سبد خرید شما خالی است!

آشنایی با انواع صوت سنج

 
آشنایی با انواع صوت سنج
انواع صوت سنج

انواع صوت سنج

صوت سنج یا نویز سنج یکی از انواع تجهیزات اندازه‌گیری صوت می‌باشد و انواع مختلفی نیز دارد. انواع صوت سنج در موارد مختلفی استفاده می‌شوند. مثلا مقدار صدایی که افراد در محیط کاری خود باید بشنوند را اندازه‌گیری می‌کند. دستگاه صوت سنج یک میکروفون دارد که به لباس کاربران متصل می‌شود و صداها را با فرکانس‌های مختلف اندازه‌گیری و ذخیره می‌کند. این داده‌ها را می‌توان به کامپیوتر انتقال داد و بررسی کرد. با این کار مشخص می‌شود که افراد در کدام محیط‌ها در معرض صداهای خارج از استاندارد قرار می‌گیرند.
همانطور که گفتیم صوت سنج‌ها انواع مختلفی دارند و در زمینه‌های مختلفی مثل پزشکی، محیط زیست، صنایع صوتی، حمل و نقل و ...کاربرد دارند. در این مطلب از تکترونیکس با ما همراه باشید تا ابتدا توضیحاتی را برای آشنایی بیشتر با این دستگاه ارائه دهیم و سپس به بررسی انواع صدا سنج بپردازیم. 
 

صوت سنج چیست؟

صوت سنج دستگاهی است که برای اندازه‌گیری تغییر صوت و فرکانس آن به کار می‌رود و با ارزیابی شدت صوت می‌تواند مقدار آن را به کاربر نمایش دهد. اجزای تشکیل دهنده این دستگاه شامل میکروفون، پردازشگر الکترونیکی و صفحه نمایش می‌باشند. میکروفونی که در این دستگاه وجود دارد قادر است که  هر گونه تغییرات بسیار جزئی در فشار هوا را نیز شناسایی کند و آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل نماید.
سپس این سیگنال‌ها که ناشی از تغییرات فشار هوا و تغییر در صوت هستند، در پردازشگر الکتریکی پردازش می‌شوند و نتیجه آن به کاربر در صفحه نمایش نشان داده می‌شود. این مقدار با واحد دسیبل و به صورت کدهای رنگی در صفحه نمایش ظاهر می‌شوند. این دستگاه‌ها قابلیت تنظیم توسط کاربر را نیز دارند. مثلا اگر شدت صوت افزایش پیدا کند چراغ‌های ال ای دی از رنگ سبز به رنگ قرمز تغییر پیدا کنند و با عبارت OVER هشدار داده شود.
 

کاربردهای انواع صوت سنج

در محیط‌های کاری که شدت و فرکانس صدا در طی زمان دچار تغییر و نوسان می‌شود و همچنین در مواردی که افراد موقعیت مکانی خود را تغییر می‌دهند و صداها با سطوح مختلفی را می‌شنوند، می‌تواند به کار گرفته شود. برخی از کاربردهای انواع صوت سنج شامل موارد زیر می‌باشند:
  • پروژه‌ها و ساخت و سازهای عمرانی
  • بررسی و آنالیز صدای فرودگاه‌ها
  • بررسی صدای دستگاه‌های پرس، تراشکاری و تاثیرات آن بر اپراتور
  • عیب یابی تجهیزات آزمایشگاهی دوار
  • بررسی قدرت شنوایی انسان‌ها
  • اندازه‌گیری میزان آلودگی صوتی در محیط‌های مختلف 

انواع صوت سنج

معرفی انواع صوت سنج

با توجه به کاربردهای مختلفی که دستگاه صدا سنج دارد، می‌توان آن را در ۳ دسته مختلف دسته‌بندی کرد. در ادامه این مطلب از تکترونیکس می‌خواهیم انواع صوت سنج را بررسی کنیم. 
 

