سبد خرید شما خالی است!

راهکار های حذف یا کاهش نویز منبع تغذیه

 
راهکار های حذف یا کاهش نویز منبع تغذیه
کاهش نویز منبع تغذیه

کاهش نویز منبع تغذیه

منبع تغذیه سازه ای است که می تواند در هر مکانی حضور داشته باشد، چرا که عمده اقلام الکترونیکی اطراف ما به یک منشا انرژی نیازمند اند. یکی از معضلات بهره مندان از این گونه اقلام نویز یا همان آلودگی صوتی است که سازه در هنگام کارکرد از خود به جا می گذارد. در ادامه این محتوا علاوه بر بررسی علت این واکنش، روش های کاهش نویز منبع تغذیه را تجزیه و تحلیل می کنیم.
بر اساس بررسی های انجام شده خازن سرامیکی اصلی ترین عضوی است که نویز را در منبع تغذیه ایجاد می کند. این عضو می تواند در حین کارکرد صداهایی را از خود تولید کند. اما نویز به وجود آمده به علت یک اثر غیر مستقیم است که با عنوان پیزوالکتریک از آن یاد می شود.
زمانی که ولتاژ اثر گذاری خود را بر روی یک ساختار پیزوالکتریک اعمال کند، قادر است با کمی فشار الکتریکی موجب تغییر شکل مواد شود. هنگامی که این اقلام در حال دگرگونی هستند اکسیژن اطراف خود را جا به جا می کنند. این جا به جایی در نهایت موجب تولید نویز می شود.
علاوه بر خازن، بررسی اجزایی همچون ترانس نیز می تواند در کاهش نویز منبع تغذیه نقش داشته باشد. این نقش آفرینی در هر دو گزینه (خازن و ترانس) به یک شکل است. در این مورد زمانی که اقلام فرو مغناطیسی در نزدیکی هسته مدار قرار می گیرند، یک تغییر شکل در آنها به وجود می آید. این تغییرات در نهایت می تواند با نویز هایی همراه باشد. البته که اختلالاتی همچون اشباع بودن هسته، جا به جایی هسته و یا شل بودن سیم ها نیز می توانند این مشکل را به وجود آورند.
 

روش های کاهش نویز منبع تغذیه 

حال که با چیستی این اختلال آشنا شدید بهتر است روش های کاهش نویز منبع تغذیه را مورد بررسی قرار دهیم. در مرحله اول باید ولتاژ ورودی و خروجی ترانس را با طرح های از پیش تعیین شده آن مقایسه کنید. در صورت ناسازگاری طرح د سازه کاهش نویز منبع تغذیه امکان پذیر نیست. زمانی که منبع تغذیه پایین تر یا بالاتر از ولتاژ خروجی یا ورودی تعبیه شود می تواند موجب از بین رفتن رگولاسیون سیستم AC شود. وجود این معضل در نهایت باعث ایجاد نوسانات در مدار هسته خواهد شد که نویز هایی را به همراه دارد.
در بخش بعدی مقدار خازن سوساز اولیه را بررسی کنید. اگر سوسار ورودی محدود باشد پدیده ریپل در ولتاژ dc رخ می دهد. این عامل می تواند سبب تغییر شار در قطعات شود. علاوه بر آن فرکانس پتانسیلی (خط شده) برای ایجاد نویز دو برابر می شود. با توجه به این بخش میتوانید گام موثری برای کاهش نویز منبع تغذیه تان بردارید.
اگر با بهره گیری از دو شیوه فوق کاهش نویز منبع تغذیه اتفاق نیفتاد، باید به فکر راه حل دیگری باشید. جالب است بدانید که سه عنصر بویین، نوار ایزولاسیون و ترانس سیم پیچی از جمله پارامتر هایی هستند که در افزایش یا کاهش نویز منبع تغذیه اثر گذار اند. بنابراین بررسی این اقلام نمی تواند خالی از لطف باشد. 
در برخی موارد جلوگیری از حرکات فیزیکی عنصر های ترانس به واسطه چسب یا لاک می تواند در کاهش نویز منبع تغذیه مفید باشد. لازم به ذکر است که ایجاد نویز در این سازه ها صرفا به دلیل اطلاعات ذکر شده نیست. گاهی تعویض خازن فرسوده با کالای نو میتواند سبب کاهش نویز منبع تغذیه شود.
 

