سبد خرید شما خالی است!

آموزش ساخت نیروسنج

 
آموزش ساخت نیروسنج
ساخت نیروسنج

ساخت نیروسنج

در این مطلب ما می‌خواهیم به نحوه ساخت نیروسنج بپردازیم. با ساخت نیروسنج با وسایلی ساده که در هر خانه‌ای وجود دارند می‌توانید نیروهای اعمالی به وسایلی که در اطرافتان وجود دارد را اندازه‌گیری کنید. همچنین می‌توانید فشار و کشش لازم برای اعمال هر مقدار نیرو را به طور آزمایشی با کمک این وسیله احساس کنید. پس با ما همراه باشید تا نحوه ساخت نیروسنج ساده را بیان کنیم. 

 

ساخت نیروسنج ساده

وسایل مورد نیاز برای ساخت نیروسنج ساده

برای ساختن یک نیرو سنج ساده به وسایل زیر احتیاج دارید:
  • دو لوله پی‌وی‌سی با طول‌های ۵ سانتی‌متر و دیگری به طول ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر. دقت داشته باشید که لوله‌ای که طول بیشتر دارد باید دهانه کوچک‌تری داشته باشد تا به خوبی درون لوله ۵ سانتی‌متری جا بگیرد و بتواند حرکت کند.
  • یک کش پلاستیکی محکم. بهتر است طول این کش نسبت به لوله قطورتر کمی بیشتر باشد.
  • دو واشر فلزی کوچک
  • دریل یا هر وسیله‌ای که بتوانید با آن لوله‌ها را سوراخ کنید.
  • اره آهن‌بر کوچک و کاغذ سمباده
  • مقداری سیم
  • سیم چین و انبر دست

ساخت نیروسنج

نحوه ساخت نیروسنج ساده

برای ساخت یک نورسنج ساده لازم است که ابتدا طول لوله‌ها را به اندازه مورد نظر برش دهید و سپس لبه‌های آن را با سمباده صاف کنید تا تیزی در آن‌ها احساس نکنید. سپس سوراخ‌هایی را به فاصله یک سانتی‌متر از دهانه لوله‌ها ایجاد کنید. در لوله‌ای که قطر بیشتری دارد دو سوراخ با اختلاف زاویه ۱۸۰ درجه و در لوله باریک‌تر نیز ۴ عدد سوراخ که در زاویه ۹۰ درجه با هم هستند را در مقابل هم ایجاد کنید.
سوراخ کردن لوله‌ها را می‌توانید با کمک دریل و یا یک میخ داغ انجام دهید. اگر می‌خواهید از یک میخ داغ برای ایجاد سوراخ استفاده کنید، لازم است که با کمک یک انبردست میخ را نگه دارید و سپس آن را در نزدیکی حرارت بگیرید تا به خوبی داغ شود. هرچه میخ داغ‌تر باشد راحت‌تر می‌تواند سوراخ ایجاد کند. دقت کنید که بخارهای سمی ناشی از ذوب شدن پلاستیک سمی هستند و نباید آن‌ها را استشمام کنید.
وقتی سوراخ شدن لوله‌ها را به درستی انجام دهید باید لوله‌ای که قطر دهانه کمتری دارد را به درون لوله بزرگتر وارد کنید. سوراخ‌هایی که در این لوله‌ها ایجاد کردید را در مقابل هم قرار دهید. سپس کش پلاستیکی را به گونه‌ای از این چهار سوراخ در مقابل هم عبور دهید که کش در یک خط راست قرار بگیرد. برای این کار می‌توانید از یک سوزن بزرگ کمک بگیرید.
سپس باید دو سر کش را برای اینکه محکم در جای خود بماند با کمک واشرها نگه دارید. برای این کار هر دو سرکش را به حلقه‌های واشر گره بزنید. با این کار کش دیگر از سوراخ‌ها عبور نمی‌کند و واشر مانع از رد شدن کش می‌شود.
در این مرحله نیرو سنج تقریبا آماده شده است اما قبل از آن لازم است که یک قلاب برای آویزان کردن اجسام به آن درست کنید. پس با کمک سیمی که دارید یک قلاب درست کنید و آن را به کش نیرو سنج وصل کنید تا بتوانید اجسام را به آن آویزان کنید.
آخرین مرحله در آموزش نحوه ساخت نیروسنج این است که نیرو سنجی که ساخته‌اید را کالیبره کنید تا بتوانید نیرویی که به آن وارد می‌شود را اندازه‌گیری نمایید. بر روی لوله باریک یک کاغذ بچسبانید. روی کاغذ را نگاه کنید و محل قرار گرفتن قسمت پایینی لوله بزرگتر را در حالت معمولی علامتگذاری کنید. این نقطه معادل نقطه صفر نیروسنج است. حال برای به دست آوردن دیگر وزن‌ها لازم است که اجسامی که وزن آن‌ها مشخص است را به سیم نیروسنج بیاویزید و محل قرار گرفتن را علامت بزنید و اعداد را بنویسید. به این ترتیب با تست ‌های مختلف می‌توانید درجه‌بندی نیروسنج خود را کامل کنید. 
 

