سبد خرید شما خالی است!

انواع لرزش سنج

 
انواع لرزش سنج
انواع لرزش سنج

انواع لرزش سنج

انواع لرزش سنج از تجهیزات بسیار مهم برای صنایع می‌باشند تا از خرابی‌هایی که در اثر وارد شدن لرزش و ارتعاش ممکن است به دستگاه‌های مهم در تولید و خطوط صنایع وارد شود، جلوگیری کنند. شرکت‌های مختلف دست به تولید انواع لرزش سنج زده‌اند و برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. ما در این مقاله از تکترونیکس قصد داریم که به انواع ارتعاش سنج بپردازیم.
 

ارتعاش سنج چیست؟

در صنایع بسیاری برای لرزش موجود در دستگاه‌ها از لرزش سنج استفاده می‌شود. لرزش سنج در دستگاه‌های مختلفی مثل ژنراتور، موتور، فن، یاتاقان و ... کاربرد دارد. اگر ارتعاش‌ها در این نوع دستگاه‌ها از حدی بیشتر شوند می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد کند. انواع لرزش سنج می‌تواند از خسارتی که به دلیل لرزش‌ها به وجود می‌آید، جلوگیری کنند. به همین دلیل استفاده از ارتعاش سنج یا ویبرومتر از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند.
لرزش سنج‌ها دارای سنسورهای بسیار قوی هستند که می‌توانند تمامی ارتعاشات و لرزش‌ها را تشخیص دهند و آن را بر روی صفحه نمایش خود نشان دهند. ارتعاش سنج‌ها دارای انواع مختلفی هستند به گونه‌ای که برخی از آن‌ها دارای سیستم دورسنج هستند، یعنی علاوه بر اینکه می‌توانند لرزش را اندازه‌گیری کنند قادر به اندازه‌گیری سرعت چرخش نیز می‌باشند.
 

کاربردهای انواع لرزش سنج

انواع ارتعاش سنج در صنایع مختلفی مثل خودروسازی، پتروشیمی، پزشکی، بیولوژی، نیروگاه‌ها، هوافضا و ... کاربرد دارند و برای اندازه‌گیری ارتعاش، شناسایی سیستم آزمایش و تشخیص آسیب کاربرد دارند. دستگاه‌ها می‌توانند لرزش‌های نامطلوب را شناسایی کنند و برای جلوگیری از خرابی‌های بزرگ به کاربران کمک نمایند.

 

انواع لرزش سنج


 

 انواع لرزش سنج با توجه به عملکرد

ابزارهای اندازه‌گیری ارتعاش زیر اغلب به متخصصان کمک می‌کنند تا یک برنامه تعمیر و نگهداری را پیش بینی یا نظارت بر وضعیت را شروع کنند.

 ارتعاش سنج دستی

وقتی به یک دستگاه لرزش سنج بسیار قابل اعتماد نیاز دارید که بتواند ارتعاشات تکرار شونده و کلی را ارائه دهد، ابزار ارتعاش سنج دستی بهترین است. یکی از انواع ارتعاش سنج نوع دستی آن می‌باشد که می‌تواند متغیرهای خاصی از جمله شرایط یاتاقان و دما را نیز اندازه‌گیری کند.
مقیاس شدت نمایش داده شده در این نوع لرزش سنج به راحتی قابل درک است و متن‌های ساده (خوب، رضایت بخش، غیرقابل قبول) برای وضعیت یاتاقان و ارتعاش کلی نمایش داده می‌شود. دستگاه اندازه‌گیری ارتعاش، طیف وسیعی از فرکانس‌ها را می‌خواند و داده‌ها از هر نقطه از طریق یک دستگاه هوشمند مانند لپ‌تاپ یا تلفن همراه قابل دسترسی است.
 

تستر ارتعاش قابل حمل

وقتی یک تکنسین بخواهد به راحتی و با امنیت بالا از ماشین‌های حیاتی استفده کند، یک دستگاه لرزش سنج قابل حمل گزینه‌ای عالی برای تست ارتعاشات در بین انواع لرزش سنج می‌باشد. در حالی که هم تسترهای ارتعاش سنج دستی و هم دستگاه‌های ارتعاش سنج قابل حمل می‌توانند داده‌های ارتعاش را ضبط کرده و عیب‌های دستگاه را تشخیص دهند، اما قابلیت‌های متفاوتی دارند. علاوه بر دقت و ثبت ارتعاشات، دیگر ویژگی برجسته این دستگاه‌ها قابلیت حمل آسان آن‌ها می‌باشد.
ارتعاش سنج‌های قابل حمل اغلب وزن بسیار کمی دارند و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. این نوع ویبرومترها برای نظارت بر لرزش‌های به‌وجود آمده از مسائلی مانند عدم تعادل، ناهماهنگی، آسیب دنده، نقص بلبرینگ و ... مناسب می‌باشد.
 
 

ابزارهای دستی تجزیه و تحلیل لرزش

این نوع آنالایزر که یکی از انواع ارتعاش سنج می‌باشد، می‌تواند اطلاعاتی در مورد سلامت ماشین آلات، از جمله موتورها، فن‌ها و دمنده‌ها را از داده‌های مربوط به ارتعاشات به‌دست آورد و در اختیار کاربران قرار دهد. این نوع لرزش سنج می تواند چهار عیب رایج را شناسایی کند: عدم تعادل، ناهماهنگی، شلی، آسیب بلبرینگ. همچنین در اکثر موارد می‌تواند محل و شدت خطا را به شما بگوید.
بر خلاف تست کننده‌های ارتعاش، یک آنالایزر ارتعاش دستی می تواند تقریبا هر نوع داده اندازه‌گیری ارتعاش را جمع آوری کند. این ابزار اندازه‌گیری ارتعاش همچنین می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا عدم تعادل دستگاه را اصلاح کنند و به انواع مختلفی از سنسورها متصل شوند. با این حال، به دلیل پیچیدگی داده‌های این دستگاه، اغلب به یک متخصص برای تفسیر داده‌های دقیق نیاز می‌باشد.

