سبد خرید شما خالی است!

دستگاه یو پی اس (UPS) چیست؟ انواع، کاربرد و اجزا

 
دستگاه یو پی اس (UPS) چیست؟ انواع، کاربرد و اجزا
دستگاه یو پی اس

دستگاه ups

کمی به اقلام الکتریکی اطرافتان بیشتر دقت کنید، بدیهی است که هر یک از آنها برای دریافت انرژی مورد نیاز خود به یک منبع تامین کننده وصل باشند. اما آیا همیشه تامین کننده منبع برق شهری است؟ معلوم است که نه‌. منبع تغذیه یو پی اس از جمله سازه هایی است که نقش فراهم کردن انرژی الکتریکی را در تجهیزات مختلف ایفا می‌ کند. اگر برایتان سوال است که دستگاه  ups چیست؟ مطالعه ادامه این محتوا برایتان سودمند است.

منظور از دستگاه یو پی اس چیست؟

در پاسخ به سوال دستگاه ups چیست؟ ابتدا باید معنای لغوی این سازه را بررسی کنیم. عبارت ups کلمه مخفف شده ای از عبارت Uninterruptible power supply است. با برگرداندن این جمله به زبان فارسی، به عبارت منبع تغذیه بدون وقفه خواهید رسید. با معنا شدن نام این سازه، درک چیستی آن راحت‌ تر می شود. دستگاه یو پی اس یا منبع تغذیه اضطراری، نوعی تامین کننده انرژی الکتریکی است که با وصل شدن به دستگاه های مختلف برق مورد نیاز آنها را بدون ایجاد وقفه فراهم می کند. 
منظور از وقفه در اینجا هر گونه مکث، استراحت دستگاه یا قطع و وصلی آن است. منبع تغذیه یو پی اس به عنوان یک واسطه میان دستگاه های الکترونیکی و منبع برق شهری قرار گرفته و برق شبکه را تنظیم می کند. یکی از مزیت های مهم این دستگاه، کاهش نویز شبکه و جلوگیری از ایجاد نویز جدید است. در این حالت احتمال آسیب رسیدن به شبکه و سایر دستگاه ها به حداقل می رسد.

اجزای منبع تغذیه یو پی اس

حال ‌که با چیستی این سازه آشنا شدید بهتر است ساختار آن را مورد بررسی قرار دهیم. بدیهی است که عبارت منبع تغذیه یو پس اس چیست؟ تنها زمانی معنا پیدا می کند که اجزای اصلی آن در بدنه دستگاه وجود داشته باشد. چرا که این محصول برای ایجاد یک انرژی بدون نقص به تمام قطعات اصلی و فرعی خود نیازمند است. در ادامه اجزای مهم این محصول را بررسی می‌ کنیم.
  1. یکسو ‌کننده شارژ
  2. باتری
  3. مبدل AC به DC (اینورتر)

یکسو ‌کننده شارژ

زمانی که یک منبع برق اضطراری (یو پی اس) را بررسی کنید به این نکته می رسید که یکسو کننده شارژ یا همان رکتیفایر نقش مهمی را در این دستگاه ها ایفا می کند. یکسو کننده شارژ می تواند جریان اصلی برق را دریافت کرده، و آن را در مدت کوتاهی به جریان متناوب تبدیل کند. این عملیات باید به درستی انجام شود تا انرژی ایجاد شده برای استفاده‌ دستگاه های مختلف مناسب باشد.  یکسو کننده شارژ عمدتا در سه نوع تریستور، رکتیفایر Diode+IGBT، و GBT در بازارهای مصرف موجود است.

 



