سبد خرید شما خالی است!

نحوه ساخت میگر

 
نحوه ساخت میگر
ساخت میگر

ساخت میگر

میگرمتر ابزاری است که برای اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی و عایق سیم استفاده می‌شود. ساخت میگر باعث شد که بتوان کیفیت عایق کابل را اندازه‌گیری نمود. محاسبه مقاومت الکتریکی عایق کابل به این دلیل اهمیت دارد که اگر در سطح استاندارد خود نباشد بسیار خطرآفرین و باعث اتلاف انرژی و آسیب به وسایل الکتریکی شود. انواع عایق‌ها در خطوط انتقال برق و تاسیسات الکتریکی از برق گرفتگی، آتش‌سوزی و خطرات این چنینی جلوگیری می‌کنند. پس کیفیت این عایق‌ها نباید پایین بیاید. با تولید و ساخت میگر می‌توان آزمایش‌های دوره‌ای ضروری برای انواع عایق‌ها را انجام داد.
در این مطلب قصد داریم بعد از معرفی و آشنایی با کاربردهای دستگاه میگر، به نحوه ساخت میگر و قطعات آن بپردازیم.
 

میگر چیست؟

میگر دستگاهی است که برای اندازه‌گیری مقاومت عایق‌ها به‌کار می‌رود. این دستگاه قادر به انجام تست کیفیت کابل و تست جریان نشتی از عایق می‌باشد. تولید و ساخت میگر باعث شد تا کاربران بتوانند یک ولتاژ بالا از 1000 ولت تا 10 کیلو ولت را اعمال کنند و بدین وسیله بتوانند مقاومت عایق در مقابل ولتاژهای مختلف را اندازه‌گیری کنند. این دستگاه قادر است که میزان مقاومت بسیار بالا را نیز اندازه‌گیری کند. 
این ابزار بر اساس مقایسه کردن عمل می‌کند یعنی مقدار مقاومت عایق را با مقدار استاندارد آن مقایسه می‌کند. اگر مقاومت عایق زیاد باشد نشانگر به طرف بینهایت حرکت می‌کند. اما اگر مقاومت عایق پایین باشد نشانگر به سمت صفر حرکت می‌کند. این دستگاه با دقت بالای خود در جلوگیری از خطراتی مثل برق گرفتگی و آتش سوزی بسیار کمک کننده است.
 
ساخت میگر

 

قطعات مورد استفاده در ساخت میگر

دستگاه میگر از ترکیب یک اهم متر و یک ژنراتور DC به‌صورت سری ساخته می‌شود. برای ساخت میگر از دو سیم پیچ  با ولتاژهای جداگانه V1 و V2 و یک سیم پیچ  برای تشکیل جریان استفاده می‌شود.
سیم پیچی که ولتاژ V1 دارد از روی آهنربایی که به ژنراتور متصل است، عبور می‌کند. اگر نشانگر این دستگاه بر روی بینهایت قرار گیرد، یعنی ولتاژ میدان مغناطیسی ضعیف است و گشتاور دستگاه پایین است. اما اگر میدان مغناطیسی قوی باشد گشتاور نیز افزایش پیدا می‌کند. حداکثر گشتاور سیم پیچ در زیر قطب‌ها اتفاق می‌افتد که در این حالت نشانگر نیز بر انتهای صفر تنظیم می‌شود.
سیم پیچ ولتاژ V2 نیز برای بهبود گشتاور در دستگاه به‌کار می‌رود. این سیم پیچ به‌گونه‌ای در دستگاه قرار می‌گیرد که وقتی نشانگر از بینهایت به طرف صفر رود میدان مغناطیسی سیم پیچ قوی‌تر می‌شود.
برخی از قطعات تخصصی در ساخت میگر به شرح زیر هستند:
  • ژنراتور D.C: ژنراتور برای تولید ولتاژ به سیم پیچ V1 متصل است. برای تولید گشتاور در جهت مخالف، سیم پیچ‌های انحراف و کنترل باید در یک زاویه قائمه نسبت به یکدیگر قرار بگیرند و به موازات ژنراتور متصل شوند.
  • آهنرباهای دائمی: این آهنرباها یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند تا نشانگر را با استفاده از آهنربا منحرف کنند.
  • اشاره‌گر (نشانگر): اشاره‌گر دارای دو سر است که یکی از آن‌ها به سیم پیچ متصل است و سر دیگر در مقیاس بینهایت تا صفر منحرف می‌شود.
  • مقیاس: در بخش نمایشگر میگر مقیاسی وجود دارد که مقدار آن از صفر تا بی نهایت متغیر بوده و این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم مقدار سنجیده شده را بخوانیم.
 

