سبد خرید شما خالی است!

میگر چیست؟ روش های مختلف تست با میگر

 
میگر چیست؟ روش های مختلف تست با میگر
میگر

میگر چیست؟

کمی با دقت به اطراف خود نگاه کنید. محیط پیرامون شما مملو از تجهیزات و وسایل برقی‌ ای است که اتصالی جریان‌‌ شان ممکن است برایتان خطرساز شود. این خطر زمانی افزایش پیدا می‌ کند که شما در معرض دستگاه‌ های بزرگ الکتریکی و فعالیت‌ های صنعتی مخرب باشید. عایق‌ ها اجزایی هستند که سطح این اجزا را پوشانده و مانع برق گرفتگی افراد می‌شوند. حضور این پوشش بسیار ضروری است. به علاوه میزان کارایی آن باید مرتبا تست شود. این تست به کمک وسیله‌ ای به نام میگر انجام می‌شود.
عایق‌ ها معمولا در کلیه سیم‌ ها، کابل‌ ها و اقلام این چنینی حضور دارند. کم شدن کیفیت ساختاری عایق می‌ تواند موجب بروز مشکلاتی مانند برق گرفتگی یا آتش سوزی شود. از این رو بررسی کیفیت و صحت کارکرد این اجزا بسیار ضروری است.‌ میگر این وظیفه را بر عهده می گیرد. این سازه با نام دستگاه تستر عایق نیز شناخته می‌شود.
اگر بخواهید تستر عایق را در یک دسته بندی خاص قرار دهید وسایل و تجهیزات الکترونیکی بهترین گزینه است. این سازه با وصل شدن به اجزای مختلف درجه ولتاژی را به آنها وارد می‌کند. این درجه می تواند از 1000 تا 10 کیلو ولت متغیر باشد. زمانی که ولتاژ کم یا زیاد بر روی یک وسیله الکتریکی تست می شود میزان مقاومت آن بر روی جریان های مختلف نمایان خواهد شد. تستر عایق از لحاظ کارکردی کمی به مولتی متر شبیه است. با این تفاوت که ولتاژ اعمال شده از سمت میگر به مراتب بیشتر است.

تاریخچه میگر

زمانی که دو عبارت megohms و tester با هم ترکیب می شوند واژه Megger بدست می آید. لازم به ذکر است که این واژه به طور انحصاری متعلق به کمپانی Evershed است. این مجموعه برای اولین بار توسط دو شریک به نام های ارنست ویگن ولز و سیدنی اورشد در سال 1895 دایر شد. البته اولین میگر موجود در دنیا در سال 1899 تولید شد و گسترش آن در دهه 1920 اتفاق افتاد. میگر های ابتدایی به گونه ای تولید می شدند که حاوی دو کیت جدا از هم بودند. با افزایش تکنولوژی دو کیت به یک کیت تبدیل شد.

کاربرد میگر

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم یک تستر عایق می تواند کارایی یک عایق را به چالش کشیده، و از این طریق کیفیت آن را شناسایی کند. اما این تمام ماجرا نیست. یک میگر ممکن است در حین انجام این عملیات جزئیات کوچک و بزرگ بسیاری را درگیر کند. در ادامه برخی از مهم ترین آنها را ذکر می کنیم.
  • سنجیدن و تجزیه تحلیل چگونگی کارکرد تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی 
  • آزمایش مفصلی دستگاه های برقی
  • انجام تست عایق در طی فواصل زمانی مختلف 
  • سنجیدن مقدار مقاومت مقره‌ها
  • تست کیفیت عایق پیچ الکتروموتور

 

میگر

اجزای میگر

فرض کنید پازلی پیش روی شما چیده شده است. با گم شدن یک قطعه تصویر پازل‌ تان ناقص باقی می‌ ماند. این فرضیه درباره قطعات میگر نیز صدق می‌کند. تستر عایق حاوی اجزای مختلفی است که با غیاب هر کدام شان دستگاه یا دچار نقص می‌شود. یا به کل کارایی خود را از دست می‌دهد.‌ در ادامه مهم‌ ترین اجزای آن را شرح می دهیم.
  • ژنراتور DC: میگر برای کارکردن نیازمند نیروی الکتریکی است. این نیرو از سمت ژنراتور DC تامین می‌ شود.
  • اهرم میل لنگ: اهرم میل لنگ در میگر های ِآنالوگ حضور دارد. با چرخاندن این قطعه انرژی الکتریکی ایجاد می شود.
  • کلاچ: زمانی که بخواهید سرعت اهرم میل لنگ را کم یا زیاد کنید باید از کلاچ استفاده کنید.
  • سیم پیچ اولیه و ثانویه:  این اجزا به ژنراتور متصل اند و در ثابت نگه داشتن جریان این سازه موثر اند.
  • ترمینال های ورودی: میگر حاوی دو ترمینال ورودی است. آنها همان پراپ های دستگاه هستند که به صورت x و y تعبیه شده اند.

