سبد خرید شما خالی است!

کاربرد نیروسنج چیست؟

 
کاربرد نیروسنج چیست؟
کاربرد نیروسنج

انواع کاربرد نیروسنج

وقتی در زندگی روزمره یا کاری خود نیاز به اندازه‌گیری فشار یا کشش باشد، نیروسنج‌ها کاربرد فراوانی دارند. کاربرد نیروسنج در زمینه‌های مختلفی می‌باشد. نیروسنج‌های مختلف برای انجام عملکرد خاص خود می‌توانند مجهز به قطعات مختلفی مثل پیزو الکتریک، سنسورهای الکتریکی، استرین گیج، ترموالکتریک و ... باشند. اما به‌طور کلی نیروسنج‌ها تغییرات فشار را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و آن را به کاربر نمایش می‌دهند. این مطلب از تکترونیکس را به بررسی کاربردهای مختلفی از نیروسنج‌ها اختصاص می‌دهیم.

کاربرد نیروسنج در خودروسازی

نیروسنج در صنعت خودروسازی برای اندازه‌گیری فشار هیدرولیکی در سیستم ترمز یا نیروهای اعمال شده بر قطعات و سازه‌های خودرو به‌کار می‌رود. از این اطلاعات برای ایمنی و عملکرد خودروها استفاده می‌شود.

استفاده از نیروسنج در صنایع بازرسی

در صنایع بازرسی برای به‌دست آوردن نیرویی که به اجسام در حین بازرسی وارد می‌شود، می‌توان از نیروسنج استفاده کرد که این اطلاعات برای کیفیت و ایمنی اجسام موثرند.

اندازه گیری ثابت فنر با کمک نیروسنج 

سازندگانی که در زمینه تولید فنرهای مکانیکی فعالیت دارند می‌توانند از نیروسنج برای به‌دست آوردن ثابت فنر K استفاده کنند. میزان نیرویی که به فنر اعمال می‌شود متناسب است با مقدار جابه‌جایی که فنر در حین اعمال نیرو پیدا می‌کند.

 

کاربرد نیروسنج

استفاده از نیروسنج در صنعت هوافضا

برای اندازه‌گیری فشارهای وارد شده در سیستم ‌های فضایی و موشکی از نیروسنج استفاده می‌شود. یکی از کابردهای نیروسنج این است که نیروی وارد شده بر روی قطعات و سازه‌های فضایی، سیستم‌های کنترل و فشارهای درون سیستم‌های پروپلزیون را اندازه‌گیری می‌کند.

تست کشش به کمک نیروسنج 

با کمک تست کشش می‌توان توانایی کشش، قدرت و نیروی شکست اجسام را به‌دست آورد. برای انجام این تست به نیروسنج و پایه نیروسنج احتیاج دارید. یکی از تست‌های کشش منحصربفرد این است که نیروی لازم برای جدا کردن دو ماده به هم چسبیده را انداره‌گیری می‌کند.

کاربرد نیرو سنج در مکانیکی

از نیرو سنج در زمینه مکانیک، برای کنترل کیفیت، اندازه‌گیری نیرو و فشار در ماشین آلات و سیستم‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. برای مثال این ابزارها در کنترل فشار در سیستم‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی، نیروهای اعمال شده در فرآیند تولید، کنترل بار در سیستم جرثقیل و ... به‌کار می‌روند.
 

کاربرد نیروسنج در مراکز نظامی

نیروسنج‌ها در صنت نظامی برای محاسبه مقدار بازخورد نمونه‌های اولیه کاربرد دارند که برای تامین ایمنی مورد بسیار مهمی است. 

استفاده از نیروسنج در پزشکی

کاربرد نیرو سنج در زمینه‌های مختلفی حتی در پزشکی نیز متداول است. در علم پزشکی برای اندازه‌گیری نیروهای اعمال شده بر روی اعضا، دستگاه‌های پروتز و ارتوز و ... استفاده می‌شود. همچنین در فیزیوتراپی برای پیشگیری و درمان آسیب‌های وارد شده یا احتمالی کاربرد دارد.