ساخت دستگاه میگر 

میگر معمولا در دو نوع ساخته می‌شود. میگر دیجیتال و میگر الکتریکی (برقی)
در ساخت میگرمتر دیجیتال، ما از باتری برای تامین منبع استفاده می‌کنیم، در حالی که در میگر الکتریکی، یک ژنراتور DC دستی به‌عنوان منبع ارائه می‌شود.
 
ساخت میگر

 

نکات ایمنی در ساخت میگر

دقت داشته باشید که اگر در ساخت وسایل و تجهیزات الکترونیکی سر رشته‌ای ندارید نباید دست به ساخت میگر بزنید، هرگز این دستگاه را نسازید و یا اگر ساختید از آن استفاده نکنید. حتی اگربا برق ولتاژ بالا کار کرده‌اید و صلاحیت کار با جریان برق را دارید باز هم می‌تواند خطرآفرین باشد. موتورهای گردان می‌توانند حدود 1000 ولت خروجی تولید کنند.
هرچند ولتاژ خروجی در این دستگاه بالا است اما جریان خروجی بسیار کم است و خطرات مربوط به کار با ولتاژ بالا را محدود می‌کند. اما باز هم  ساخت میگر وچنین دستگاه‌هایی می‌توانند آسیب‌های جدی را به افراد آموزش ندیده و بی تجربه وارد کند. حتی اگر در این کار تجربه و آموزش کافی را دیده‌اید آن را دور از کودکان و بزرگسالانی که درک خطرات این کار را ندارند، انجام دهید.
دقت داشته باشید که خطرات ساخت میگرها بسیار بالا می‌باشد. پس بهتر است از این کار استفاده نکنید مگر اینکه بتوانید چنین خطراتی را با خیال راحت مدیریت کنید. اگر نیاز به دستگاه میگر دارید و می‌خواهید با خیال راحت و بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید می‌توانید این دستگاه را از تکترونیکس تهیه نمایید و بدون هیچگونه نگرانی از آن استفاده نمایید.
 

تست دستگاه میگر

برای تست میگر و استفاده از آن باید دو سر پراپ را به یکدیگر وصل کنید و اگر مقدار صفر به نمایش درآمد مشخص می‌شود که دستگاه سالم است. این دستگاه نیاز به تخصص ندارد و هر فردی به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. در ساخت میگر برای آن سه پایه لاین، گارد و ارت تعبیه شده است.  برای استفاده از این دستگاه لازم است مقاومت بین دو لاین و ارت اندازه‌گیری گردد.
 

ساخت میگر


 

موارد استفاده از میگر

موارد زیر کاربردهای میگر می‌باشد:
  • برای اندازه‌گیری مقاومت عایق سیم‌های الکتریکی استفاده می‌شود.
  • برای ارزیابی قطعات و سیستم‌های الکتریکی استفاده می‌شود.
  • میگر همچنین برای نصب سیم پیچ نیز کاربرد دارد.
  • این دستگاه‌ها در تست باتری، رله، اتصال زمین و تست‌های دیگر استفاده می‌شوند.
  • برای تست و اندازه‌گیری جریان نشتی عایق کابل نیز کاربرد دارد.
 

سخن پایانی

اندازه‌گیری میزان مقاومت عایق کابل‌ها در تاسیسات الکتریکی یکی از موضوعات بسیار اساسی و مهم می‌باشد. زیرا اگر مقاومت کابل‌های این مجموعه‌ها در محدوده تعیین شده نباشد باعث خطرات جبران ناپذیری خواهد شد. ساخت میگر و ورود آن به دنیای الکتریک باعث شد که این خطرات به کمترین میزان خود برسند. اگر نیاز به هر گونه اطلاعات بیشتری در این مورد دارید می‌توانید در تکترونیکس با ما درمیان بگذارید.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.