انواع میگر

میگرها مانند بسیاری از دستگاه های صنعتی دارای انواع گوناگونی هستند. این مدل ها زمانی می توانند کارایی داشته باشند که در انتظار شما از آنها متناسب با توانایی ساختاری شان باشد. البته کارایی کلی میگر ها یک چیز است اما نحوه ساخت، میزان دقت و کاربرد در هر کدام متفاوت است. میگر دستی اولین عضو این مجموعه است. این نوع تستر عایق حاوی یک منبع تغذیه آنالوگ است. این منبع برای تولید انرژی نیازمند فعالیت فیزیکی و مکانیکی است. به همین علت اهرمی در کنار دستگاه تعبیه شده که شما با چرخاندن آن می توانید انرژی تولید کنید. زمانی که تست به پایان برسد، میگر دستی نتایج را در یک صفحه درجه بندی شده به کمک عقربه به شما نشان می دهد.
نوع دیگر این دستگاه الکتریکی است. در نتیجه نیازی به تعبیه اهرم و چرخاندن آن وجود ندارد. این سازه برای تامین انرژی و ولتاژ مد نظر خود از یک یا چند باتری استفاده می کند. پس از اتمام تست نتایج بدست آمده در این نوع میگر در یک صفحه نمایش LED به نمایش در می آید. از دید بسیاری از فعالان تستر عایق الکتریکی دقیق تر است.

روش های مختلف تست با میگر

حال که یک درک کلی درباره میگر ها پیدا کرده اید اولین سوالی که مطرح می شود آن است که پروسه تست اجزای مختلف با این دستگاه چگونه انجام می شود؟ به طور کلی این آزمایش در سه نوع خواندن لحظه ای، نمونه گیری زمانی و نسبت جذب الکترونیک قابل انجام است. به خاطر داشته باشید که در هنگام آزمایش یک سیم، کابل یا سایر اجزای مشابه آن کالا نباید حاوی برق باشد.
خواندن لحظه ای یا همان تست کوتاه مدت اولین شیوه ی تست است. در این روش اپراتور می تواند میگر را به هر قسمتی از سیم یا کابل وصل کند. با وصل کردن تستر عایق به مدت یک دقیقه به سازه مد نظر نتایج نمایان می شوند. البته پارامتر هایی مانند دما و رطوبت نیز در میزان دقت این تست اثر گذار اند و می توانند آن را کم یا زیاد کنند.
دومین شیوه به شکل نمونه گیری زمانی انجام می شود. در این حالت مقدار مقاومت عایق چندین بار تست می شود. هر کدام از این آزمایشات دارای فاصله زمانی مشخصی هستند. زمانی می توانید از سالم بودن عایق مورد نظر اطمینان حاصل کنید که مقدار مقاومت عایق با هر بار آزمایش کردن بیشتر شود. نتایج این شیوه از تست کاملا قابل استناد است.
در نهایت آخرین آزمایش به شکل نسبت جذب دی الکتریک انجام می شود‌. در این وضعیت مقدار مقاومت پوشش با توجه به مقدار دی الکتریک های جذب شده تعیین می شود. به همین دلیل است که این نام را برای وی برگزیدند. در این تست عایق دو بار و هر بار به مدت 1 دقیقه به میگر وصل می شود. لقب مطمئن ترین روش تست با میگر به این فرآیند تعلق می گیرد.

 

میگر

 

نحوه عملکرد میگر 

زمانی که چنین دستگاهی را خریداری می کنید باید با انجام برخی فرایند ها از صحت کارکرد آن مطمئن شوید. برای این کار از جعبه مقاومت استفاده کنید و با درصد های متغیر ولتاژ کارایی میگر را بررسی کنید. برای این کار پراپ ها را به هم وصل کنید. اگر عدد به نمایش درآمده در تستر عایق صفر باید دستگاه تان سالم است. چگونگی استفاده از تستر عایق بسیار آسان است و به دانش خاصی نیاز ندارد. این سازه دارای سه حالت کارکرد ارت، گارد و لاین است. برای بررسی مقاومت از ارت و لاین، و برای جدا سازی دو عایق به واسطه مقاومت از پایه گارد استفاده می شود. در ادامه مراحل کلی این پروسه را ذکر می کنیم.
  • برای شروع خروجی لاین باید به مغزی کابل متصل شود.
  • یک سیم دور تا دور کابل را پوشانده است. آن را به خروجی ارت وصل کنید.
  • با منسجم کردن پایه گارد به رسانا، مقدار پتانسیل بدست آمده از هر رسانا را به صفر برسانید.
  • با بررسی عدد به نمایش در آمده در صفحه درجه بندی شده یا نمایشگر مقدار مقاومت را مشاهده کنید.
کیفیت ساختاری تستر عایق شما تا حد زیادی بر روی امنیت و دقت آن اثر گذار است. شاید این گونه فکر کنید که برای کسب یک کالای با کیفیت باید بودجه زیادی را کنار بگذارید در صورتی که یافتن یک عرضه کننده معتبر راه چاره شماست. فروشگاه بزرگ تکترونیکس سالهاست که در حوزه خرید و فروش انواع ابزارهای صنعتی فعالیت می کند. این مجموعه می تواند با کیفیت ترین ابزارهای صنعتی موجود در بازار را با حداقل قیمت به دستتان برساند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه فروش محصول مراجعه کنید.

