سبد خرید شما خالی است!

انواع روش های لحیم کاری

 
انواع روش های لحیم کاری
انواع روش های لحیم کاری

انواع روش های لحیم کاری 

قبل از آن که انواع روش های لحیم کاری را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است کلیت این پروسه را کمی تجزیه و تحلیل کنیم. سازه های الکتریکی و الکترونیکی حاوی قطعات فلزی کوچک و بزرگ بسیاری هستند. با اتصال هر یک از این اجزا به یکدیگر، یک سازه جدید خلق می شود. در برخی موارد دستگاه دچار اشکال شده، و ضرورت تعویض و نصب قطعات دیگری به آن به وجود می آید. در واقع لحیم کاری می تواند اجزای الکترونیکی و فلزی مختلف را به قصد خلق یک سازه و یا تعویض بخش هایی آن به یکدیگر منسجم کند.
انواع روش های لحیم کاری دارای تنوع مطلوبی هستند. گرچه این شیوه ها با یکدیگر تفاوت دارد، اما مقصود نهایی یک چیز است. در این پروسه دو قطعه فلزی و یا مکانیکی به واسطه ذوب شدن خمیر لحیم به یکدیگر منسجم می شوند. فرایند افزایش دمای این خمیر به واسطه عضوی به نام هویه انجام می شود. هنگامی که این ماده با افت دما مواجه شود، میزان سختی آن افزایش پیدا می کند. در نتیجه یک اتصال دائمی و مقاوم میان دو عضو به وجود می آید.
اما نکته ای که در این میان دارای اهمیت است، آن است که با توجه به نوع سازه روش های مختلفی باید برای لحیم کاری استفاده شود. به عبارت دیگر بهره گیری از یک روش واحد برای لحیم کاری همه سازه ها نمی تواند اثرات مثبتی را بر جای بگذارد. 
برای حل این معضل، متخصصان از دو راهکار لحیم کاری نرم و لحیم کاری سخت استفاده می کنند. این دو فرایند در دسته بندی انواع روش های لحیم کاری قرار می گیرند. واضح است که بهره گیری از هر یک از آنها علاوه بر دانش کافی نیازمند وجود ابزار آلات خاصی است. در ادامه انواع روش های لحیم کاری را مورد بررسی قرار می دهیم.

لحیم کاری نرم

لحیم کاری نرم یکی از اصلی ترین تکنیک هایی است که تحت پوشش انواع روش های لحیم کاری قرار می گیرد. این تکنیک می تواند یک اتصال دائم را به ارمغان آورد. در این فرایند یک یا چند قطعه فلزی با کمک یک مایع میانی (خمیر لحیم کاری) به یکدیگر متصل می شوند.
استفاده از این راهکار برای متصل کردن اقلام فلزی بخصوص سیم های مسی امری هوشمندانه است. زمانی که اتصال میان دو عضو اجرا شود، یک پوسته اضافه بر رو قطعه ایجاد می شود. اولین نکته ای که این شیوه را در میان انواع روش های لحیم کاری متمایز می کند، آن است که فلز پایه به هیچ عنوان ذوب نمی شود. 
آلیاژی که در لحیم کاری نرم از آن استفاده می شود باید در وهله اول نقطه ذوب پایینی داشته باشد. علاوه بر آن خاصیت پوشانندگی نیز در این بخش دارای اهمیت است. این روش (لحیم کاری نرم) معمولا برای تکمیل ساختار سازه های الکترونیکی استفاده می شود.

 

انواع روش های لحیم کاری

 

لحیم کاری سخت

در لحیم کاری سخت دو جسم و یا ماده (که پایه فلز در آن ذوب نشده باشد) به واسطه یک ماده ذوب شونده به یکدیگر منسجم می شوند. در میان انواع روش های لحیم کاری، لحیم کاری سخت به حرارت زیادی نیازمند است‌. این حرارت معمولا بیش از 450 درجه سلسیوس است، البته در مواردی، این دما به منظور حفظ ساختار جامد فلز کاهش می یابد. لازم به ذکر است که این فرایند با عنوان بریزکازی نیز شناخته می شود. در این مقوله دمای ذوب فلز پوشاننده (پر کننده) از عضو پایه کمتر است. 
شاید برایتان سوال باشد که تفاوت لحیم کاری سخت و جوشکاری در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تفاوت این دو عملیات در شکل ساختاری فلز ها است. زمانی که لحیم کاری سخت آغاز شود، فلز پایه به دمای ذوب نخواهد رسید. این قاعده در جوشکاری رعایت نمی شود.