تراز سنج صوت یا Sound Level Meter

یکی از انواع صوت سنج، تراز سنج صوت می‌باشد که وظیفه آن اندازه‌گیری تراز فشار صوت می‌باشد. نام دیگر ترازسنج صوت، SLM  است که مخفف Sound Level Meter  می‌باشد. ترازسنج‌های صوتی خود نمونه‌های مختلف با کاربردهای متفاوت دارند اما در کل هر کدام از تراز سنج‌های صوتی باید یک میکروفون، مدار‌های الکترونیکی و صفحه نمایش داشته باشد.
با کمک این دستگاه می‌توانید تراز فشار صوت را در یک لحظه و در یک موقعیت خاص اندازه‌گیری کنید. بنابراین این دستگاه برای محیط‌های کاری که دارای صدای یکنواخت می‌باشند مناسب است و محیط‌هایی که دارای صدای ضربه‌ای یا صدای غیر یکنواخت و یا در حال تغییر و تحول هستند نمی‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.
طرز استفاده از این دستگاه به این صورت است که صدا سنج را باید در امتداد بازو در ارتفاع گوش فردی که در معرض سر و صدا می‌باشد، قرار دهید. اما موقعیت قرار گرفتن میکروفون نسبت به منبع صوت در بیشتر صداسنج‌ها اهمیت زیادی ندارد. با توجه به دستورالعملی که در هر تراز سنج بیان شده است می‌توانید میکروفون را در موقعیت مخصوصی قرار دهید.
دقت داشته باشید که قبل و بعد از هر بار استفاده از صدا سنج لازم است که آن را کالیبره کنید. می‌توانید نحوه انجام کالیبراسیون را در دفترچه استفاده از دستگاه مطالعه کنید.
صداسنج‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که بتوانند میزان صدا را در وضعیت پاسخ سریع یا کند به‌طور صحیح اندازه‌گیری کنند. میزان پاسخ‌دهی، مدت زمانی است که دستگاه می‌تواند قبل از اینکه مقدار به‌دست آمده را روی صفحه نمایش نشان دهد آن را محاسبه نماید. به‌‌طور معمول اندازه‌گیری تراز صوتی در محیط کاری در وضعیت پاسخ کند انجام می‌شود. 
 
 

انواع تراز سنج های SLM

صداسنج‌های معمولی SLM برای محیط‌های کاری که دارای تراز صدای یکنواخت هستند، مناسبند. زیرا می‌توانند صداهای لحظه‌ای را اندازه بگیرند اما در محیط‌های کاری که دارای صدای ضربه‌ای، غیر یکنواخت و متغیر هستند این نوع تراز سنج‌ها برای تعیین میزان مواجه فردی با سر و صدا کارایی چندانی ندارند. یکی از بهترین روش‌ها برای اندازه‌گیری این مقدار دستگاه دزیمتر صدا می‌باشد که در بخش‌های بعدی به معرفی آن می‌پردازیم.
تراز سنج‌های SLM با توجه به استاندارد جهانی IEC 61672_1:2002 و میزان دقتی که دارند در دو دسته کلاس ۱ و ۲ قرار می‌گیرند. تراز سنج‌هایی که دارای کلاس ۱ هستند نسبت به کلاس ۲ دقیق‌تر می‌باشند. 
 

تراز سنج های کلاس ۱

اینگونه ترازسنج‌ها اندازه‌گیری با کیفیت و بسیار دقیقی را با کمترین خطا انجام می‌دهند. به همین دلیل است که در کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی و مهندسی آکوستیک کاربرد دارند. 
 

تراز سنج های کلاس ۲

این نوع تراز سنج‌ها دقت کمتری نسبت به کلاس یک دارند، به همین دلیل در محیط‌های کاری و صنایع کاربرد بیشتری دارند. اما دقت داشته باشید که اگر هر نوع صدا سنجی پیدا کردید که دقتی کمتر از کلاس ۲ داشته باشد، نباید از آن برای محیط کار استفاده کنید زیرا دقت لازم را ندارند.