کاربرد نیروسنج در رباتیک و صنعت

استفاده از نیروسنج برای اندازه‌گیری نیروها در ربات‌ها و سیستم‌های اتوماسیون از دیگر کاربردهای نیروسنج می‌باشد. اطلاعات به‌دست آمده از نیروسنج به سیستم کنترل منتقل می‌شود. این اطلاعات می‌توانند در کنترل حرکت و قدرت ربات‌ها مفید باشند.
کاربرد نیروسنج

 

 

استفاده از نیروسنج در تحقیقات علمی

یکی از کاربردهای فراوانی که نیروسنج دارد، در تحقیقات علمی و آزمایشگاهی می‌باشد. کاربرد نیرو سنج در در آزمایش‌ها و مطالعات علمی، مطالعات مکانیکی، مواد و بیولوژیکی می‌باشد.

استفاده از نیروسنج در ساخت و ساز

از نیروسنج‌ها می‌توان برای آنالیر بارهایی که به ساختمان، پل و دیگر سازه‌ها وارد می‌شود، استفاده گردد. همچنین برای مشاهده و تشخیص نیروی وارد شده به تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی نیز کاربرد دارد.

کاربردهای آزمایشگاهی نیروسنج

از کاربردهای نیروسنج این است که می‌توان از آن برای محاسبه نیروی وارد شده به مواد و اجسام در آزمایشگاه استفاده کرد که برای درک بهتر خواص مواد اطلاعات خوبی به‌دست می‌دهد.

استفاده از نیروسنج در نیروگاه‌ها

یکی دیگر از مواردی که می‌توان از نیروسنج استفاده کرد، برای اندازه‌گیری نیرویی است که به ژنراتورها، توربین‌ها و دیگر تجهیزات در نیروگاه‌ها وارد می‌شود. اطلاعات بدست آمده در این مواقع برای اطمینان از عملکرد ایمن در تجهیزات ضروری است.

استفاده از نیروسنج برای ایمنی

از نیروسنج می‌توان برای تست ظرفیت بار اتصال دهنده‌های مختلف مثل پیچ و بست‌ها استفاده کنند. از این طریق می‌توان ایمنی وسایلی مثل نرده‌ها را تامین کرد و دریافت که اتصال دهنده‌ها به اندازه کافی محکم هستند یا نه.

استفاده از نیروسنج در ورزش

در برخی ورزش‌ها مانند بوکس، ورزشکاران از نیروسنج برای اندازه‌گیری قدرت عضلات و قدرت مشت زدن استفاده می‌کنند.

 

کاربرد نیروسنج

 

کاربرد نیروسنج برای اندازه‌گیری گیرش چسب و لایه‌های چسبنده

یکی دیگر از کاربردهای نیروسنج این است که تولیدکنندگان چسب می‌توانند برای تست استحکام چسب از آن استفاده کنند. این کاربرد به این صورت است که نمونه‌ای از چسب را برای میزان تحمل مواد چسبانده شده آزمایش می‌کنند و میزان تحمل چسب را قبل از جدا شدن مواد چسبانده شده به ثبت می‌رسانند.

کاربرد نیروسنج در استحکام مواد

یکی دیگر از کاربردهایی که نیروسنج دارد این است که برای تست تحمل تنش‌ها در حمل بار استفاده می‌شود. مثلا اگر باری که حمل می‌شود بطری آب باشد، می‌توان با کمک نیروسنج دریافت که آیا نیرو و فشار وارد شده به بار باعث خرابی و نشت محتویات می‌شود یا نه. یا اینکه می‌توان برای تعیین سنجش فلزات و مشاهده عملکرد فلز در برابر نیروهای کششی و فشاری استفاده کرد.

استفاده از نیروسنج در ارگونومی

یکی از کاربردهای جالبی که نیروسنج دارد این است که برای ارزیابی طراحی محصول به‌کار می‌رود. نیرویی که در تعامل با محصول است به معنی این است که در توان محصول می‌باشد یا نه. این مورد برای موقعیت‌های متفاوتی مثل باز کردن دستگیره درب اتومبیل، باز کردن درب بطری دارو و ... به‌کار می‌رود.
 
مواردی که در این صفحه برای کاربرد نیروسنج بیان کردیم، تنها چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها بود. اما نیازهای مختلفی در صنایع مختلف وجود دارند که از کاربرد نیروسنج و مزایای آن بهره می‌برند. 
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.