سبد خرید شما خالی است!

کاربرد اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو چیست؟

 
کاربرد اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو چیست؟
اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو

اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو 

پیشرفت تکنولوژی، می تواند ساختار سازه های مختلفی را به چالش بکشد. خودروهایی که بر اساس فناوری روز دنیا ساخته می شوند، دارای مدار های هوشمند و پیچیده ای هستند. به همین دلیل است که بررسی عیب و نقص های احتمالی این اقلام پروسه طولانی را می طلبد. دستگاه های مختلفی می توانند در پروسه عیب یابی یک خودرو وجود داشته باشند که یکی از مهم ترین آنها اسیلوسکوپ است. کاربرد اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو بیش از حد انتظار است.
اگر در عرصه های الکترونیکی فعالیت کرده باشید، به طور حتم با اسیلوسکوپ آشنایی دارید. اسکوپ یا همان نوسان نما، درواقع سازه ای است که مهندسان می توانند با استفاده از آن تغییرات ایجاد شده در سیگنال ها و فرکانس های وارده از یک سازه الکتریکی یا الکترونیکی را در طی زمان معینی بررسی کنند. نتایج این مطالعه می تواند اطلاعات فنی مفیدی را به افراد اهل فن القا کند.
نوسان نما یکی از پرکاربرد ترین دستگاه هایی است که می تواند در پروسه بررسی ولتاژ بخش های مختلف یک مدار دخالت داشته باشد. اگرچه عمده فعالیت این عضو در آزمایشگاه ها خلاصه می شود. اما امروزه اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو نقش مهمی را ایفا می کند.

کاربرد اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو

دستگاه های اندازه گیری متعددی در عرصه تعمیرات خودرو فعالیت می کنند. این اقلام می توانند چگونگی عملکرد خودرو های مختلف را بررسی کرده، و با ارائه یک تجزیه و تحلیل کارآمد در شناسایی عیوب احتمالی سازه مفید واقع شوند. یکی از مهم ترین سازه هایی که می تواند افزایش سهولت این پروسه دخیل باشد، نوعی اسیلوسکوپ خودرویی است.
عمده اسیلوسکوپ هایی که در صنعت تعمیرات خودرو حضور دارند به شکل کارت و یا دستی تولید می شوند. لازم به ذکر است که کارت نوسان نما نمونه ی دیگری از یک سازه نمایش دهنده نوسانات الکترونیکی است. این دستگاه می تواند در بخش های تعمیراتی کاربرد داشته باشد.
البته کارایی اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو در این نقطه به پایان نمی رسد. متخصصان و تعمیرکاران دخیل در این حوزه می توانند با بهره گیری از اسکوپ فرکانس های الکتریکی را تجزیه و تحلیل کرده، و آنها را به وسیله ابزار هایی خاص در سازه های اطلاعاتی ذخیره کنند.

موارد استفاده از اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو

همانطور که در مطالب فوق به آن پرداختیم، نوسان نما سازه ای است که می تواند تغییرات سیگنال و فرکانس یک دستگاه را در طول زمان مشخص شده ای بررسی کرده، و آنها را به متخصصین ارائه کند. اما اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو می تواند کارایی وسیع تری داشته باشد.
با افزایش پیچیدگی ساختار اتومبیل های مختلف، اهمیت وجود اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو بیش از پیش احساس می شود. با این شرایط ابزار های سنجش قدیمی عملا بی فایده هستند. در مقابل اسیلوسکوپ خودرویی همزمان با ارتقای سیستم ساختاری خودرو های مختلف پیشرفت کرده، و می تواند عملکرد مفیدی را از خود نشان دهد.
تاریخچه استفاده از اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو به سال 1970 میلادی برمی گردد. در آن زمان کاربرد اصلی این دستگاه تجزیه و تحلیل ساختار الکترونیکی خودرو های مختلف بود. با گذشت زمان نوسان نما به یکی از مهم ترین ابزار هایی تبدیل شد که هر تعمیرکاری باید به آن دسترسی داشته باشد. امروزه اسکوپ می تواند وظایفی همچون اعمال تست ورودی، خروجی، عیب یابی سنسور ها و تجزیه و تحلیل عملکرد کلی اتومبیل را بر عهده بگیرد.