 

انواع صوت سنج

 

 

صوت سنج جمع شونده یا Integrating Sound Level Meter

صدا سنج جمع شونده یکی از انواع صدا سنج می‌باشد که یک ابزار اندازه‌گیری دقیق برای صوت می‌باشد و نام دیگر آن   ISLM است. این دستگاه شبیه به دستگاه دزیمتر است و از قابلیت‌های این دستگاه این است که قادر به اندازه‌گیری تراز معادل صوت در یک دوره زمانی می‌باشد.
از آنجا که این سیستم مثل SLM از نوع دستی است و قابلیت اتصال به بدن افراد را ندارد بنابراین نمی‌تواند میزان مواجهه فرد با صدا را اندازه‌گیری کند. اما می‌تواند تراز معادل صدا را در موقعیت‌های خاصی به‌طور دقیق ارزیابی نماید. دستگاه صدا سنج جمع شونده ISLM حتی می‌تواند در محیط‌هایی که صدا به طور دائم در حال تغییر می‌باشد نیز تراز صدا را اندازه‌گیری کند و عددی را به عنوان تراز معادل صوت نمایش دهد. 
 
 

دزیمتر صدا یا Noise Dosimeter

یکی دیگر از انواع نویز سنج، دوزیمتر یا Dosimeter می‌باشد که دقیق‌ترین و بهترین ابزار اندازه‌گیری صوت برای بررسی میزان مواجهه یک فرد با صدایی که در محیط کار جریان دارد،می‌باشد. از ویژگی‌هایی که باعث شده این دستگاه بسیار محبوب باشد این است که سایز کوچکی دارد، بسیار سبک وزن بوده و می‌تواند به بدن افراد نیز متصل شود. دزبمتر می‌تواند به کمر و میکروفون آن نیز به یقه کاربران وصل شود. در این دستگاه تمامی زمان‌هایی که کارگر با ترازهای مختلف مواجه می‌شود محاسبه شده و با نمایش یک تراز معادل، دوز دریافتی را در یک شیفت کاری نمایش می‌دهد. این یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای به‌دست آوردن میزان مواجهه فرد در یک شیفت کاری می‌باشد. 
 
 
انواع صوت سنج

نکاتی برای انتخاب انواع صوت سنج

برای خرید و انتخاب دستگاه صوت سنج، لازم است که ویژگی‌هایی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین دستگاه مناسب شرایط کاری خود را انتخاب کنید. برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌باشند: 
 
  • رنج اندازه‌گیری دستگاه: این مقدار نشان می‌دهد که صوت سنج قادر به آنالیز چه محدوده‌ای از صداها می‌باشد. رنج اندازه‌گیری صدا در صوت سنج‌ها باید بین ۳۰ دسی بل تا ۱۳۰ دسی بل باشد.
  • دقت اندازه‌گیری صوت سنج: این ویژگی نشان دهنده این است که دستگاه با چه دقتی می‌تواند صدا را آنالیز کند. دقت اندازه‌گیری انواع صوت سنج معمولا بین ۰.۱ دسی بل تا ۱ دسی بل می‌باشد.
  • توزین زمانی نویز سنج: این پارامتر به ما می‌گوید که دستگاه صدا را در چه بازه زمانی اندازه‌گیری کرده است. توزین زمانی انواع صوت سنج معمولا باید به دو صورت آهسته و کند باشد‌.
  • شبکه‌های اندازه‌گیری صوت سنج: این مورد به معنی این است که دستگاه قادر است صداها را در چه محدوده فرکانسی آنالیز کند. انواع نویز سنج دارای شبکه‌عای اندازه‌گیری ۱.۱  یا ۱.۳ اکتاو می‌باشند.
  • امکانات جانبی انواع نویز سنج: برخی از صداسنج‌ها ممکن است مجهز به امکانات جانبی متنوعی مثل ذخیره سازی داده‌ها، اتصال به کامپیوتر و ضبط صدا باشند. 
 

سخن پایانی

در این مطلب ما به بررسی صوت سنج، انواع صوت سنج  و نکاتی برای خرید آن پرداختیم. این دستگاه می‌تواند میزان صدا را اندازه‌گیری کند. این تجهیزات دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام نیز ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند چه در این مطلب به بررسی کامل آن‌ها پرداختیم. اگر برای انتخاب صوت سنج مخصوص به خود سوالی دارید می‌توانید آن را با ما در تکترونیکس در میان بگذارید.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.