سبد خرید شما خالی است!

انواع گشتاور سنج

 
انواع گشتاور سنج
انواع گشتاور سنج

انواع گشتاور سنج

از مهم‌ترین ابزارهایی که در زمینه صنعت و مکانیک استفاده می‌شوند، انواع گشتاور سنج است. گشتاور سنج یکی از ابزارهایی است که با کمک آن می‌توان گشتاور یا نیروی چرخشی را اندازه‌گیری کرد. گشتاور سنج‌ها با کمک سنسورهای خاصی که دارند و در محور چرخش نصب می‌شوند می‌توانند گشتاور را اندازه‌گیری کنند. اما این دستگاه خود انواع مختلفی دارد که برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند. در این مطلب از تکترونیکس ما می‌خواهیم در مورد انواع گشتاور سنج، اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.
 

گشتاور سنج چیست؟

گشتاور سنج دستگاهی است که با نام ترکمتر نیز شناخته می‌شود. با کمک این دستگاه می‌توانید گشتاور تولیدی در دستگاه مورد نظر خود را اندازه‌گیری کنید. از این ابزار برای اندازه‌گیری گشتاور انواع وسایلی مثل  گیربکس، موتورها، شمع خودرو و ... استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهایی که دارد می‌توان به استفاده در کارخانجات تولید کننده نوشیدنی‌هایی مثل دوغ و نوشابه اشاره کرد که برای چرخاندن درب بطری‌ها باید تا وقتی سفت شوند که باز کردن آن‌ها به راحتی انجام شود، بنابراین از دستگاه گشتاور سنج استفاده می‌شود. بنابراین کار این دستگاه کنترل و اندازه‌گیری مقدار گشتاور وارد شده می‌باشد.
بر روی گشتاور سنج شاخصی قرار دارد که گشتاور مورد نیاز را می‌توانید با کمک آن تنظیم کنید. واحد اندازه‌گیری که این دستگاه دارد با توجه به انواع گشتاور سنج و برند سازنده آن متفاوت است. واحد جهانی گشتاور، نیوتون بر متر می‌باشد اما برخی از تولیدکنندگان از واحد اینچ در پوند یا فوت در پوند استفاده می‌کنند.
 

کاربردهای انواع گشتاور سنج

یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که انواع گشتاور سنج دارند، کاربرد آن‌ها در موتورهای الکتریکی و مکانیکی می‌باشد. در صنایع مختلفی مثل خودروسازی و تولید انرژی نیز استفاده می‌شوند. این گشتاور تولید شده در صنعت خودروسازی و رباتیک، برای گردش چرخ‌ها به کار می‌رود. همچنین در صنایع مختلفی مثل هوافضا، صنعت نفت، صنایع دریایی و گاز نیز استفاده می‌شود. 
 

انواع گشتاور سنج



 

آشنایی با انواع گشتاور سنج

گشتاور سنج خود دارای انواع متفاوتی می‌باشد که ما در این بخش ۱۰ مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم. 
 

گشتاور سنج تقه ای

یکی از انواع گشتاور سنج‌ها نوع تقه‌ای آن می‌باشد که کاربرد آن بیشتر در کارگاه‌های صنعتی است. ساختار این نوع گشتاور سنج نسبت به دیگر انواع آن ساده‌تر بوده و مقاومت بیشتری در برابر آسیب‌های کارگاهی از خود نشان می‌دهد. این نوع گشتاور سنج خود دارای انواع مختلفی مثل جغجغه‌ای، سری خور و درایو ثابت می‌باشد که هر کدام برای شرایط خاصی کاربرد دارند. بر روی انتهای دسته این دستگاه محلی برای تنظیم میزان فشار مورد نیاز وجود دارد.
استفاده از این دستگاه به این صورت است که وقتی فشار به میزان مورد نظر برسد یک فشار یا تقه را در آن احساس خواهید کرد. 
 

گشتاور سنج کمرشکن

این نوع گشتاور سنج تقریبا شبیه به نوع تقه‌ای می‌باشد و می‌توان گفت که زیر مجموعه آن محسوب می‌شود. تفاوت عملکرد گشتاور سنج کمرشکن با تقه‌ای این است که وقتی فشار به میزان مورد نظر برسد از بالا یا وسط خم می‌شود و به اصطلاح می‌شکند و اما دیگر مثل گشتاور سنج تقی صدا ندارد. به دلیل همین شکستن یا خم شدن است که کمر شکن نام گرفته است. این نوع ترکمترها نسبت به تقه‌ای مزیتی دارند و این است که می‌توانند در رنج عددهایی بالا که گشتاور سنج تقه‌ای آن‌ها را پشتیبانی نمی‌کند استفاده شود. 

 

انواع گشتاور سنج

 

 

گشتاور سنج عقربه ای یا ساعتی

از دیگر انواع ترکمتر می‌توان ترکمتر عقربه‌ای را نام برد که بیشتر برای مصارف کارخانه است و در خط تولید کارخانه‌ها کاربرد دارد. این نوع گشتاور سنج‌ها به صورت یک صفحه اندیکاتوری مدرج شده می‌باشند که اعدادی که بر روی آن درج شده‌اند قابل خواندن هستند. این دستگاه دو عقربه دارد که عقربه دوم آن نشان دهنده بیشترین گشتاور است. خطایی که این گشتاور سنج دارد، در حدود ۳ درصد رنج اعمال شده است. بزرگترین تفاوت این نوع گشتاور سنج با نوع تقه‌ای در دقت بالای آن می‌باشد. 
 

