سبد خرید شما خالی است!

تست ترانزیستور با مولتی متر دیجیتال

 
تست ترانزیستور با مولتی متر دیجیتال
تست ترانزیستور با مولتی متر دیجیتال

تست ترانزیستور با مولتی متر دیجیتال 

مهم‌ترین قطعه مداری در الکترونیک ترانزیستور transistor است که به عنوان سوئیچ برای تقویت یا قطع وصل سیگنال استفاده می‌شود. از مواد نیمه‌رسانا مانند ژرمانیم و سیلیسیم در ساخت ترانزیستور transistor استفاده شده است. طراحی ترانزیستورها به  صورتی است که با درجه حرارت، جریان و ولتاژ مشخصی کار می‌کنند. بنابراین برای این که از سوختن این قطعه مداری جلوگیری شود به کمیت‌های نام برده شده باید توجه ویژه‌ای شود. برای این که بتوانید، علت سوختن ترانزیستورها را پیدا کنید باید نحوه تست  transistor را یاد بگیرید.  در این مقاله از سایت تکترونیکس به بررسی روش‌های مختلف تست ترانزیستور با مولتی متر دیجیتال پرداخته‌ایم. 

 

تفاوت ترانزیستور pnp و ترانزیستور npn

 transistor از اتصال سه لایه بیس (لایه میانی)، کلکتور و امیتر (دو لایه جانبی) تشکیل شده است. این سه لایه بلور از مواد نیمه رسانا مانند سیلیسیم و ژرمانیم نیمه هادی ساخته‌ شده‌اند. بلور کلکتور و امیتر با بلور بیس متفاوت است. به همین دلیل ترانزیستور transistor در دو نوع pnp  و نوع npn  وجود دارد. از تفاوت این دو نوع  transistor به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:
در ترانزیستور pnp جریان از امیتر به کلکتور جاری می‌شود؛ ولي در ترانزیستور npn  از کلکتور به امیتر جریان جاری می‌شود.  
نحوه بایاس شدن این دو  transistor متفاوت است. ترانزیستور pnp نسبت به بیس و امیتر به ولتاژ منفی‌تر نیاز دارد تا از امیتر به کلکتور جریان انتقال پیدا کند؛ ولی در ترانزیستور npn نسبت به بیس و امیتر به ولتاژ مثبت‌تری نیاز است تا از کلکتور به امیتر جریان انتقال پیدا کند.
در ترانزیستورهای pnp  حفره‌ها حامل‌های اکثریت هستند؛ ولی در ترانزیستورهای npn حفره‌ها و الکترون‌ها به ترتیب حامل‌های اقلیت و حامل‌های اکثریت هستند.
ترانزیستورهای pnp برای سوئیچینگ سمت بالا، تنظیم قدرت و کنترل موتور استفاده می‌شوند؛ ولی ترانزیستورهای npn برای مدارهای منطقی دیجیتال، سوئیچینگ و تقویت کاربرد دارند.

 

 

تست ترانزیستور با مولتی متر دیجیتال

 

به چه دلایلی ترانزیستور می‌سوزد

همان طور که قبلا گفته‌‌ایم ترانزیستورها با درجه حرارت، جریان و ولتاژ مشخصی کار می‌کنند. سوختن  transistor می‌تواند به دلایل زیر باشد:

گرمای بیش از حد 

اگر در هنگام عبور جریان گرمای بیش از حدی تولید شود، ترانزیستور دچار آسیب می‌شود. علاوه بر این اگر  transistor در معرض دمای بالا قرار بگیرد، دچار آسیب می‌شود. 

اضافه بار الکتریکی 

اگر بیش از جریان ماکزیمم جریان کشی ایجاد شود،  transistor می‌سوزد. 

تخلیه الکتریسیته ساکن 

تخلیه استاتیکی باعث آسیب دیدن اجزای حساس ترانزیستور می‌شود؛ چون در یک لحظه موجب بالا رفتن جریان و ولتاژ می‌شود. 

ولتاژ یا قطبیت نادرست

 تزانزیستورها یک ولتاژ و جریان ماکزیمم دارند و اگر بیش‌تر از مقدار ماکزیمم ولتاژ و جریان ایجاد شود، باعث آسیب دیدن transistor خواهد شد. 
 

