است در طول سال های مختلف به تهیه و عرضه ابزارهای الکتریکی پرداخته است. در نتیجه شما می توانید با اطمینان کامل انواع مختلفی از منبع تغذیه آیفون تصویری را از این فروشنده خریداری کنید. این خرید درحالی انجام می شود که سازه انتخابی شما دارای کیفیتی بالا، و قیمتی منصفانه خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش محصولات به اطلاعات درج شده در سایت مراجعه کنید.

خازن

خازن یک قطعه کوچک الکتریکی است ‌‌که در نگاه اول از دو صفحه که معمولا رسانا هستند ساخته شده است. البته این دو بخش به وسیله یک عایق نازک که بار الکتریکی را از خود عبور می دهد، از هم جدا شده اند. این سازه به گونه ای طراحی شده است که نوسان ولتاژ موجود در آیفون های تصویری را از بین برده، و از ایجاد نوسانات جدید جلوگیری می کند. عمده کسانی که در امر نصب، راه اندازی‌ و تعمیر انواع منبع تغذیه آیفون تصویری فعال اند در ابتدا خازن برد را بررسی می کنند چرا که احتمال خرابی خازن از سایر بخش ها بیشتر است.

 

منبع تغذیه آیفون تصویری

ترانس

پس از آن بررسی قطعه ترانس در اولویت قرار می گیرد. البته این جزء از منبع تغذیه آیفون تصویری با نام سیم پیچ برد تغذیه نیز شناخته می شود.  این اجزا معمولا دارای چندین پایه هستند که برای سنجیدن کارایی صحیح آنها از مولتی متر ها استفاده می کنند. یک سیم پیچ برد می تواند ولتاژ AC 220 ولت را ابتدا به AC 12_24 تبدیل کرده، و سپس آن را وارد مدار کند. البته این پارامتر زمانی که به مدار ورود پیدا کند به ولتاژ DC تغییر شکل می دهد. اگر ترانس یک آیفون تصویری سالم باشد خبری از اتصال کوتاه در آن یافت نمی شود‌. علاوه بر آن سیم پیچ اول و دوم در نمونه های سالم به دیگری وصل نیستند.

پل دیودی

در نهایت نوبت به پل دیودی می رسد. این بخش با نام یکسو ساز نیز شناخته شده است. زمانی که این قطعه در مدار قرار می گیرد جریان هایی که از پل دیودی ساتع می شوند را در یک راستا قرار می دهد. این قطعه همچنین ولتاژ AC را به DC تغییر داده و از ورود دوباره جریان خارج شده به مدار جلوگیری به‌ عمل می آورد. 

انواع منبع تغذیه آیفون تصویری

همان طور که قبلا به آن اشاره شد، این اقلام دارای انواع مختلفی هستند که هر یک کارایی مجزایی را به خود اختصاص داده اند. بر اساس بررسی های انجام شده، متخصصین آنها را در سه گروه مختلف دسته بندی می کنند که در ادامه هر یک از آنها را درج و بررسی می کنیم.

منبع تغذیه خطی

این نوع منبع تغذیه به گونه ای طراحی شده است که در آن قطعی و وصلی جریان یا همان کلید زنی انجام نمی شود. به همین دلیل است که به آن منبع خطی می گویند. این در حالی است که قطعاتی مثل ترانزیستور و دیود در ساختار این وسیله وجود دارند.
این دستگاه برای شروع دامنه ولتاژ متناوب را تا حدی که باید کاهش می دهد. این فرایند به وسیله یک ترانزیستور کاهنده انجام شده، و بعد به کمک یک یکسو کننده در یک راستا قرار می گیرد. در مرحله بعد یک فیلتر خازنی به میان می آید. این فیلتر ریپل های اضافی جریان به وجود آمده را به راحتی حذف می کند. ناگفته نماند که تنظیم کننده ولتاژ خطی یا همان Linear Voltage Regulators  نیز‌ در این اقلام به کار رفته است تا کارایی سازه بیش از پیش بهبود پیدا کند.

 

منبع تغذیه آیفون تصویری

منبع تغذیه سوئیچینگ 

بر خلاف نمونه قبلی، منبع تغذیه آیفون تصویری سوئیچینگ عملکرد خود را بر اساس قطع و وصل شدن جریان به واسطه ترانزیستور بنا نهاده است. این دستگاه دارای تعدادی ترانزیستور با فرکانس بالا است که سوئیچ را دائما میان حالت قطع و وصل در رفت و آمد می گذارند. با ادامه این روند جریان مورد نیاز آیفون تصویری برای کار کردن به وجود می آید.

منبع تغذیه بدون وقفه

آخرین نمونه از منبع تغذیه آیفون تصویری که می توان به بررسی آن پرداخت، منبع تغذیه بدون وقفه نام دارد. در این حالت دستگاه معمولا در کنار آیفون تصویری قرار می گیرد و به کمک برخی اتصال دهنده ها (معمولا کابل های کواکسیال) به آیفون تصویری وصل می شود. این سازه ها جریان مورد نیاز خود را از منبع برق شهری بدست می آورد. اما اگر در یک موقعیت خاص برق قطع شود یا با نوسان ولتاژ مواجه شود، منبع تغذیه بدون وقفه این ولتاژ را قطع کرده و انرژی مورد نیاز آیفون تصویری را به کمک برق ذخیره شده در باتری های خود به دستگاه وابسته می رساند‌. منبع تغذیه بدون وقفه می تواند از خرابی دستگاه جلوگیری کرده و فعالیت پی در پی (بدون وقفه) را برای آن به ارمغان آورد.

بررسی تفاوت منبع تغذیه ساده و سوئیچینگ 

این  دو برد نامبرده از لحاظ کاربردی باهم متفاوت اند. به همین دلیل است که منبع تغذیه ساده را در آیفون های صوتی، و منبع سوئیچینگ را در آیفون های تصویری قرار می دهند. لازم به ذکر است که نمونه سوئیچینگ این محصولات از لحاظ ساختاری حاوی دو عدد ترانس هستند که هر یک از آنها دو پایه خروجی را به خود اختصاص می دهند. با وجود این اجزا، منبع تغذیه سوئیچینگ می تواند ولتاژ های مختلفی را برای آیفون تصویری فراهم کنند. در مقابل نمونه ساده این برد ها دارای یک ترانس هستند دو پایه ورودی و دو پایه خروجی در آنها وجود دارد. ولتاژی هم که این سازه ها فراهم می‌ کنند برای آیفون های صوتی مناسب است. 

 

منبع تغذیه آیفون تصویری

 

سوالات متداول 

1- مزیت اصلی منبع تغذیه بدون وقفه در آیفون تصویری چیست؟

این منبع می تواند حتی در شرایط قطعی برق، انرژی مورد نیاز آیفون تصویری را تامین کند.

2- چرا منبع خطی در آیفون‌ های تصویری استفاده نمی شود؟

ولتاژ تولیدی این منبع برای آیفون های تصویری کافی نیست.

3- چرا منبع برد تغذیه آیفون تصویری پس از مدتی خراب می شود؟

اعمال نوسانات برق به صورت پی در پی، نصب و راه اندازی غیر اصولی و خرید از یک برند بی کیفیت از جمله دلایل خرابی منبع تغذیه آیفون های تصویری هستند.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.