سبد خرید شما خالی است!

اسیلوسکوپ دو کاناله چیست؟

 
اسیلوسکوپ دو کاناله چیست؟
اسیلوسکوپ دو کاناله

اسیلوسکوپ دو کاناله 

اگر بخواهیم نوسان نما را به طور خلاصه شرح دهیم. باید بگوییم این سازه یک ابزار فنی است. بررسی سیگنال ها، فرکانس ها و ولتاژ های مختلف با استفاده از این سازه امکان پذیر است. درواقع اسیلوسکوپ می تواند تغییرات اعمال شده در ولتاژ یک دستگاه را در طی زمان مشخصی برآورد کند. با توجه به نیاز گسترده بازار به این دستگاه، انواع مختلفی از اسکوپ طراحی و تولید شده اند که یکی از مهم ترین آنها اسیلوسکوپ دو کاناله است.
نوسان نمای دو کاناله می تواند یک موج الکترون مستقل را ردیابی و ایجاد کند. در این بخش پرتوی وارده از دو جهت مختلف دچار تغییر (انحراف) می شود. تولید این ردیاب ها به وسیله اسیلوسکوپ دو کاناله مستلزم اعمال روش های بخصوصی است. Alternate و Chopped دو نمونه ی اصلی این شیوه نامه ها محسوب می شوند.
متخصصان این حوزه از اسیلوسکوپ دو کاناله برای بررسی و سنجش سطح ولتاژ سازه های مختلف الکتریکی استفاده می کنند. این پروسه در حالی انجام می شود که آغاز هماهنگ هر ورود و خروج در سازه تا حدی دشوار است. اسیلوسکوپ دو کاناله با داشتن یک کانال مجزا برای هر یک از این فرایند ها، می تواند این پروسه را با سهولت بیشتری به انجام برساند.

کاربرد اسیلوسکوپ دو کاناله

اسیلوسکوپ دو کاناله می تواند وظایف کوچک و بزرگ بسیاری را به دوش بکشد. البته هر کدام از این عملکرد ها بستگی به نوع اسکوپ و البته حوزه کارکرد آن دارد. در ادامه برخی از مهم ترین کاربرد های اسیلوسکوپ دو کاناله ذکر می شود.
  1. با استفاده از اسیلوسکوپ دو کاناله می توان اختلالات ایجاد شده در سامانه الکترواپتیکی را بررسی کرد
  2. تجزیه و تحلیل برخورد سازه هایی همچون فتودیود های سیلیکونی، دیود بهمنی، و ایندیوم گالیوم آرسنید
  3. بهره گیری در ساختار ژنراتور های تابع
  4. نظارت رویداد های ایجاد شده
  5. ارزیابی کارایی سامانه

چگونگی کارکرد اسیلوسکوپ دو کاناله

نوسان نمای دو کاناله، حاوی دو سیگنال عمودی مجزا است. این اجزا به صورت همزمان در مدار نمایش داده می شوند. نوسان نما های پرتو کاتدی با دو نمونه ی شبیه به هم آمپلی فایر عمودی (که معمولا حاوی یک ژنراتور زمانی و CRT تک پرتو هستند) استخراج می شوند.
نتیجه ارائه شده از سمت آمپلی فایر های عمودی به واسطه یک کلید سفارشی به سوئیچ الکترونیکی منتقل می شود. هدف اصلی این اسکوپ ساختن یک پرتو الکترونی است. این پروسه باید زمانی اجرا شود که هر دو تریس در حال نمایش باشند. به همین خاطر است که یک پرتو الکترونی برای ساختن تریس های دو بخشی (دو کاناله) در یک دوره ی زمانی معین استفاده می شوند.
لازم به ذکر است که اسیلوسکوپ دو کاناله از دو ورودی مجزا تشکیل شده است. هر یک از این ورودی ها به نام های A و B شناخته می شوند. این اجزا همچنین دارای بخش های تقویت کننده و تضعیف کننده خاصی هستند. با توجه به طراحی منحصر به فرد این سازه، کنترل دامنه ورودی هر یک از راه های ارتباطی به طور مجزا امکان پذیر است.
پس از اعمال فرایند تقویت آمپلی فایر، هر دو کانال به بخش کلید الکترونیکی متصل می شوند. بخش نام برده به واسطه ی یک خط تاخیر، ورودی (کانال) را به آمپلی فایر بعدی (عمودی) منسجم می کند. سپس سوییچ S2 این امکان را ایجاد می کند که مدار به واسطه A را یا B منبع خارجی را راه اندازی کند. بر اساس بررسی های انجام شده اسیلوسکوپ دو کاناله به دو شیوه قطعه قطعه شده و متناوب کار می کند. در ادامه هر یک از این روش ها شرح داده می شوند.