 

اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو

 

 

حسگر های فعال در اسیلوسکوپ خودرویی

حسگر هایی که در یک خودرو فعال اند، می توانند اطلاعات مختلف را از بخش های مختلف دریافت کرده، و آنها را به ابزار های سنجش ارائه کنند. به طور کلی یک اتومبیل دارای سنسور های مختلفی است. هر کدام از این قطعات وظایف بخصوصی را به دوش می کشند. در صورت بروز اشکال در قسمت های مختلف یک سازه، بخش هشدار دهنده آن عضو فعال خواهد شد. برخی از مهم ترین هشدار دهنده هایی که به با کمک اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو قابل تشخیص هستند عبارت است از:
  • حسگر دور موتور
  • حسگر وضعیت دریچه گاز
  • سنسور سرعت
  • سنسور استپر موتور
  • حسگر سرعت
  • سنسور اکسیژن 
  • حسگر دمای آب

مزایای استفاده‌ از اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو 

بی شک استفاده از اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو با مزایایی رو به رو است. بهره گیری از این سازه می تواند تا حد زیادی پروسه تعمیر را برای تعمیر کاران آسان تر کند. علاوه بر آن تهیه این کالا در کنترل وضعیت یک سازه و جلوگیری از بروز اشکالات نیز موثر است. در ادامه برخی از مهم ترین ویژگی های مثبت اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو را بررسی می کنیم.
  • تست برق سازه های برقی
  • تشخیص نوع مشکل مکانیکی یا برقی 
  • تست انژکتور 
  • عیب یابی در بخش های مختلف
  • مشاهده فرکانس کویل
چگونگی تهیه یک اسیلوسکوپ با کیفیت دغدغه ی مهمی است. چرا که تمامی عرضه کنندگان فعال این حوزه قادر به تهیه و توزیع کالا های با کیفیت و قیمت مناسب نیستند. در چنین شرایطی، اهمیت شناسایی یک توزیع کننده معتبر بیش از پیش احساس می شود. مجموعه بزرگ تکترونیکس یکی از مهم ترین شرکت هایی است که در حوزه پخش انواع ابزار های الکتریکی و الکترونیکی فعالیت می کند. برای ارتباط با بخش پشتیبانی و استعلام موجودی و قیمت های کالا های این مجموعه، می توانید به اطلاعات درج شده در وبسایت مراجعه کنید.

 

اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو

 

چگونگی کارکرد اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو 

یک اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو برای نمایش آنچه که به دست آورده است، نیازمند یک نمودار است. این محتوا می تواند حاوی اطلاعاتی از تغییرات فرکانس یا سیگنال باشد. زمانی که اجزا و یا سیستم های الکترونیکی در یک خودرو مورد بررسی قرار می گیرند، سیگنال های گسترده الکترونیکی تولید می شوند. لازم به ذکر است که این نمودار حاوی اطلاعات دیگری همچون دامنه، فرکانس، طول موج و غیره نیز می باشد.
نرم افزاری که در ساختار اسیلوسکوپ به کار رفته است، قادر است اطلاعات را به شکل یک نمودار به نمایش درآورد. امواج به کار رفته در این نمایشگر می تواند چگونگی و شدت ایجاد تغییرات در بخش های مختلف سازه را مشخص کند. اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو می تواند این اطلاعات را به طور طولانی مدت ثبت کند. 
امروزه حضور اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو وابسته به برخی نرم افزارها است.  عمده این سازه ها دارای دفترچه راهنمایی هستند که چگونگی اعمال تست های مختلف در آنها آموزش داده شده است. زمانی که اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو به یک سنسور خاص متصل شود، مدار خاصی بر روی صفحه نمایش سازه ظاهر می شود. این نمودار به تعمیرکاران این امکان را می دهد که بخش های مختلف سازه را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند.

بخش های مختلف اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو 

اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو به واسطه اجزای مختلفی شروع به کار می کند. آن دسته از اسکوپ هایی که به طور اختصاصی برای این کاربرد ساخته شده اند، دارای قطعات تخصصی تری هستند، در ادامه برخی از مهم ترین عملکرد ها و البته اجزای اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو ذکر می شود.
  • رابط کاربری 
  • پروب های ورودی
  • کانال ها
  • پهنای باند
  • اندازه و تغییرات
 



اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو

 

کلید های تنظیم کننده اسیلوسکوپ در تعمیرات خودرو 

بر اساس یک بررسی کلی می توان به این نتیجه رسید که محور عمودی نمودار آشکار شده بر روی صفحه نوسان نما نشان دهنده دامنه، و بخش افقی محور نشان دهنده زمان است‌‌. در این بین کلید های مختلفی هستند که وظایف مهمی را به دوش می کشند. برخی از این کلید ها عبارت است از:
  • Stop
  • Auto
  • Vertial Pos
  • Horizontal Pos
  • Trigger
  • Secs / Div
  • Volts / Div
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.