دستگاه ups

باتری

در بررسی پرسش منظور از دستگاه ups چیست، ذکر کردیم که این سازه بخاطر کارکرد بدون وقفه خود از دیگر دستگاه های مشابه متمایز شده است. اما سوالی که پیش می آید آن است که اگر منبع برق شهری قطع شود منبع تغذیه یو پی اس چگونه انرژی الکتریکی را فراهم می کند؟ در این موقعیت است که اهمیت وجود باتری در این منابع مشخص می شود.
کارایی باتری در منبع تغذیه ups واضح است. زمانی که برق قطع شود یو پی اس با بهره گیری از این منبع برق جدید تولید می کند.‌ به همین دلیل است که بسیاری از افراد این سازه را با نام منبع تغذیه اضطراری می شناسند. 
اگر ظرفیت و شدت کارکرد باتری شما مناسب باشد، زمانی که برق قطع شود می توانید مدت طولانی تری را در شبکه بمانید. در این وضعیت به اندازه کافی وقت دارید تا اطلاعات خود را ذخیره سازی و حفظ کنید. پس از اتمام این فرایند، می توانید از شبکه خارج شوید بدون آنکه اطلاعات شما دچار نقصی شده باشند.
نا ‌گفته نماند که باتری های به کار رفته در منبع تغذیه ups در دو حالت Internal و External تولید می شوند. این اقلام می توانند با استفاده از موادی مثل اسید سرب، سیلور آکالین، لیتیوم یون و نیکل ساخته شوند. در میان نمونه های ذکر شده باتری اسید سرب بیش از سایر باتری ها کارایی دارد. ناگفته نماند که یک منبع تغذیه یو پی اس می تواند به صورت همزمان از باتری های اینترنال و اکسترنال استفاده‌ کند. باتری اکسترنال معمولا در کنار بخش مرکزی منبع تغذیه، و در یک کیس جداگانه کارگذاری می شود.

مبدل AC به DC (اینورتر)

این اقلام زمانی کارایی اصلی خود را نشان می دهند که قرار باشد جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل کنید. بر خلاف انتظار مبدل AC به DC در پروسه دریافت برق اضطراری سودی ندارد‌.‌ چرا که این قطعه به طیف خاصی از سلول های خورشیدی نسبت داده می شود که در دستگاه های الکترونیکی مختلف کارایی زیادی دارد.
قدرت اینورتر و توان منبع تغذیه ارتباط مستقیمی با هم دارند. به عبارتی دیگر هرچه قدرت مبدل بیشتر باشد دستگاه نام برده توان بیشتری را از خود نشان می دهد. اگر مبدلی را به دستگاه اضافه کنید که کیفیت ساختاری و قدرت بالایی داشته باشد، می توانید از منبع تغذیه یو پی اس برای تامین برق دستگاه های بیشتری استفاده کنید.

کاربرد دستگاه یو پی اس

در یک کلام می‌ توان به این نتیجه گیری رسید که همه اجرایی که با استفاده از برق کار می کنند به یو پی اس نیاز دارند. این در حالی است حضور این نوع منبع تغذیه در برخی تجهیزات ضروری تر است. از جمله این دستگاه ها می‌ توانیم به انواع آسانسور، تجهیزات پزشکی و دوربین های مدار بسته اشاره کنیم‌.
آسانسور ها اولین دستگاه هایی هستند که برای داشتن یک یک فعالیت بدون نقص به منبع تغذیه اضطراری نیاز دارند. اگر دستگاه یو پی اس در ساختار این تجهیزات وجود داشته باشد، زمانی که برق قطع می شود افرادی که در آسانسور هستند دیگر در آن اتاقک حبس نمی شوند و به راحتی در طبقات مختلف جا به جا می شوند. در این وضعیت احتمال بروز حادثه نیز کاهش پیدا می کند.
بیمارستان ها از جمله اماکن پر اهمیتی هستند که تامین جریان برق به صورت بی وقفه در آنها ضروری است. علاوه بر آن هرگونه نوسان در شبکه بیمارستان ها می تواند سبب ایجاد خسارات بسیاری  شود. چرا که دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی موجود در این اماکن بر روی نوسانات جریان الکتریکی بسیار حساس اند. در این حالت بهره گیری از دستگاه ups می تواند از هر لحاظ سودمند باشد چرا که در این صورت احتمال بروز نوسان در تجهیزات پزشکی کاهش پیدا می کند.
دوربین های مداربسته، سومین گروه از تجهیزاتی هستند که به صورت حتمی به وجود منبع تغذیه اضطراری نیازمندند. می دانید که این دوربین ها برای ثبت وقایع باید به طور دائمی روشن باشند. در نتیجه قطع شدن ناگهانی برق می تواند سبب ایجاد اختلال در کارکرد آنها شود.‌ در این حالت با بهره گیری از منبع تغذیه یو پی اس دوربین ها می توانند حتی در شرایط قطعی برق نیز فعال باقی بمانند.