 

اسیلوسکوپ دو کاناله

 

کارکرد اسیلوسکوپ دو کاناله در حالت Alternate

در این شیوه کارکرد، هر کدام از ورودی های A و B به واسطه کلید الکترونیکی به یکدیگر وصل می شوند. در این قسمت ورودی ها به صورت متناوب به آمپلی فایر عمودی متصل می شوند. این حالت زمانی رخ می دهد که سیکل متوالی و ژنراتور زمانی با یکدیگر همخوانی داشته باشند. لازم به ذکر است که مقدار سوئیچینگ لوله اشعه کاتدی با کمک ژنراتور زمانی تنظیم می شود.
به همین سبب CRO های فرکانس های عمودی هر دو ورودی به نوبت به نمایش در می آیند. واضح است که هر کدام از آمپلی فایر ها دارای مدیریت کننده ها و استاندارد های بخصوصی هستند. از آنجایی که سطح دامنه سیگنال به واسطه این اجزا امکان پذیر است، مدیریت دقیق این پروسه از اهمیت بالایی برخوردار است. این شیوه ی عملکردی معمولا در مواقعی استفاده می شود که سیگنال دهی حاوی فرکانس بالا باشد. در این بخش سطح پایه زمانی با سرعت بیشتری تغییر می کند. این شیوه عملکردی می تواند تا حد زیادی اسیلوسکوپ دو کاناله را از دیگر اسکوپ های موجود در بازار متمایز کند.

کارکرد اسیلوسکوپ دو کاناله در حالت Chopped

در این شیوه، سوئیچ الکترونیکی در هنگام ورود و خروج چندین بار در میان دو ورودی دچار تغییرات می شود‌. در این قسمت وضعیت این قطعه به واسطه یک اسیلاتور آزاد تعیین می شود. زمانی که سوئیچ یا سرعت بالایی فعالیت می کند، زمان نمایش آن به شدت محدود می شود. سرعت قطع سوئیچ در این شیوه بین 0.01 میلی ثانیه تا 100 کیلو هرتز عنوان شده است.
این عملکرد اسیلوسکوپ دو کاناله معمولا برای بررسی همزمان فرکانس هایی با محدوده اندک مفید است. در این بخش محدوده سیگنال محدود تر از دامنه تشخیص دهنده chopped است. بهتر است پیش از کار کردن با اسیلوسکوپ دو کاناله دفترچه راهنمای آن را به صورت کامل مطالعه کنید. چرا که کارکرد صحیح این وسیله به چگونگی استفاده از آن بستگی دارد.

 

اسیلوسکوپ دو کاناله

 

مشخصات فنی اسیلوسکوپ دو کاناله

در وضعیتی که انواع مختلفی از اسکوپ ها روانه بازار می شوند،‌ مشخصات فنی این اقلام می تواند آنها را از یکدیگر متمایز کند. اسیلوسکوپ دو کاناله باید برخی ویژگی ها را در ساختار خود داشته باشد. برخی از مهم ترین مشخصات این حوزه عبارت اند از:
  • میزان حرارت فعالیت: 5 الی 40 درجه سانتیگراد 
  • ولتاژ شتاب: تا 2 کیلو ولت
  • فرکانس شکننده: 120 کیلو هرتز 
  • میزان دقت انحراف: تقریبا 5 درصد
مشخصات ذکر شده از جمله عناوینی هستند که بررسی آنها در هنگام خرید اسیلوسکوپ دو کاناله دارای اهمیت است. با اینکه پارامتر های مختلفی می توانند در تهیه یک کالای با کیفیت دخیل باشند، هیچ معیاری نمی تواند به اندازه ی مراجعه به یک فروشنده معتبر کارساز باشد.
بر اساس بررسی های انجام شده، مجموعه تکترونیکس یکی از بزرگترین عرضه کنندگانی است که در حوزه توزیع انواع ابزار های الکتریکی و الکترونیکی فعالیت می کند. ارجاع به این فروشنده می تواند مزایایی همچون کیفیت بالا، قیمت به صرفه و خدمات پس از فروش گسترده را برایتان به همراه داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش کافیست به اطلاعات ذکر شده در وبسایت مراجعه کنید.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.