کاهش نویز منبع تغذیه

 

علت ایجاد نویز در منبع تغذیه 

یکی دیگر از علتهای به وجود آمدن صداهای قابل شنیدن (نویز) دسته بندی پالس است. این رویداد زمانی رخ می دهد که حلقه کنترل کننده به جای تولید عناصر PWM با مساحت یکسان، چند پالس را به صورت همزمان و با پهنا و ولتاژ بالا تولید کند. در نتیجه ولتاژ خروجی بیش از حد مورد نیاز است. برای جبران این اختلال سازه مجبور است پالس هایی را تولید کند که پهنای آنها صفر باشد. در این وضعیت امکان دارد ولتاژ خروجی در حد استانداردی باقی بماند اما آلودگی صوتی وسیعی ایجاد می شود.
چرا که این نوع کلیدزنی سبب گروه بندی شدن سیلی از فرکانس پایین بر روی دسته سیگنال کلید زنی می شود. این تداخل فرکانسی در نهایت موجب افزایش نویز می شود. برای جلوگیری از این اتفاق و اعمال راهنمایی هایی برای کاهش نویز منبع تغذیه توصیه می شود با یک متخصص مشورت کنید.
با وجود تمام نکات ذکر شده، کیفیت ساختاری منبع تغذیه نیز تا حد زیادی در افزایش یا کاهش نویز منبع تغذیه سهیم است. به عبارت دیگر اگر کالای خریداری شده شما دارای ساختاری استاندارد باشد، معضلات کارکردی آن به نسبت محصولات رده پایین به مراتب کمتر خواهد بود. اما سوال اصلی آن است که یک منبع تغذیه با کیفیت را از کدام فروشنده‌ خریداری کنیم؟ 
فروشگاه بزرگ تکترونیکس همواره به عنوان یک عرضه کننده برتر در میان عموم شناخته می شود.
کالا های توزیع شده از سمت این واحد تجاری دارای کیفیت ساختاری بالا و بهای تعیین شده اندک هستند. وجود این مزیت سبب شده است که تکترونیکس به نسبت دیگر همتایانش مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند. برای ارتباط گیری با این مجموعه می توانید به آدرس های اینترنتی شده در وب سایت مراجعه کنید.

 

کاهش نویز منبع تغذیه
 

نقش خازن ها در تولید نویز صوتی

معمولا خازن های سرامیکی در افزایش یا کاهش نویز منبع تغذیه دخالت دارند. همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم، نویز به وجود آمده در این اجزا به دلیل تاثیر برعکس پیزوالکتریک می باشد. زمانی که مقدار مشخصی از ولتاژ به یک سازه پیزوالکتریک برخورد می کند، ماده قادر است با اعمال تنش های فیزیکی تغییر شکل دهد. زمانی که این تغییر شکل اتفاق می افتد هوای درون سازه دچار جا به جایی شده، و در نهایت نویز منبع تغذیه ایجاد می شود.
می دانیم‌ که تاثیر پیزوالکتریک برعکس نتیجه ی دگرگونی زیاد ولتاژ است. به همین دلیل طراحان می توانند آن دسته از خازن هایی را تهیه کنند که ظرفیت بالایی در تحمل تغییرات شوید dt و dv دارند. توجه به این نکته می تواند تا حد زیادی در کاهش نویز منبع تغذیه دخیل باشد.
عمده مدار های تامین کننده حاوی خازن سرامیکی خروجی، خازن گیره و یک مدار هستند. برای کاهش نویز منبع تغذیه و تشخیص عضو تولید کننده نویز کافی است خازن سرامیکی را با یک خازن فلزی تعویض کنید. اگر با کاهش نویز منبع تغذیه مواجه شدید، می توانید اینگونه نتیجه بگیرید که این قطعه سرامیکی موجب این اختلال شده است.
البته خازن گیره نیز می تواند این مشکل را به وجود آورد. در این صورت می توانید آن را با یک خازن سرامیکی یا MKP تعویض کنید. لازم به ذکر است که تغییر نوع گیره نیز می تواند در کاهش نویز منبع تغذیه مفید باشد. بر اساس یک بررسی کلی تعویض این قطعه با یک خازن سرامیکی دی الکترونیک نیز می تواند این مشکل را حل کند.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.