نکته مهم در ساخت نیروسنج ساده

تا به اینجا ما نحوه ساخت نیروسنج را بررسی کردیم. اما برای درجه‌بندی یا کالیبره کردن نیروسنج لازم است که یک نکته مهم را بیان کنیم.
عددی که به عنوان وزن بر روی اجسام نوشته می‌شود در واقع جرم آن جسم است. به تمامی اجسام نیروی گرانشی وارد می‌شود که وزن نامیده می‌شود و برابر با جرم ضربدر ۹/۸ می‌باشد. اما ما برای اینکه  وزن را راحت‌تر به دست بیاوریم، جرم ماده را در ۱۰ ضرب می‌کنیم و به این ترتیب می‌توانیم درجه‌بندی نیروسنج را بر حسب واحد نیوتون به دست بیاوریم، زیرا نیوتون واحد نیرو می‌باشد.
مثلا اگر بخواهید از شیئی استفاده کنید که ۱۰۰۰ گرم باشد، جرم آن در واقع ۱ کیلوگرم است. پس اگر بخواهید وزن آن را به دست آورید باید آن را در ۱۰ ضرب کنید. حاصل را که ۱ نیوتون می‌باشد بر روی نیروسنج بنویسید. بنابراین ابتدا باید جرم‌ها را تبدیل به کیلوگرم کنید و سپس آن‌ها را در ۱۰ ضرب نمایید. با اندازه‌گیری وزن‌های مختلف می‌توانید درجه‌بندی نیرو سنج را بر حسب نیوتن انجام دهید.
دقت نیروسنج ساخته شده به پارامترهایی مثل طول، ضخامت و استحکام کش بستگی دارد. پس هر وقت احساس کردید که کش نیروسنج کهنه شده است باید آن را تعویض کنید. بهتر است هر هفته یک بار این کار را انجام دهید و درجه‌بندی کاغذی آن را نیز از اول انجام دهید. 

 

ساخت نیروسنج

 

 

ساخت نیروسنج هوک

نحوه ساخت نیروسنج بر اساس قانون هوک

در این بخش ما می‌خواهیم یکی دیگر از انواع روش‌های ساخت نیروسنج را معرفی کنیم که بر اساس قانون هوک کار می‌کند. قانون هوک در مورد فنرها می‌باشد و شرح آن به این صورت است که اگر به یک فنر نیرویی وارد شود و طول آن را کاهش یا افزایش دهد، نیروی وارد شده با میزان افزایش یا کاهش طول فنر برابر است. 
 

وسایل مورد نیاز ساخت نیروسنج هوک

  • یک عدد میله
  • خط کش
  • یک تکه سیم مسی یا آهنی به طول نیم متر
  • یک وزنه با وزن معلوم و مناسب
  • پایه 
 
ساخت نیروسنج

نحوه ساخت نیروسنج هوک

سیم مسی را به شکل یک فنر به دور یک مداد یا خودکار بپیچانید و یک فنر بسازید. میله را بر روی پایه به‌صورت افقی قرار دهید به‌طوری‌که شل نباشد و یا نیفتد. 
سپس باید در یک سر فنر یک قلاب ایجاد کنید و آن را از میله آویزان کنید. حال طول فنر را به کمک خط‌کش اندازه بگیرید و آن را L1 بنامید و در جایی یادداشت کنید.
در مرحله بعد در سر دیگر فنر نیز یک قلاب ایجاد کنید و وزنه را از آن آویزان کنید. وقتی فنر به حالت تعادل رسید، طول فنر را اندازه‌گیری کنید و آن را L2 بنامید، این عدد را نیز یادداشت کنید.
در نهایت دو مقدار L1 و L2 با فرمول ∆L=L1-L2 از یکدیگر کم کنید و تغییر طول فنر به ازای آویزان کردن وزنه را به دست می‌آورید.
حال با کمک فرمول mg=k∆L می‌توانید مقدار k که برابر با ضریب سختی فنر است را محاسبه کنید. حال که این ضریب سختی را دارید می‌توانید وزنه‌هایی که وزن و جرم آن‌ها را نمی‌دانید را با کمک این نیرو سنج و این فرمول به دست آورید.
 

نتیجه گیری

نیرو یک کمیت با ارزش در فیزیک می‌باشد، به گونه‌ای که نیوتن با بیان سه قانون در مورد نیرو فیزیک کلاسیک را بنیان نهاد. به همین دلیل است که واحد اندازه‌گیری نیرو به افتخار او نیوتن نامیده شد. اما چیزی که مهم می‌باشد اندازه‌گیری نیرو است. نیرو در آزمایشگاه‌ها توسط نیروسنج‌های با دقت اندازه‌گیری می‌شود. اما در این مطلب ما به نحوه ساخت نیروسنج ساده پرداختیم. شما با طی کردن مراحلی که در این مطلب از تکترونیکس بیان کردیم، می‌توانید یک نیروسنج را بسازید و نیرویی که به وسایل اطرافتان وارد می‌شود را اندازه‌گیری نمایید.
 
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.