سبد خرید شما خالی است!

آموزش مراحل لحیم کاری با هویه

 
آموزش مراحل لحیم کاری با هویه
مراحل لحیم کاری

مراحل لحیم کاری

قبل از آنکه مراحل کلی لحیم کاری را ذکر کنیم، بهتر است ابتدا چیستی آن را مورد بررسی قرار دهیم. لحیم کاری در واقع اتصال دو یا چند قطعه فلزی به یکدیگر به وسیله یک ماده میانی (لحیم) است. مراحل لحیم کاری بسته به نوع سازه منتخب می تواند متفاوت باشد.
در هر یک از گام های پروسه لحیم کاری، از نوع خاصی از تجهیزات استفاده می شود. واضح است که شیوه مکانیکی درصد خطای کمتری را به خود اختصاص می دهد. لازم به ذکر است که این آموزش مختص لحیم کاری نرم انواع برد الکترونیکی و یا سازه هایی شبیه به آن است.
در اولین گام باید دو سازه که قرار است به یکدیگر منسجم شوند را در کنار هم قرار دهید. معمولا محدودیت خاصی در این مورد وجود ندارد به همین سبب می توانید آن دسته از فلزاتی که از دو متریال متفاوت تشکیل شده اند را به آسانی به هم جوش دهید.
در گام بعدی باید هویه را روشن کنید. پس از گرم شدن دستگاه محل اتصال دو قطعه را کمی حرارت دهید. در قسمت بعد باید سیم لحیم را بر محل اتصال جایگذاری کنید. برای انجام این کار هویه را در محل نصب ثابت نگه دارید. سپس مقدار مناسبی از مایع لحیم را به سطح اضافه کنید. این مراحل لحیم کاری باید به گونه ای باشد که این ماده دو قطعه اصلی را به خوبی پوشش دهد. 
زمانی که این فلز پر کننده به طور طبیعی با کاهش دما مواجه شود، بافتی سخت را ایجاد می کند‌. بهتر است ابتدا کمی به آن ضربه زده و سپس با استفاده از انبر یا سیم چین پایه های اضافی را قطع کنید. لازم به ذکر است که استفاده از فلاکس در بخش های ابتدایی و انتهایی مراحل لحیم کاری الزامی است.

چگونگی لحیم کردن سیم ها

مراحل لحیم کاری در این نقطه به پایان نمی رسد. بلکه یادگیری چگونگی لحیم سازی سیم ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای انجام این کار ابتدا مقدار مشخصی از روکش سیم را از بخش درونی آن جدا کنید. اگر سیم به صورت رشته ای جایگذاری شده بود می توانید میزان انسجام آن را با کمی تاباندن افزایش دهید.
قبل از شروع مراحل لحیم کاری از داغ بودن هویه در دسترس تان اطمینان حاصل کنید. پس از آن نوک هویه را به مدت کوتاهی به قسمت انتهایی سیم وصل کنید. بعد از این مرحله می توانید لحیم را به سیم منسجم کرده، و آن را با کمک هویه به بخش اولیه سیم متصل کنید.
در بخش آخر سیم هایی را در اختیار خواهید داشت که دو سر آنها به واسطه نوعی قلع پوشیده شده است. در این قسمت باید دو سر سیم را به هم اتصال دهید. زمانی که از درستی جایگاه هر یک از سیم ها اطمینان حاصل کردید می توانید با کمک هویه فلز پرکننده (لحیم) آن را ذوب کنید. با انجام این کار سیم ها به صورت دائمی به یکدیگر وصل می شوند.

حذف لحیم از محل اتصال

شاید اینطور تصور کنید که در مراحل لحیم کاری تنها اتصال لحیم است که دارای اهمیت است. اما در برخی موارد از بین بردن پوشش اتصال دهنده دو عضو در لحیم کاری دارای ضرورت است. جالب است بدانید همانطور که اجرای مراحل لحیم کاری آسان است، پروسه از بین بردن آن نیز به سهولت انجام می شود. برای پیشبرد سریع این کار باید از عضوی به نام قلع کش استفاده کنید.
زمانی که اهرم این سازه را فشار دهید، هوای فشرده شده از شکاف میانی آن خارج می شود. پس از این واکنش باشد قسمت سری قلع کش را به محل اتصال نزدیک کنید. سپس با کمک هویه لحیم به کار رفته در دو قطعه را حرارت دهید. زمانی که فلز پرکننده ذوب شد، میتوانید دکمه قلع کش را فعال کنید. با اعمال این گزینه لحیم ذوب شده به بخش درونی قلع کش هدایت می شود.

 

مراحل لحیم کاری

 

 

قواعد ایمنی مراحل لحیم کاری

زمانی که فرایند های کلی مراحل لحیم کاری را انجام می دهید، باید از ایمن ماندن خود، محیط و سازه اطمینان حاصل کنید. رعایت برخی قواعد می تواند درصد ایمنی این پروسه را افزایش دهد. در ادامه این محتوا برخی از مهم ترین نکات این حوزه را بررسی می‌ کنیم.
  • ایجاد تهویه مناسب برای جلوگیری از بروز مشکلات ریوی
  • بهره گیری از عینک مخصوص برای پیشگیری از آلوده شدن چشم ها به واسطه دود و غبار
  • استفاده از پایه هویه برای جلوگیری از سوختگی

 


مراحل لحیم کاری

 

نکته ابتدایی اعمال مراحل لحیم کاری 

پیش از شروع مراحل لحیم کاری، باید این پروسه را همزمان با لحیم کاری قسمت سری هویه انجام دهید. انجام این کار می تواند به بهبود انتقال حرارت کمک شایانی داشته باشد. لازم به ذکر است که بهره گیری از قمع و قلع می تواند علاوه بر محافظت از نوک هویه، از سایش یا شکستگی آن جلوگیری کند.
در مراحل لحیم کاری باید به اتصال صحیح نوک هویه به قسمت بدنه آن توجه ویژه ای داشته باشید. فراموش نکنید که قبل از شروع این عملیات (مراحل لحیم کاری) هویه را روشن کنید تا به اندازه ی کافی داغ شود. پس از آن باید قسمت سری آن را با تعدادی اسفنج مخصوص پاک کنید.
در گام بعدی هویه را در یک دست، و سیم لحیم را در دست دیگر تان قرار دهید. با اتصال سیم و هویه به یکدیگر از خاصیت ذوب شوندگی آن اطمینان حاصل کنید. برای افزایش عمر مفید نوک هویه، بهتر است پس از هر بار انجام مراحل لحیم کاری، آن را به مقدار مشخصی از قلع آغشته کنید. 
یک نکته مهم در اعمال صحیح مراحل لحیم کاری، بهره گیری از تجهیزات مناسب است. با توجه به فراوانی فعالان بازار های این حوزه، یافتن یک واحد تجاری توزیع کننده اقلام لحیم کاری کمی دشوار است. اما نگران نباشید چرا که مجموعه‌ تکترونیکس شما را از مراجعه به هر فروشگاه دیگری بی نیاز می کند.
 
مجموعه بزرگ تکترونیکس جزو محدود فروشگاه هایی است که طیف گسترده ای از ابزار های الکترونیکی را در سبد محصولات خود جای می دهد. بنابراین شما به عنوان یک متقاضی می توانید به هر ابزاری که نیازمندید دسترسی داشته باشید. کالا های عرضه شونده این مجموعه معمولا دارای قیمت اندک و کیفیت معقولی هستند. برای اطلاع از موجودی و استعلام قیمت ها می توانید به اطلاعات درج شده در وبسایت مراجعه کنید.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.