انواع دستگاه یو پی اس

بر اساس تحقیقات انجام شده منبع تغذیه یو پی اس می تواند در سه شکل آفلاین. آنلاین. و لاین اینتراکتیو ساخته شوند. واضح است که هر یک از آنها برای استفاده‌ گروه خاصی از تجهیزات ساخته شده اند و ویژگی ها و مزایای خاصی را به خود اختصاص می دهند. مثلا برخی از این دستگاه های اضطراری دارای نرم افزار کنترل کامپیوتر یا آلارم های هشدار دهنده هستند که بهره گیری از آنها را راحت تر می کند. برای اینکه بتوانید به سوال منبع تغذیه ups چیست به درستی پاسخ دهید، باید نمونه های مختلف این دستگاه را بشناسید. 
با بررسی کاربرد های این اقلام به این نتیجه می رسید که بسیاری از مشاغل نمی توانند نسبت به تهیه منبع تغذیه یو پس اس اجتناب کنند. با توجه به حساسیت کاری این اقلام، باید آنها را از‌ فروشگاهی تهیه کرد که کیفیت و کارایی صحیح شان تضمین شده باشد‌. چرا که وجود نقص در فعالیت منبع تغذیه ups می تواند سبب ایجاد خسارات بزرگی شود. اما کدام فروشگاه می تواند چنین مسئولیت بزرگی را به عهده بگیرد؟ بدون شک مجموعه بزرگ تکترونیکس به بهترین شکل ممکن از عهده این وظیفه بر می آید.
این فروشگاه سال ها است که در عرصه خرید و فروش لوازم و ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی فعالیت می کند. پس می تواند با تکیه بر تجربیات خود، سازه هایی را تهیه و ارائه کند که دارای بهترین قیمت و کیفیت هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این فروشنده و خرید انواع دستگاه یو پی اس، می توانید به آدرس های ذکر شده در صفحه مراجعه کنید.

 

دستگاه یو پی اس ups

 

منبع تغذیه آفلاین

منبع تغذیه آفلاین از جمله دستگاه هایی است که می توان در تامین برق اضطراری دستگاه های الکتریکی بر روی آن حساب کرد. چرا که این سازه می تواند تجهیزات مختلف را به صورت مستقیم به جریان برق شهری وصل کرده، و در صورت قطعی‌ آن خود انرژی مورد نیاز آنها را فراهم کند. به همین دلیل است که استفاده از این منبع برای دستگاه هایی که باید بدون وقفه کار کنند سودمند است. تجهیزات الکترونیکی اولیه، دوربین های مدار بسته، دستگاه های پزشکی، کامپیوتر های رومیزی و … از جمله مخاطبان این سازه هستند.
امروزه استفاده از این دستگاه کمی محدود تر شده است. چرا که نمی توان آن را در اماکنی با حساسیت بالا وصل کرد. علاوه بر آن نصب آنها بر روی تجهیزاتی که امکان بازگشت اطلاعات در صورت قطعی برق وجود ندارد نیز خالی از لطف است‌. با وجود تمام این تفاسیر این نوع منبع تغذیه بدون وقفه مزایایی مثل داشتن راندمان بالا، موج خروجی استاندارد، قیمت مناسب، و سبک را نیز به خود اختصاص می دهد.

منبع تغذیه آنلاین 

نمونه آنلاین این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که علاوه بر داشتن مزایای نمونه آفلاین، معایب آن را نیز برطرف کرده اند. آنها با کنترل انرژی ورودی و خروجی از ایجاد هرگونه نویز یا نوسان در شبکه جلوگیری می کنند. بنابراین اگر به دنبال دستگاهی هستید که بتواند در حین تامین انرژی مورد نیاز دستگاه ها ورودی و خروجی جریان را نیز پاکسازی کند منبع تغذیه یو پی اس آنلاین بهترین گزینه برای شماست. این اقلام به قدری دقیق ساخته شده اند که احتمال بروز اتفاقاتی مثل افزایش شارژ‌ دستگاه به صورت ناگهانی یا بروز اتصال کوتاه در مدار ها صفر است. این محصولات فقط در برخی شرایط خاص از کار می افتند. افزایش دما، بروز نقص فنی و OVERLOAD از جمله این موارد است.