ترکمتر دیجیتال

این نوع گشتاور سنج نیز شبیه به نوع عقربه‌ای بوده اما دقت بسیار بیشتری در اندازه‌گیری دارد. گشتاور سنج دیجیتال پیشرفته‌ترین نسل گشتاور سنج‌ها محسوب می‌شود. در این نوع ترکمترها عدد به‌دست آمده به‌صورت دیجیتالی در صفحه نمایش نشان داده می‌شود. همچنین دارای امکانات جانبی مثل هشدار ذخیره نیروهای اعمالی قبلی، تبدیل واحدها مانند نیوتون، متر، فوت، پوند، کیلوگرم، متر، اتصال به کامپیوتر و انتقال اطلاعات آن، اندازه‌گیری دقیق و ... می‌باشد.
علاوه‌براین کاربر می‌تواند واحدهای اندازه‌گیری و نوع ثبت گشتاور را نیز تنظیم کند. از آنجا که این نوع گشتاور سنج نیاز به شرایط نگهداری و استفاده خاصی دارد، در کارگاه‌ها نمی‌توان آن را به کار گرفت. داده‌هایی که این دستگاه ارائه می‌دهد دارای درصد خطای حدود یک درصد رنج می‌باشد که نسبت به ترکمتر ساعتی کمتر می‌باشد.
 

گشتاور سنج شارژی یا برقی

از دیگر انواع گشتاور سنج ، ترکمتر برقی یا شارژی می‌باشد که مانند دیگر گشتاور سنج‌ها  برای بستن پیچ و مهره‌ها به کار می‌رود. اما ویژگی خاصی که دارد و آن را از دیگر انواع ترکمترها متمایز می‌کند این است که بر روی دریل و پیچ گوشتی شارژی استفاده می‌شود. این دستگاه یک حلقه دارد که بر روی آن اعدادی درج شده است و با کمک آن می‌توانید گشتاور را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید.

 

انواع گشتاور سنج

 

 

گشتاور سنج کرنومتری

این نوع ترکمتر از انواع گشتاور سنج‌هایی است که کار با آن‌ها بسیار راحت می‌باشد. در این دستگاه قابلیت تنظیم میزان گشتاور بر اساس نیاز کاربر وجود دارد. برای این کار لازم است بخش انتهایی دسته را فشار دهید و آن را بچرخانید. باید این نکته را بیان کنیم که گشتاور سنج کرنومتری دارای بازه‌های مختلفی است که به هنگام خرید آن باید دستگاهی انتخاب کنید که گشتاور مورد نیاز شما در بازه مربوط به دستگاه قرار بگیرد.
 

گشتاور سنج جغجغه ای

این دستگاه در ظاهر شبیه به جغجغه‌های باری کودکان می‌باشد اما برای کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود.
 

ترکمتر بادی

اگر گشتاور موردنیازتان به حدی زیاد باشد که گشتاور سنج دستی توان آن را نداشته باشد، می‌توانید از گشتاور سنج بادی استفاده نمایید. گشتاور سنج‌های دستی قابلیت تحمل 3 هزار نیوتن اما نوع بادی قابلیت تحمل 80 هزار نیوتن را دارند. منبع تغذیه این ترکمترها پمپ باد و کمپرسور باد است و در صنایع کشتی سازی، فولاد و پتروشیمی کاربرد دارند.
 

گشتاور سنج هیدرولیک

از دیگر انواع گشتاور سنج می‌توان، ترکمتر هیدرولیک را نام برد  که در صنایع سنگین استفاده فراوانی دارند. این نوع ترکمترها حتی نسبت به نوع بادی توان بیشتری دارند و قابلیت استفاده آن‌ها  بیشتر برای مکان‌هایی است که نمی‌توان از هوا یا باد فشرده استفاده کرد.

 

انواع گشتاور سنج

 

 

گشتاور سنج شاهینی

از دیگر انواع گشتاور سنج، نوع شاهینی می‌باشد. مزیت ترکمتر شاهینی این است که وقتی پیچ را سفت می‌کنید می‌توانید از نیرویی که به پیچ وارد می‌شود آگاهی یابید. از آنجا که این نوع ترکمترها فنر ندارند، به کالیبراسیون نیازی ندارند اما لازم است که به نکات صحیح استفاده از دستگاه توجه داشته باشید.
 

نکات مهم برای انتخاب انواع ترکمتر

برای انتخاب مناسب‌ترین دستگاه در بین انواع گشتاور سنج‌ها به نکات زیر دقت کنید:
  • قبل از خرید هر نوع ترکمتر بهتر است واحد اندازه‌گیری را چک کنید، و در صورت امکان نوع نیوتون بر متر را انتخاب نمایید زیرا دقت بالاتری دارد.
  • بهتر است دستگاهی انتخاب کنید که از نوع عقربه‌ای نباشد. گشتاور سنج‌های دیجیتالی نسبت به عقربه‌ای دقت بیشتری دارند.
  • دقت داشته باشید که دستگاه ترکمتر قابلیت ارسال سیگنال خروجی را داشته باشد.
  • به میزان خطای اندازه‌گیری دستگاه نیز توجه کنید.
 

جمع بندی

انواع گشتاور سنج، کاربردهای ضروری در زمینه‌های مختلف صنعت و ماشین آلات دارند. ما در این مطلب انواع گشتاور سنج را بررسی و ویژگی هر یک را بیان کردیم. برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گشتاور سنج می‌توانید با ما در ارتباط باشید.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.