سبد خرید شما خالی است!

معرفی انواع ارت سنج

 
معرفی انواع ارت سنج
انواع ارت سنج

انواع ارت سنج

دستگاهی که برای تست مقاومت زمین و محاسبه مقدار این مقاومت استفاده می‌شود ارت سنج یا ارت تستر نام دارد. انواع ارت سنج در زمینه‌های مختلف و صنایع متفاوت کاربرد دارند. این دستگاه‌ها در واقع برای جلوگیری از برق گرفتگی و خطرات این چنینی استفاده می‌شوند. استفاده از این دستگاه برای راه‌اندازی و احداث یک سیستم الکتریکی اهمیت بالایی دارد و برای استفاده صحیح از آن باید انواع ارت سنج را به‌خوبی بشناسید.  
اگر می‌خواهید با انواع ارت تستر آشنایی پیدا کنید ما را تا انتهای این مقاله در تکترونیکس همراهی کنید.
 

ارت سنج چیست؟

ارت سنج که با نام ارت تستر نیز شناخته می‎شود برای اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی دو یا چند نقطه کاربرد دارد و ابزاری مناسب برای اندازه‌گیری مقاومت خاک می‌باشد. مقاومت زمین در واقع یکی از موارد مهم برای اندازه‌گیری میزان اتصال کوتاه پخش شده در زمین است. کاربرد این دستگاه در واقع برای به‌دست آوردن مقدار مقاومت الکتریکی که در مسیر جریان الکتریکی وجود دارد، می‌باشد. مقدار این مقاومت نشانه‌ای برای پی بردن به مشکلات یا خرابی‌هایی است که ممکن است در مدارهای الکتریکی یا اتصالات وجود داشته باشد. اگر این دستگاه در محل وجود نداشته باشند، نوسانات ولتاژ مخرب باعث خسارات فراوان به تجهیزات گران قیمت و در خطر قرار گرفتن جان و مال افراد می‌شود. 
 
انواع ارت سنج

 

 

معرفی انواع ارت سنج 

ارت تستر دارای انواع مختلفی می‌باشد و با توجه به فاکتورهای مختلفی می‌توان دسته‌بندی‌های متفاوتی برای آن در نظر گرفت.  در این بخش ما به معرفی انواع ارت سنج با توجه به فاکتور هایی مانند صفحه نمایش، عملکرد و نحوه اتصال می‌پردازیم.
 

انواع ارت تستر بر اساس صفحه نمایش

این دستگاه با توجه به صفحه نمایش خود در دو دسته آنالوگ و دیجیتال در بازار وجود دارد.

ارت سنج آنالوگ:

نام دیگر این دستگاه ارت تستر عقربه‌ای می‌باشد. در واقع این دستگاه نسبت به نوع دیجیتال قدیمی‌تر بوده و تنها کاربرد آن برای اندازه‌گیری مقاومت زمین می‌باشد. از آنجا که این دستگاه دارای یک عقربه در صفحه نمایش خود می‌باشد، شما کاربران گرامی می‌توانید با دقت به جهت قرار گرفتن عقربه بر روی اعداد، مقاومت اندازه‌گیری شده را بخوانید.

ارت سنج دیجیتال:

این دستگاه نسبت به نوع آنالوگ امکانات بیشتری دارد و استفاده از آن نیز راحت‌تر می‌باشد به همین دلیل است که ارت تستر دیجیتال جایگزین نوع آنالوگ شده است. از آنجا که این دستگاه دیجیتالی است، دقت اندازه‌گیری بالاتری نیز دارد. دستگاه ارت سنج دیجیتالی مقاومت اندازه‌گیری شده را به‌صورت دیجیتال در صفحه نمایش خود نشان می‌دهد و کاربران می‌توانند اعداد نمایش داده شده را راحت‌تر بخوانند.
 
انواع ارت تستر

 