منبع تغذیه لاین اینتراکتیو 

بهره گیری از این منابع در مواقعی رواج دارد که با تجهیزات حساس گران قیمتی سروکار داشته باشیم‌. واضح است ‌که هرگونه قطع و وصلی و نوسان در جریان برق این وسایل می تواند موجب از دست رفتن اطلاعات یا وارد شدن خسارت به دستگاه ها شود. در این شرایط اگر از منبع تغذیه یو پی اس لاین اینتراکتیو استفاده شود احتمال بروز این خسارات به حداقل می رسد. چرا که این دستگاه به محض اینکه منبع برق شهری را دست بدهد، با استفاده از باتری های خود انرژی مورد نیاز تجهیزات الکتریکی را تامین کرده، و از بروز هرگونه نوسان در آنها جلوگیری می کند.
این دستگاه ها به طور مداوم روشن هستند و تا وقتی که ولتاژ ورودی دستگاه ها در لاین درستی قرار داشته باشد بی حرکت باقی مانده و خود را شارژ می کنند. این وضعیت تا زمانی ادامه دارد که ولتاژ از لاین استاندارد خارج شود. منبع تغذیه ups لاین اینتراکتیو دارای ویژگی های مثبت بسیاری است‌. از جمله آنها می‌ توان به بهره وری، ثبات کار‌کرد، و دامنه کاری بسیار بالای آنها اشاره کرد. این دستگاه ها همچنین دارای قیمت مناسب و ابعاد کوچکی بوده که چگونگی حمل آنها را آسان تر می کند. البته معایب این سازه را نیز نمی توان دست کم گرفت. این اقلام نمی توانند با توان اندک کار کنند. علاوه بر آن امکان پاکسازی منبع ورودی و خروجی و حذف نویز ها نیز در آنها وجود ندارد. 

 

دستگاه یو پی اس

 

مزایای منبع تغذیه یو پی اس

با خواندن مطالب ذکر شده،‌ تفهیم مزیت های کلی منبع برق اضطراری برایتان آسان است. این دستگاه می تواند از خرابی دستگاه های الکترونیکی جلوگیری کرده و حتی در شرایط قطعی برق نیر انرژی مورد نیاز آنها را تامین کند. از این رو تجهیزات مختلف در برابر اتصال کوتاه، رعد و برق، نویز، جریان بسیار کم و بسیار زیاد ولتاژ در امان می مانند‌. در این وضعیت ثبات کارکرد وسایل الکترونیکی در برخی اماکن و تجهیزات خاص مثل دستگاه های بیمارستانی، آسانسورها، دوربین های مدار بسته و … حفظ می شود.

منبع تغذیه یو پس اس چگونه کار می کند؟

این دستگاه ها برق شهری را با کمک شارژرهای موجود در یو پی اس را از حالت AC به DC تبدیل می کنند. چنانچه محرک های موجود در دستگاه احساس کنند که جریان دی سی موجود در سازه دچار نوسان شده است، آن را قطع کرده و انرژی موجود در باتری ها را به برق AC تبدیل می کنند. این عملیات آنقدر تکرار می شود تا ولتاژ مجددا به بازه استاندارد خود برگردد. در نهایت به این نتیجه رسیده ایم که دستگاه یو پی اس می تواند در شرایط قطع برق انرژی مورد نیاز سازه های مختلف را تامین کند. بهره گیری از این وسیله امکان فعالیت بی وقفه را فراهم کرده از بروز هرگونه حادثه یا خسارت جلوگیری می کند. شما می توانید بهترین نمونه از این سازه ها را از فروشگاه بزرگ تکترونیکس تهیه کنید.

سوالات متداول

1- آیا این دستگاه منبع برق اضطراری بدون باتری کار می کند؟

خیر، کلیه منبع های تغذیه یو پی اس برای کار کردن به باتری نیاز دارند.

2- منبع تغذیه یو پی اس چگونه شارژ می شود؟

تقریبا همه دستگاه هایی که در این گروه قرار می گیرند به خروجی برق مجهز هستند. پس برای شارژ آنها کافیست دو شاخه موجود در دستگاه را به پریز وصل کنید.

3- آیا منبع تغذیه ups باید دائما روشن و در حال شارژ باشد؟

ایجاد نوسان در جریان الکتریکی یا قطع برق به صورت ناگهانی اتفاق می افتد به گونه ای که شما فرصت نصب و راه اندازی منبع تغذیه ups را پیدا نمی کنید. به همین خاطر این دستگاه ها باید همیشه روشن و به منبع برق شهری متصل باشند.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.