سبد خرید شما خالی است!

مقایسه اسیلوسکوپ دیجیتال با آنالوگ

 
مقایسه اسیلوسکوپ دیجیتال با آنالوگ
مقایسه اسیلوسکوپ دیجیتال با آنالوگ

مقایسه اسیلوسکوپ دیجیتال با آنالوگ

اگر نگاهی به دنیای صنعت بیاندازید، با سیلی از ابراز آلات پیچیده رو به رو خواهید شد که نبود هر کدام شان می‌ تواند موجب عدم پیشرفت کار ها و یا ناقص ماندن یک پروژه شود، یکی از مهم ترین ابزار هایی که فعالان صنعتی با آن کار دارند اسیلوسکوپ نامیده می شود.
اسیلوسکوپ ها به جهت کارکردی که دارند در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند، اما مهم ترین دسته بندی شان در دو گروه دیجیتال و آنالوگ قرار می گیرد.
هنگامی که دو سازه مشابه با دو ساختار کلی وارد بازار می شود، حدس و گمان هایی میان مخاطبان آن کالا ها پیش می آید که کدام سازه بهتر است و مزیت های بیشتری دارد؟
در ادامه این مطلب قصد داریم علاوه بر بررسی مزیت های هر دو سازه، اطلاعات شما را درباره کدام شان افزایش دهیم.

 

اسیلوسکوپ آنالوگ

نوسان نماهای آنالوگ در واقع ورژن های قدیمی تر اسیلوسکوپ های دیجیتالی محسوب می شوند، این دستگاه قابلیت های کمتری را پشتیبانی می کنند و امکان مانور دارند.
هنگامی که به ساختار اسیلوسکوپ های آنالوگ دقت کنید، شاهد ویژگی هایی همچون پهنای باند و فرکانس محدود، صفحه نمایش قدیمی و غیره خواهید بود، لازم به ذکر است که نوسان نما های آنالوگ از لحاظ ساختاری دارای تنوع بیشتر، و ابعاد بزرگ تری هستند.

تاریخچه اسیلوسکوپ آنالوگ

اولین جرقه ساخت نوسان نمای آنالوگ توسط آندره بلوندل در سال 1896 آغاز شد، هنگامی که آندره اسیلوسکوپ را اختراع کرد از آن برای سهولت انجام ترسیم های مکانیکی سیگنال بر روی مدار ها استفاده کرد.
اما این نمونه ابتدایی دارای نواقص بسیاری بود، به همین خاطر کارل فردیناند در سال 1897 به منظور نمایش نوسان ایجاد شده یک لوله اشعه کاتدی به آن اضافه کرد، پس از‌ کمی توسعه، اولین اسیلوسکوپ آنالوگ وارد بازار شد.

 

مقایسه اسیلوسکوپ دیجیتال با آنالوگ

 

ویژگی های اسیلوسکوپ آنالوگ 

اسیلوسکوپ آنالوگ همواره لقب ساده ترین نوسان نمای موجود در بازار را به دوش می کشد، در گذشته این سازه ها جهت به نمایش درآوردن سیگنال ها از یک لوله اشعه کاتدی یا CRT استفاده‌ می کردند، اما امروزه با کارگذاری یک صفحه نمایش LCD این پروسه آسان تر از قبل شده است.
اسکوپ های آنالوگ از لحاظ ساختاری دارای طراحی ساده ای هستند و به طبع امکانات جزئی را فراهم می کنند، اما همین امکانات جزئی برای بسیاری از کارگاه های کوچک مکفی است.

 

اسیلوسکوپ دیجیتال 

با اضافه کردن قابلیت های جدید به نوسان نمای ابتدایی و توسعه هر چه بیشتر آن، اسیلوسکوپ دیجیتالی پدید آمد، اگر چه کاربرد کلی هر دو دستگاه یکسان است، اما قابلیت های اسیلوسکوپ دیجیتال در مقایسه با نوع آنالوگ آن بسیار بیشتر است.
اسکوپ دیجیتالی قادر است مقادیر بسیاری را با دقت بالاتری مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آنها را به صورت مقیاس های گرافیکی به نمایش درآورد.
این دستگاه می تواند به آسانی پارامتر های محیط خود را به طور لحظه ای ثبت کرده، و آنها نمونه گیری کند و حتی اطلاعات دریافتی را به طور موقت یا دائمی ذخیره سازی کند، بسیاری از اسیلوسکوپ های دیجیتالی قابلیت اتصال به کامپیوتر و USB را نیز دارند‌.

تاریخچه اسیلوسکوپ دیجیتال 

هنگامی که اولین اسیلوسکوپ ساخته شده وارد بازار شد، جمعی از محققان این حوزه گرد هم آمدند تا برای توسعه هر چه بیشتر این کالای ابتدایی راه حلی بیابند، سرانجام پس از تلاش های مکرر اولین اسیلوسکوپ دیجیتالی در سال 1985 تولید و عرضه شد.

ویژگی های اسیلوسکوپ دیجیتال

امکان بررسی چند پارامتر به صورت همزمان
قابلیت اتصال به کامپیوتر 
امکان اتصال به USB 
قابلیت ذخیره سازی داده ها
 
مقایسه اسیلوسکوپ دیجیتال با آنالوگ

 

بررسی اسیلوسکوپ آنالوگ و دیجیتال 

حال که به طور کلی هر یک سازه ها را معرفی کردیم، زمان آن رسیده است که به مقایسه اسیلوسکوپ دیجیتال و آنالوگ بپردازیم، واضح است که یک سازه دیجیتالی در مقایسه با یک دستگاه آنالوگ برتری های بیشتری دارد.
اما این برتری نشانه بلا استفاده بودن نوع آنالوگ این سازه نیست، چرا که بنا به شرایط کاری شما ممکن است اصلا نیازی به آن امکانات اضافه نداشته باشید، به همین خاطر قصد داریم به مقایسه اسیلوسکوپ دیجیتال آنالوگ بپردازیم تا شما کمی با تفاوت های آن دو آشنایی پیدا کنید.
بیشتر اسکوپ های دیجیتالی مجهز به صفحه نمایش LED یا LCD هستند، در حالی که اسکوپ های آنالوگ برای نمایش داده هایشان از صفحه نمایش CRT استفاده می کنند.
همان طور که در مطالب فوق به آن اشاره شد، اسکوپ های دیجیتالی قادر اند مقادیر عددی بسیاری را ثبت و ذخیره کنند، در حالی که این مزیت در ساختار اسکوپ های آنالوگ یافت نمی شود.
اسیلوسکوپ دیجیتال در مقایسه با نوع آنالوگ خود دارای سرعت عمل بیشتر و دقت بالاتری است، همچنین با داشتن پهنای باند بیشتر و نرخ نمونه برداری بالاتر، پروسه جمع آوری اطلاعات را به سهولت انجام می دهد.
البته لازم به ذکر است که  قیمت اقتصادی اسیلوسکوپ آنالوگ در مقایسه با دیجیتال می تواند یک مزیت برای آن شمار آید.
چنانچه بودجه محدودی دارید و قصد دارید از این سازه برای انجام فعالیت های ساده و مستمر استفاده کنید، نوسان نمای آنالوگ می‌ تواند برایتان مفید واقع شود، اما اگر همچنان در انتخاب تان مردد هستید،‌ بهتر است نوع دیجیتالی آن را خریداری کنید.
برای تهیه این محصولات بهتر است به یک عرضه کننده معتبر مراجعه کنید، فروشگاه بزرگ تکترونیکس می تواند با عرضه کالا های با کیفیت و قیمت مناسب شما را در این امر یاری دهد.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.