تفاوت لحیم کاری سخت و نرم

حال که با هر کدام از انواع روش های لحیم کاری آشنا شده اید، بهتر است تفاوت هر یک از شیوه ها را مورد بررسی قرار دهیم. در نگاه اول تفاوت چندانی میان این دو روش وجود ندارد. اما مهم ترین وجه تمایز این دو سازه در دمای آنها خلاصه می شود.
در میان انواع روش های لحیم کاری، لحیم کاری سخت نیازمند دمای بالا، و لحیم کاری نرم مستلزم وجود حرارت کمتری است. آن دسته از پروژه هایی که دارای محدودیت زمانی و مالی هستند، بهتر است از شیوه سخت استفاده‌ کنند. چرا که این فرایند علاوه بر داشتن صرفه اقتصادی، به زمان کمتری نیاز دارد. لحیم کاری سخت با سرعت بالایی قطعات را به یکدیگر وصل می کند. همچین این پروسه در انجام پروژه هایی همچون آب بندی کیفیت بیشتری را بر جای می گذارد.
دومین تفاوت لحیم کاری سخت و نرم در شیوه انجام آن است. لحیم کاری نرم معمولا به واسطه نیروی انسانی انجام می شود. در چنین شرایطی، تجربه و دانش کافی از جمله نیازمندی هایی است که به آن نیاز دارید. این در حالی است که لحیم کاری سخت به شکل مکانیکی پیش می رود. این مزیت می تواند سبب کاهش آمار خطا شود.
در لحیم کاری نرم اجزایی که به یکدیگر متصل می شوند باید دارای همخوانی خاصی باشند‌. در مقابل لحیم کاری سخت می تواند آن دسته از اقلامی که در یک دسته بندی خاص قرار ندارند را به هم وصل کند. در نهایت شما باید این پروسه را با بررسی انواع روش های لحیم کاری به انجام برسانید. چرا که تکمیل هر سازه ای، نیازمند پیروی از یک تکنیک بخصوص است.

 

انواع روش های لحیم کاری

تجهیزات مورد نیاز انواع روش های لحیم کاری

بی شک انجام هر یک از انواع روش های لحیم کاری مستلزم وجود ابزار آلات خاصی است. با اینکه ممکن است هر کدام از این اجزا در هر دو شیوه (سخت و نرم) با یکدیگر تفاوت داشته باشد. در ادامه برخی از مهم ترین تجهیزات لحیم کاری را ذکر خواهیم کرد.
  • هویه
  • هیتر
  • پایه هویه
  • سیم لحیم
  • خمیر قلع
  • ذره بین چشمی
  • چسب ضد حرارت
  • پنس
  • روغن لحیم کاری
  • قلع کش
  • انواع تمیز کننده
  • وان قلع
  • ابزار آنتی استاتیک
  • خمیر 
  • چسب سیلیکون
  • الکل
  • فرچه
  • سایر لوازم و تجهیزات 
در میان اقلام نام برده، هویه از همه مهم تر است. برای داشتن یک تجربه موفق از لحیم کاری، علاوه بر دانش و تجربه، به ابزار آلات با کیفیتی نیاز دارید. پس برای حل این معضل باید به فروشنده ای مراجعه کنید که در حوزه توزیع ابزار آلات الکتریکی و الکترونیکی مختلف تخصص داشته باشد. مجموعه بزرگ تکترونیکس نمونه ی بارزی از یک توزیع کننده برتر است.
این فروشنده می تواند کلیه تجهیزات لحیم کاری را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیارتان بگذارد. کالا های عرضه شونده از سمت این واحد تجاری در مقایسه با بهای شان دارای کیفیت بالایی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش کافیست به اطلاعات درج شده در وبسایت مراجعه کنید.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.