سبد خرید شما خالی است!

معرفی انواع لوکس متر با برند های مختلف

 
معرفی انواع لوکس متر با برند های مختلف
انواع لوکس متر
انواع لوکس متر
یکی از وسایل الکترونیکی که می‌تواند شدت نور و میزان روشنایی یک محیط را به تصویر بکشد انواع لوکس متر می‌باشد. برای اندازه‌گیری شدت نور در محیط‌های مختلف نیاز به دستگاه لوکس متر یا نورسنج می‌باشد. لوکس معیاری برای شار نوری در هر واحد از یک منطقه می‌باشد. این دستگاه دارای کاربردهای مختلفی است و در مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها، سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه‌ها و ... به کاربران کمک می‌کنند. در این مطلب از تکترونیکس ما می‌خواهیم بعد از آشنایی با این دستگاه و کاربردهای آن به انواع لوکس متر بپردازیم. 
 

لوکس متر چیست؟

وسیله‌ای است که برای اندازه‌گیری میزان نور و روشنایی محیط کاربرد دارد و با نام‌های دیگری مثل لایت متر نیز شناخته می‌شود. انواع لوکس متر جزو تجهیزات قابل حمل هستند و در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. لوکس متر می‌تواند نور محیط را درست به همان صورتی که چشم انسان درک می‌کند اندازه بگیرد. به همین دلیل است که پارامترهایی مثل میزان انرژی تابشی و یا میزان نور منعکس شده در  داده‌های به‌دست آمده از لوکس متر تاثیری ندارد.
لوکس به معنی معیاری برای شار نوری در یک واحد از یک منطقه می‌باشد. در واقع لوکس معیاری برای اندازه‌گیری شدت نور در محیط برای تمام فواصل از منبع نور می‌باشد و به بیان دیگر لوکس مقدار تفاوت نوری می‌باشد که در محیط‌های مختلف، چشم انسان آن را تشخیص می‌دهد. اهمیت سنجش نور از آن جهت اهمیت دارد که کیفیت نور در محیط‌های مختلفی مثل محل کار، مدارس، دانشگاه‌ها و ... بر روی افرادی مثل کارگران و دانشجویان تاثیر دارد. 
 

کاربردهای انواع لوکس متر

همانطور که گفتیم لوکس متر می‌تواند میزان شدت نور را اندازه‌گیری کند. از این دستگاه در صنایع مختلفی که نیاز به اندازه‌گیری شدت نور می‌باشد استفاده می‌شود. از کاربردهای نورسنج می‌توان به اندازه‌گیری شدت نور در اتاق کار و یا محل زندگی برای رعایت استانداردهای روشنایی، اندازه‌گیری نور گلخانه‌ها  و ... همگی از کاربردهای روزمره انواع لوکس متر محسوب می‌شوند. اما به طور کلی این دستگاه در صنایعی مثل صنعت برق، گلخانه‌ها، صنعت ساختمان سازی، پتروشیمی، صنایع غذایی، عکاسی و فیلمبرداری، پزشکی و بهداشت حرفه‌ای و ... کاربرد دارد. 
 


انواع لوکس متر

 

آشنایی با انواع لوکس متر

از آنجا که لوکس مترها دارای کاربردهای مختلفی هستند با توجه به کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های لوکس مترها پراب سر خود یا پراب مجزا بودن آن‌ها می‌باشد.برخی از انواع لوکس متر شامل موارد زیر می‌باشند: 
 

کلوین متر

کلوین متر یکی از انواع لوکس متر است که نوعی رنگ سنج نور محسوب می‌شود. این نوع نورسنج نوعی سنسور فتوسل سیلیکونی دارد و به کمک آن می‌تواند مختصات رنگ نور، دمای نور، طول موج نور و تفاوت رنگ روشنایی منابع نور را آنالیز کند. 
 
 

لومن متر

لومن متر دستگاهی است که برای اندازه‌گیری نور لامپ لیزری و LED کاربرد دارد. واحد اندازه‌گیری مقدار نور یک منبع نور لومن نامیده می‌شود. به این صورت که یک لوکس شدت روشنایی معادل با یک لومن نور است که به سطحی به اندازه یک متر مربع می‌تابد. 
 
 

پارمتر

یکی دیگه از انواع لوکس متر، پارمتر یا فتوسنتز متر می‌باشد. همانطور که از نام این دستگاه پیداست می‌تواند تابش‌های فعال فتوسنتزی را اندازه‌گیری کند. این دستگاه می‌تواند انرژی‌های نوری خاص که بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر باشند و گیاهان از آن تغذیه می‌کنند را اندازه‌گیری کند. واحد سنجش این دستگاه PAR)W/M2( می‌باشد. 
 

درخشندگی سنج

از دیگر انواع لوکس متر می‌توان درخشندگی سنج را نام برد. این دستگاه می‌تواند شدت نور در یک واحد مساحت و یک جهت مشخص را اندازه‌گیری کند. از این دستگاه برای به‌دست آوردن درخشندگی یعنی اینکه یک سطح تا چه حد درخشان می‌باشد، استفاده می‌شود. درخشندگی نشان می‌دهد که چشم انسان چه میزان توان نوری را از یک زاویه دید مشخص می‌تواند تشخیص دهد. واحد سنجش این دستگاه کاندلا بر متر مربع می‌باشد. 
 
 

لوکس متر فضای باز

نورسنج‌هایی که برای محیط‌های باز استفاده می‌شوند معمولا به صورت پراپ سرخود و یا پراپ جداگانه هستند. این نورسنج‌ها در ورزشگاه‌ها، استادیوم‌ها و کاربردهای هواشناسی استفاده می‌شوند. 
 

