سبد خرید شما خالی است!

آموزش نحوه کار با ارتعاش سنج

 
آموزش نحوه کار با ارتعاش سنج
نحوه کار با ارتعاش سنج

نحوه کار با ارتعاش سنج

ارتعاش سنج نوعی دستگاه پیچیده می‌باشد که می‌تواند ارتعاشات موجود در تجهیزات و دستگاه‌های مکانیکی را تشخیص دهد. نحوه کار با لرزش سنج به این صورت است که دستگاه لرزش سنج معمولا بر روی این ماشین‌ها نصب می‌شود و فرکانس‌های ارتعاشات را اندازه‌گیری می‌کند. سپس داده‌هایی که از این دستگاه به دست می‌آید پردازش می‌شود و آن را به کاربران ارائه می‌دهد.
این تجزیه و تحلیل‌ها باعث می‌شود که مشکلات مربوط به دستگاه‌ها شناسایی شود. این مسائل مربوط به ارتعاش و لرزش در قسمت‌هایی مثل یاتاقان می‌باشد که به دلیل عدم تعادل، ناهماهنگی، شلی و سایش یاتاقان به وجود می‌آید. با کمک ارتعاش سنج می‌توانید این مشکلات را به موقع شناسایی کنید و برای رفع آن‌ها اقدام نمایید. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد نحوه کار با لرزش سنج بیشتر صحبت کنیم. 
 

سنسورهای مورد نیاز در کار با لرزش سنج

اولین دستگاهی که برای اندازه‌گیری ارتعاش در تجهیزات صنعتی و ماشین آلات نیاز می‌باشد دستگاه ارتعاش سنج می‌باشد. این دستگاه می‌تواند تمام لرزش‌ها و ارتعاشات را تشخیص دهد و متناسب با آن یک سیگنال الکتریکی را تولید کند. علاوه بر تبدیل ارتعاش به سیگنال الکتریکی لازم است که امکان ذخیره سازی پردازش‌های داده‌های به دست آمده و مشاهده سیگنال را نیز ارائه دهد.
با توجه به دستگاهی که می‌خواهید ارتعاش‌های آن را اندازه‌گیری کنید، لازم است که دستگاه ارتعاش سنج شما دارای سنسورهای جابجایی سنج، سرعت سنج و شتاب سنج باشد. از آنجا که تحلیل و تجزیه داده‌های به دست آمده از این سنسورها ممکن است پیچیده باشد، بهتر است با قابلیت پردازش و تحلیل داده‌ها آشنایی داشته باشد تا این فرایند را ساده‌تر انجام دهید. 
 

نحوه کار با لرزش سنج

استفاده از دستگاه ارتعاش سنج به تولید کنندگان کمک می‌کند تا مشکلات ماشین آلات و تجهیزات تولید خود را در زمینه تعادل، ناهماهنگی و سایش یاتاقان تشخیص و کنترل نمایند. اما برای استفاده از این دستگاه لازم است که با نحوه کار با لرزش سنج آشنایی داشته باشید. ما در این صفحه از تکترونکس می‌خواهیم مراحلی را برای استفاده از دستگاه لرزش سنج بیان کنیم.

 

نحوه کار با ارتعاش سنج

 

 

شناسایی مکان مناسب قرار دادن سنسورها

اولین قدم برای استفاده از لرزش سنج این است که مکان مناسبی از دستگاه را شناسایی کنید. در این مرحله باید دقت کنید که مکانی که انتخاب می‌کنید بتواند رفتار کلی ارتعاش دستگاه را نشان دهد. این مکان می‌تواند بخشی از محفظه یاتاقان موتور و یا دیگر بخش‌های کلیدی دستگاه باشد. توجه داشته باشید جایی که سنسور را نصب می‌کنید تعیین کننده دقت اندازه‌گیری‌ها می‌باشد.
موتورها، پمپ‌ها، کمپرسورها، فن‌ها و یاتاقان‌ها بخش‌هایی در ماشین آلات مختلف می‌باشند که به صورت دوار هستند. تقریبا تمامی بخش‌های دوار یاتاقان دارند. این یاتاقان‌ها باید وزن بخش‌های دیگر که به چرخش کمک می‌کنند را تحمل کنند، به همین دلیل است که اغلب خرابی‌ها در بخش یاتاقان اتفاق می‌افتد. بنابراین اولین جایی که باید سنسور ارتعاش سنج را در آنجا قرار دهید همین بخش یاتاقان می‌باشد. سنسور ارتعاش سنج معمولا در نزدیک‌ترین نقطه به یاتاقان و یا بر روی آن نصب می‌شود. 
 

اتصال سنسورها

بعد از اینکه مکان مناسب برای سنسورها را انتخاب کردید، می‌توانید در همان مکان سنسورها را وصل کنید. برای اتصال سنسورها می‌توانید از پایه‌های مغناطیسی یا نوار چسب استفاده کنید تا یک اتصال ایمن داشته باشید.
پرطرفدارترین روش برای نصب سنسورها، نصب از طریق وسایل مغناطیسی می‌باشد، زیرا هم روش آسان و راحتی می‌باشد و هم داده‌های قابل اطمینانی را به ما می‌دهد. 
 