دسته بندی انواع ارت سنج طبق عملکرد

  • ارت سنج دو سیمه: این دستگاه برای اندازه‌گیری مقاومت هیچ نوع سیمی ندارد بلکه از دو پین استفاده می‌کند.
  • ارت تستر سه سیمه: این دستگاه رایج‌ترین دستگاه در بین انواع ارت سنج می‌باشد و دارای دو پین و سه سیم رنگی است. روش اندازه‌گیری مقاومت در این دستگاه بدین شکل است که دو پین در فاصله‌های 5 تا 10 متری از چاه ارت در زمین قرار می‌گیرند و 3 کابل آن نیز به دستگاه متصل می‌شوند. سپس مقاومت چاه ارت را با انجام این اتصال‌ها اندازه‌گیری می‌کند. دستگاه ارت تستر سه سیمه در دو مدل دیجیتال و آنالوگ وجود دارد.
  • دستگاه ارت سنج چهار سیمه: این دستگاه در بین انواع ارت سنج، زمانی استفاده می‎شود که میدان‌های مغناطیسی  قوی وجود داشته باشد. دستگاه ارت تستر چهار سیمه علاوه بر اندازه‌گیری مقاومت چاه ارت با 2 و 3 سیم قادر به اندازه‌گیری مقاومت مخصوص خاک با 4 سیم نیز می‌باشد.
  • ارت سنج کلمپی: این دستگاه سرعت تست بالایی دارد. ارت تستر کلمپی نیازی به قرار دادن پین‌ها در خاک ندارد به همین دلیل آسان‌ترین روش را برای اندازه‌گیری مقاومت زمین در بین انواع ارت تستر دارد. استفاده از این دستگاه نیاز به شرایطی دارد. لازم است که حداقل  دو چاه ارت به چاه ارت مورد نظر وصل باشد تا بتوان فرآیند اندازه‌گیری را به درستی انجام داد درغیراینصورت این دستگاه فاقد استفاده است.
  • از جمله مزایای استفاده از این دستگاه که نظر اکثر کاربران را به خود جلب کرده است، سرعت بسیار بالا و بی‌نیازی به جداسازی سیم ارت از شبکه می‌باشد.
  • ارت تستر قلمی: تنها نمونه‌ای که از این دستگاه وجود دارد، ارت سنج 4300 کیوریستر ژاپن می‌باشد. این دستگاه با کمک تنها یک پریز ارت دار می‌تواند مقاومت چاه را اندازه‌گیری کند. نحوه کار این دستگاه بدین صورت است که یک سر پراب به نول و سر دیگر آن به ارت وصل می‌شود و سپس مقاومت چاه ارت محاسبه می‌شود.
 
 

انواع ارت سنج با توجه به روش اتصال

  • ارت سنج میله‌ای: این نوع ارت تسترها دارای یک میله فلزی برای اندازه‌گیری مقاومت مورد نظر هستند. برای اندازه‌گیری مقاومت لازم است که این میله بر روی نقطه مورد نظر قرار گیرد.
  • ارت سنج کلمپی: این دستگاه دارای نوعی کلمپ فلزی بوده که پایه اصلی دستگاه است. برای اندازه‌گیری مقاومت مورد نظر لازم است این کلمپ روی سیم‌های مدار قرار گیرد تا مقدار جریان الکتریکی و مقاومت الکتریکی به‌دست آید.
 


انواع ارت تستر

معرفی بهترین برندهای ارت سنج

برندهای معروف از انواع ارت سنج وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را از تکترونیکس تهیه نمایید. در این بخش برخی از بهترین این برندها را بررسی می‌کنیم.
  • ارت سنج یونیتی: این برند توسط یک کمپانی چینی تولید می‌شود که از پرطرفدارترین برندهای موجود در بازار است. این دستگاه‌ها بسیار پرقدرت و دقیق هستند و برای سنجش مقاومت زمین و تست سلامت چاه ارت کاربرد دارند.
  • ارت تستر هیوکی: این برند توسط یک کمپانی ژاپنی تولید می‌شود و فعالیت آن در زمینه ساخت تجهیزات اندازه‌گیری می‌باشد. انواع ارت سنج های هیوکی در سه مدل کلمپی، سه سیمه و چهار سیمه می‌باشند. 
  • ارت سنج CEM: این برند نیز چینی می‌باشد که در زمینه تولید ابزارهای اندازه‌گیری پیشرفته فعالیت دارد. انواع ارت سنج های تولید شده این برند بسیار با کیفیت بوده و استفاده از آن‌ها اندازه‌گیری دقیقی را به‌دست می‌دهند.
  • ارت سنج‌های کیوریتسو: انواع ارت سنج تولید شده از کمپانی کیوریتسو در شرکت‌های برق تایید شده هستند و مهندسین برق از آن‌ها استفاده فراوانی دارند. ارت تسترهای این برند مقاومت بالایی در برابر آب و گرد و غبار دارند.
  • ارت تسترهای مستک: کمپانی این برند نیز در هنگ کنگ واقع شده است و محبوب‌ترین انواع ارت تسترها را به کاربران ارائه می‌دهد.
 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع ارت سنج پرداختیم. همچنین برخی از بهترین برندهای موجود در بازار را نیز معرفی کردیم. اگر قصد خرید هر نوع ارت سنج را دارید می‌توانید در همین صفحه از سایت تکترونیکس اقدام به خرید نمایید. اگر هر کدام از محصولات مورد نیاز شما در صفحه محصولات ما وجود نداشت می‌توانید با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت آن را تهیه و به دست شما عزیزان برسانیم.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.