نورسنج ساختمان

یکی از ویژگی‌هایی که برای ساختمان‌های اداری، مسکونی، کتابخانه‌ها و ... مهم می‌باشد، میزان نور و شدت آن می‌باشد. لوکس متر در این محیط‌ها میزان شدت نور و روشنایی را به آسانی در اختیار مهندسین می‌گذارد تا نسبت به میزان آن بتوانند اقدامات لازم در این ساختمان‌ها را برای تنظیم نور انجام دهند.
 
انواع لوکس متر

 

 

انواع برندهای لوکس متر

در این بخش ما به معرفی برندهای معروف نورسنج می‌پردازیم.

انواع لوکس متر آمریکایی

لوکس مترهای آمریکایی ابزارهای دقیقی هستند که در کاربردهای صنعتی استفاده فراوانی دارند، زیرا از دقت و کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. دو مورد از معروف‌ترین برندهای آمریکایی لوکس متر Fluke و Hanna می‌باشد. 
 

انواع نورسنج چینی

در حال حاضر انواع لوکس مترهای چینی بیشترین فراوانی را در بازار دارند. مهم‌ترین ویژگی که باعث می‌شود کاربران به سمت این لوکس سنج‌ها جذب شوند قیمت ارزان آن‌ها می‌باشد. برخی از معروف‌ترین برندهای چینی شامل Benetech، Smart Sensor، CEM، UNI-T، Mastech می‌باشند. 
 

لوکس مترهای تایوانی

این نوع نورسنج‌ها نسبت به برندهای چینی دقت بیشتری دارند و از نظر کیفیت و قیمت چیزی بین برندهای چینی و اروپایی هستند. لوکس مترهای تایوانی معمولا می‌توانند مشتریان خود را راضی نگه دارند. برخی از معروف‌ترین برندهای لوکس متر تایوانی Lutron و TES-Prova می‌باشد. 
 

انواع نور سنج های اروپایی

برندهای اروپایی معمولا در هر زمینه‌ای ابزارهای دقیق و با کیفیتی را تولید می‌کنند. در زمینه تولید لوکس متر نیز اروپا برترین برندها را دارد. اما باید گفت که حتی برترین برندهای اروپایی تولید کننده‌های خود را به شرق و جنوب آسیا منتقل کرده‌اند و این تجهیزات در خود اروپا تولید نمی‌شوند. از معروف‌ترین برندهای لوکس متر اروپایی می‌توان به Testo و Kimo اشاره کرد. 
 

انواع لوکس متر ایرانی

در زمینه تولید لوکس متر، کشور ما تاکنون برندی را ارائه نداده است. 

 

انواع لوکس متر

 

 

نحوه انتخاب انواع لوکس متر

کاربران گرامی برای انتخاب انواع لوکس متر باید با توجه به نوع کاربردی که از این دستگاه انتظار دارند، مدل مناسب خود را انتخاب کنند. به‌عنوان مثال برخی از مدل‌های لوکس متر برای استفاده در گلخانه‌ها مناسب می‌باشند و می‌توانند نیازهای افراد در این مکان را برطرف کنند. 
 
برای انتخاب نورسنج مناسب در بین انواع لوکس متر لازم است که به برخی از ویژگی‌های این دستگاه توجه کنید. باید بدانید لوکس مترها می‌توانند بازه مشخصی از شدت نور را اندازه بگیرند و در آن‌ها قابلیت انتخاب منبع نور وجود دارد. بنابراین شما باید با توجه به نیاز خود دستگاهی انتخاب کنید که بتواند شدت نور در شرایط شما را اندازه‌گیری کند. همچنین برخی از انواع لوکس متر می‌توانند به کامپیوتر وصل شوند و برخی دیگر نیز می‌توانند اطلاعات را در کارت حافظه خود ذخیره کنند. انواعی از نورسنج نیز وجود دارد که پراب سرخود و یا به طور جداگانه هستند که با توجه به کاربردی که دارید می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
 

نحوه کار با انواع لوکس متر

انواع لوکس متر دارای عملکرد مشابهی هستند اما در ویژگی‌هایی مثل محدوده اندازه‌گیری، دقت اندازه‌گیری و سرعت نمایش با یکدیگر تفاوت دارند. مثلا اوکس متری که برای گلخانه‌ها استفاده می‌شود تمام ویژگی‌های لازم برای اندازه‌گیری نور این محیط را دارد و می‌تواند میزان روشنایی را در محیط‌های باز و بسته اندازه‌گیری نماید.
برای استفاده از انواع نورسنج تنها باید دستگاه را روشن کنید، سپس محافظ قرار گرفته روی سنسور دستگاه را بردارید. بعد از این کار باید واحد مورد نظر خود را انتخاب کنید. مثلا کلید Lux برای انتخاب واحد لوکس می‌باشد. وقتی واحد مورد نظر خود را انتخاب کردید باید سنسور نورسنج را روی جسم مورد نظر خود بگذارید تا میزان شدت نور نمایش داده شود. در نهایت وقتی کارتان تمام شد باید دستگاه را خاموش کنید و سنسور درپوش را روی آن قرار دهید. 
 

سخن پایانی

در این مطلب ما به معرفی انواع لوکس متر و برندهای معروف آن پرداختیم. اگر شما نیز نیاز به هر نوع لوکس متر دارید بعد از مطالعه این مطلب و کسب اطلاعات می‌توانید نورسنج مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای خرید و مشاوره فنی در مورد انواع لوکس متر می‌توانید با ما در تکترونیکس تماس بگیرید.
 
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.