 

راه اندازی آنالایزر

نحوه کار با ارتعاش سنج به این صورت است که بعد از اینکه سنسورها را به دستگاه متصل کردید باید آنالایزر ارتعاش را راه‌اندازی کنید. در این مرحله لازم است که سنسورها را به تحلیلگر متصل کنید و آن را برای اندازه‌گیری ارتعاش دستگاه خود تنظیم کنید. همچنین لازم است که محدوده فرکانس و دامنه آن را نیز مشخص نمایید. 

 

نحوه کار با ارتعاش سنج

 

 

اندازه گیری ارتعاش ها

وقتی سنسورها را به دستگاه وصل کردید و آنالایزر را نیز تنظیم نمودید می‌توانید کار اندازه‌گیری ارتعاش را انجام دهید. با توجه به نوع آنالایزری که از آن استفاده می‌کنید اندازه‌گیری می‌تواند نقطه‌ای و یا به صورت نظارت در یک دوره زمانی انجام گیرد. 
 

تحلیل داده های به دست آمده از ارتعاش سنج

بعد از اینکه داده‌ها از آنالایزر به دست آمد باید این داده‌ها را با کمک نرم‌افزار تحلیلگر ارتعاش تحلیل نمایید. در این بخش باید فرکانس‌ها را تجزیه و تحلیل کنید، نتایج به‌د‌ست آمده را با نتایج قبلی مقایسه و الگوها و روندها را در داده‌ها و نتایج به‌دست آورید. 
 

تفسیر نتایج

بعد از اینکه داده‌های به دست آمده از ارتعاش سنج را تجزیه و تحلیل کردید لازم است که این نتایج را تفسیر نمایید تا ببینید آیا در دستگاه مشکلی وجود دارد یا نه. تفسیرهای به دست آمده ممکن است به شما نشانه‌هایی از سایش یاتاقان، ناهماهنگی، عدم تعادل یا دیگر مشکلات را بدهد. 
 

اقدام برای اصلاح دستگاه

وقتی مشکل دستگاه خود را شناسایی کردید در مرحله آخر باید برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهید. این اقدامات شامل مواردی مثل تنظیم تراز ماشین، جایگزینی یاتاقان‌ها یا متعادل کردن اجزای چرخان می‌باشد. 
با دنبال کردن مراحلی که بیان کردیم می‌توانید از نحوه کار با لرزش سنج اطلاع پیدا کنید. با تفسیر نتایج می‌توانید مشکلات دستگاه خود را تشخیص دهید و اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به ماشین آلات خود را انجام دهید. در کل استفاده از ارتعاش سنج نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، توجه به جزئیات و دانش دستگاه تحت نظارت دارد.

 

نحوه کار با ارتعاش سنج

 

نکات مربوط به کار با لرزش سنج

اگر می‌خواهید نحوه کار با لرزش سنج را به درستی فرا بگیرید لازم است که نکاتی را به هنگام نصب آن رعایت کنید. ما در این بخش از تکترونیکس می‌خواهیم این نکات را بیان کنیم. 
در نصب سنسور لرزش سنج بر روی یاتاقان و یا هر بخش دیگر که دارای ارتعاش می‌باشد باید آن را به گونه‌ای نصب کنید که خود سنسور بدون حرکت و تکان خوردن باشد. اگر سنسور را شل نصب کنید باعث می‌شود که سیگنال‌هایی تولید شود که از حرکت خود شتاب سنج به وجود آمده است و پیام‌های خطا را به ما می‌رساند.
یکی از نکات مهم در اندازه‌گیری ارتعاشات تجهیزات این است که هر بار برای آزمایش یک نقطه خاص، شتاب سنج را در همان محل قبلی نصب کنید تا خطاها در داده‌های به دست آمده کاهش پیدا کند. همچنین دقت کنید که همواره از یک نوع شتاب‌سنج استفاده کنید.
ارتعاش سنج را هرگز بر روی قسمت‌های انعطاف پذیر و نرم تجهیزات نصب نکنید زیرا نتایج به دلیل ثابت نبودن قطعات انعطاف پذیر دچار تغییر می‌شوند.
همچنین برای ساختارهایی که خیلی سبک هستند نیز خیلی کارایی ندارد زیرا وزن ارتعاش سنج و آهنربای نصب آن باعث تغییر در داده‌ها خواهد شد. در کل وزن ارتعاش سنج و آهنربا باید از ۱۰ درصد وزن دستگاه موردنظر کمتر باشد. 
وقتی می‌خواهید لرزش سنج را از سطح جدا کنید باید آهنربا را محکم بگیرید، آن را کج نمایید و سپس از سطح جدا کنید. برای جدا کردن آهنربا اصلا نباید از ارتعاش سنج به عنوان اهرم استفاده کنید.
 

نتیجه گیری

یکی از ابزارهای بسیار مهم در محیط‌های صنعتی ارتعاش سنج می‌باشد. این یک دستگاه پیچیده است که با شناسایی تشخیص ارتعاش‌ها در دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی کمک می‌کند تا مشکلاتی که در مورد ‌قسمت‌های دوار مثل یاتاقان به وجود می‌آید را شناسایی کنیم. تشخیص زود هنگام این مشکلات از خرابی‌ها و آسیب‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. می‌توانیم برای این مشکلات راه حل‌های چاره ساز بیندیشیم. نحوه کار با ارتعاش سنج یکی از مسائلی است که کاربران با آن آشنایی ندارند. ما در این مطلب از تکترونیکس به مراحل کار با ارتعاش سنج پرداختیم و نکاتی در هنگام استفاده از آن را نیز بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. 
 
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.