نحوه میگر زدن کابل

آزمایش تستر عایق کابل پروسه ای است که مرتبا باید انجام شود. برای انجام این کار جریان برق را قطع کنید. سپس قسمتی از کابل را علامت گذاری کرده تا سر فرصت تستر عایق را به آن وصل کنید. پس از آن پراپ ها را به هادی های علامت گذاری شده در کابل وصل کرده و دکمه تست را فشار دهید. این حالت را به مدت 60 ثانیه حفظ کنید. 

مزایای میگر

دستگاه میگر حاوی مزیت های بسیاری است. با وجود این سازه ما می توانیم از مقدار کیفیت عایق هایمان مطلع شده و در صورت وجود نقص آنها را برطرف کنیم. به علاوه شناسایی آسیب های فیزیکی نیز با کمک تستر عایق امکان پذیر است. در این حالت تعویض به موقع سیم و کابل از نشتی جریان و برق گرفتگی افراد جلوگیری می کند. نتایجی که با کمک میگر به دست می آیند بسیار دقیق هستند. همچنین نمایش نتایج در این سازه بسیار سریع بوده و کلیه افراد به راحتی می توانند کار با آن را یاد بگیرند و از آن استفاده کنند.

معایب میگر

بر خلاف نوع الکتریکی میگر، تستر عایق دستی برای اعمال تست فرایند نستبا دشواری دارد. چرا که حاوی اهرمی است که باید مرتبا چرخانده شود. علاوه بر آن نتایج بدست آمده از میگر دستی کاملا دقیق و قابل استناد نیست. البته تمام معایب این دستگاه متعلق به نوع آنالوگ آن نیست. میگر الکتریکی دارای قیمت بسیار بالایی است. همچنین افراد برای استفاده از آن مجبور اند یک منبع تغذیه جداگانه تهیه کنند که این نکات خود جزو معایب هستند.

 

میگر

 

تفاوت میگر و مولتی متر

شاید شما هم متوجه برخی نکات مشترک بین میگر و مولتی متر شده باشید. این دو دستگاه ممکن است حاوی برخی شباهت ها باشند اما یک دستگاه نیستند و هر یک کارایی مختص به خود را دارند. میگر برای بررسی توانایی عایق ها طراحی‌ شده است که این فرایند به شکل تزریق ولتاژ بسیار بالا به قطعات انجام می شود. اما مولتی متر یا همان اهم متر برای سنجش مقاومت های کوچک کارایی دارد.
با بررسی تصاویر این دو سازه به این نتیجه می رسید که آنها از لحاظ ظاهری هم با هم تفاوت دارند چرا که میگر در مقایسه با مولتی متر به مراتب بزرگ تر و سنگین تر است. قیمت تستر عایق و اهم متر نیز به همین نسبت از دیگری بیشتر است. نا گفته نماند که یکی از بزرگترین تمایزهای میان این دو ابزار منبع تغذیه آنهاست. چرا که میگر برای کار کردن نیازمند تهیه یک منبع است اما مولتی متر بدون منبع کار می کند. در آخر درصد خطر آفرین بودن هر یک از آنها مورد بررسی قرار می گیرد. کار کردن با میگر بسیار حساس است چرا که هر خطایی می تواند موجب بروز یک حادثه شود. اما امنیت مولتی متر در حین کار بسیار بالا است.

نکات استفاده از میگر

برای کاهش دادن احتمال بروز حادثه در میگر و سیم ها لازم است برخی نکات را رعایت کنید. این نکته ها در افزایش دقت دستگاه نیز موثر هستند. در اولین تذکر باید بگوییم که قبل از شروع کارتان از قطع بودن منبع برق اطمینان حاصل کنید. به علاوه به هیچ عنوان به سیم ها و کابل هایی که برای تست به میگر وصل شده اند دست نزنید. 
اگر دستگاه شما به هر دلیلی دچار نقص شده است پس از تعمیر یا تعویض آن از ابزار استفاده کنید. چرا که استفاده از میگر آسیب دیده میتواند خطر آفرین باشد. این نکته درباره سالم بودن یا نبودن پراپ های میگر نیز صدق می کند. در آخر پس از اتمام تست برای مدتی به تستر عایق دست نزنید چرا که دستگاه باید بار الکتریکی خود را تخلیه کند.
 

کلام پایانی

کیفیت عایق پوشاننده کابل و سیم بسیار مهم است. اگر این پوشش دچار افت کیفیت یا آسیب شود احتمال ایجاد خطراتی همچون برق گرفتگی و نشتی جریان وجود دارد. برای جلوگیری از این فرسایش باید عایق برخی تجهیزات الکتریکی را مرتبا تست کرد. این تست با کمک وسیله ای به نام میگر انجام می شود. میگر ها در دو نوع دستی و الکترونیک در بازار موجود هستند. فروشگاه بزرگ تکترونیکس می تواند بهترین نمونه این سازه را با کمترین قیمت به دستتان برساند.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.