 

انواع لرزش سنج

 

 

سنسور بی سیم ارتعاش سنج

اگر سازمان شما ده‌ها دستگاه حیاتی داشته باشد، سنسور تحلیل ارتعاش بی سیم بهترین انتخاب می‌باشد. وقتی یک دستگاه حیاتی از کار بیفتد، می‌تواند حتی تولید را متوقف کند و به دستگاه‌های دیگر نیز آسیب وارد کند. این نوع لرزش سنج پیچیده از قبل به شما از خطاهای احتمالی دستگاه هشدار می‌دهد. همچنین شدت مشکل را نیز نشان می‌دهد، بنابراین می‌توانید برای جلوگیری از خرابی اقدام کنید.
حسگرهای این نوع ارتعاش سنج، عملکرد دستگاه را ردیابی می‌کنند و با یک سنسور قدرتمند پیزو داده‌ها را ضبط می‌کنند. داده‌ها به متخصصان قابلیت بینشی در مورد مشکلات ماشین آلات مهم می‌دهند. این نتایج قبل از خرابی دستگاه‌ها، زمان کافی را به تیم‌های تعمیر و نگهداری برای تصمیم گیری درمورد مشکلات می‌دهد.
 

لرزش سنج مانیتورینگ ارتعاش سیمی

سیستم مانیتورینگ ارتعاش سیمی یکی از انواع لرزش سنج است که بهترین گزینه برای نظارت بر وضعیت ماشین‌های حیاتی تولید می‌باشد. برای مثال برخی از انواع این سیستم می‌توانند بر ژنراتورهای توربین نظارت کنند. این ابزارهای پیشرفته می‌توانند اندازه‌گیری ارتعاش، تجزیه و تحلیل کامل ارتعاش را در ماشین‌های پیچیده ارائه دهند.
یک سیستم مانیتورینگ ارتعاش سیمی مقادیر زیادی از داده‌های اندازه‌گیری ارتعاش با دقت بالا را ضبط می‌کند. این سیستم امکان تجزیه و تحلیل لرزش را برای طیف وسیعی از عیوب ماشین آلات و فرآیندها فراهم کرده و تعمیر و نگهداری صحیح را پیش بینی می‌کند.
 

انواع لرزش سنج صنعتی

ارتعاش سنج‌ها با توجه به اندازه‌گیری آن‌ها به دو دسته اندازه‌گیری شتاب و لیزر تقسیم می‌شوند. 
 

ارتعاش سنج با اندازه‌گیری شتاب

این نوع ارتعاش سنج‌ها می‌توانند میزان شتاب و جابه‌جایی را اندازه بگیرند که با نصب آن بر روی دستگاه مورد نظر می‌تواند ارتعاش دستگاه را با دقت بسیار بالایی نمایش دهد. این سنسور می‌تواند بخشی از یک ویبرومتر و یا یک دستگاه به‌صورت جداگانه باشد که از طریق آهنربا بر ویبرومتر وصل می‌شود. 
 

ارتعاش سنج با اندازه‌گیری لیزری

این نوع ارتعاش سنج‌ها می‌توانند تجزیه و تحلیل تشعشعات لیزری را انجام دهند.

 

انواع لرزش سنج

 

 

نکات مفید برای انتخاب انواع ارتعاش سنج

اگر می‌خواهید مناسب‌ترین گزینه را در بین انواع لرزش سنج انتخاب کنید، ابتدا به مشکلات ماشین آلاتی که می‌خواهید حل کنید فکر کنید. پرهزینه‌ترین مشکلات نگهداری خود را به دقت بررسی کنید. کدام یک از دستگاه‌های شما اغلب خراب می شود، چه چیزی باعث مشکلات می شود و چگونه بر تولید تاثیر می‌گذارد؟
از پیشنهادات سازنده بهره ببرید. همچنین قبل از اطمینان از خرید اگر شرایط آزمایش لرزش سنج را داشتید این کار را انجام دهید.
 تجزیه و تحلیل خود را انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که می‌خواهید اندازه گیری ارتعاش را بر روی چه ماشین آلاتی انجام دهید. نوع ماشین آلات و دستگاه‌ها و تجهیزات شما در انتخاب انواع لرزش سنج موثر است. 
اندازه گیری ارتعاش برای برنامه‌های تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها ضروری است. این ارتعاش ماشین‌های شماست که به شما بینش ارزشمندی از سلامت و عملکرد دستگاه می‌دهد. خوشبختانه، لازم نیست در اندازه گیری ارتعاش متخصص باشید تا از مزایای نظارت و تجزیه و تحلیل ارتعاش برای تجهیزات خود استفاده کنید، تنها کافی است که کار با ارتعاش سنج را بلد باشید.
 

سخن پایانی

ما در تکترونیکس انواع لرزش سنج را ارائه می‌دهیم تا از معیارهای توافق شده برای ارزیابی، طبقه بندی و رتبه بندی داده‌ها و طبقه بندی آن‌ها برای وضعیت‌های نیمه بحرانی یا کمتر بحرانی استفاده نمایید. ما بهترین ابزارهای اندازه‌گیری ارتعاش را با سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات کامل برای نظارت بر وضعیت را پیشنهاد می‌کنیم تا به شما در رفع مشکلات کمک کند.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.