نحوه تست کردن ترانزیستور pnp و npn

برای تست کردن ترانزیستور pnp و npn  باید روی حالت تست دیود مولتی‌متر را قرار دهید. برای تست کردن ترانزیستور npn  باید پرآب منفی مولتی‌متر را به پایه امیتر و پرآب مثبت مولتی‌متر را به پایه بیس متصل کنید. اگر transistor سالم باشد افت ولتاژ باید بین 0.6 تا 0.7 باشد. برای این که از سالم بودن transistor   مطمئن شوید باید به جای بیس به پایه کلکتور پرآب مثبت را وصل کنید؛ ولی از پایه امیتر پرآپ منفی را جدا نکنید و اگر مشاهده کرده‌اید افت ولتاژ به آزمایش اتصال بیس_امیتر شبیه است، نشان دهنده سالم بودن  transistor است.
برای تست ترانزیستور pnp باید پرآب مثبت مولتی‌متر و پرآب منفی مولتی‌متر را به ترتیب به پایه امیتر و پایه بیس متصل کنید. اگر transistor سالم باشد، افت ولتاژ بین 0.6 تا 0.7 است. برای اطمینان بیشتر نسبت نحوه صحیح بودن تست  transistor این بار بدون این که از پایه امیتر پرآب مثبت را جدا کنید باید به پایه کلکتور به جای بیس، پرآب منفی را متصل کنید و اگر مشاهده کرده‌اید که افت ولتاژ به آزمایش اتصال بیس امیتر شبیه است، اطمینان پیدا کنید که ترانزیستور سالم است. در این جا لازم است به دو نکته مهم اشاره کنیم. اولین نکته این است تفاوتی بین نحوه تست ترانزیستور dip با نحوه تست ترانزیستور smd وجود ندارد. برای فهمیدن نوع ترانزیستور و تشخیص پایه‌های transistor باید به دیتاشیت آن مراجعه کنید. 
 

تست ترانزیستور با مولتی متر دیجیتال

تست ترانزیستور ماسفت 

برای تست کردن ترانزیستور ماسفت، ابتدا باید پایه‌های گیت Gate، سورس Source و درین Drain  ماسفت و مقدار ماکزیمم جریان و ولتاژ را با مراجعه به دیتاشیت شناسایی و بررسی کنید. در مرحله دوم باید ترمینال منفی منبع تغذیه را به سورس و ترمینال مثبت منبع تغذیه را به گیت متصل کنید و به این نکته توجه کنید ولتاژ از ماکزیمم ولتاژی که در دیتاشیت درج شده بیشتر نباشد.  با اعمال ولتاژ به گیت با اندازه‌گیری مقاومت بین پایانه‌های S و D مشاهده می‌کنید که روی مولتی‌متر مقاومت کمی در حدود چند اهم دیده می‌شود. با معکوس کردن پرآپ‌های مولتی‌متر روی مولتی‌متر یک مقاومت بی‌نهایت دیده می‌شود‌.   
 

تست ترانزیستور موتورسیکلت 

در موتورسیکلت ترانزیستورهای مختلفی استفاده می‌شود به همین دلیل تست  transistor موتورسیکلت چالش برانگیز تر است. برای تست کردن ترانزیستور موتورسیکلت ابتدا باید نوع ترانزیستوری که روی موتورسیکلت استفاده شده را مشخص کنید. در مرحله بعد با توجه به نوع  transistor از یکی از روش‌های بالا استفاده کنید. در این جا لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که باید از موتورسیکلت منبع تغذیه را جدا کنید تا مانع از ایجاد شوک الکتریکی شود. 
 
ترانزیستور transistor به عنوان سوئیچ برای تقویت یا قطع وصل سیگنال در الکترونیک استفاده می‌شود. این قطعه مداری به دلایل مختلفی ممکن است، دچار سوختگی شود. برای این که علت سوختگی transistor را بتوانید، تشخیص دهید باید از روش‌های تست ترانزیستور استفاده کنید. مجموعه تکترونیکس انواع مدل‌های ترانزیستور را عرضه می‌کند. در سایت تکترونیکس انواع روش‌های که برای تست ترانزیستور وجود دارند را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.