سبد خرید شما خالی است!

کلمپ آمپر متر فلوک (Fluke)

 
کلمپ آمپر متر فلوک (Fluke)
کلمپ آمپر متر فلوک

کلمپ آمپر متر فلوک

کلمپ آمپر متر فلوک، یک دستگاه تست الکتریکی است که از ترکیب یک مولتی متر به عنوان پایه دستگاه به همراه سنسور اندازه گیری جریان تشکیل شده است. قسمت سنسور اندازه گیری جریان به صورت گیره ای است که دور سیم هادی جریان پیچیده شده و می تواند جریان را اندازه گیری کند. در این دستگاه ولتاژ و سایر پارامترهای الکتریکی با کمک پروب اندازه گیری می شود. قسمت گیره اندازه گیری جریان یا گیره از دو فک لولایی تشکیل شده است و به کاربر این امکان را می دهد که فک های اطراف سیم حامل جریان را ببندد و بدین ترتیب می توان جریان مدار و سیم را بدون نیاز به قطع مدار اندازه گیری کرد.

 همانطور که می دانید در گذشته برای اندازه گیری جریان یک مدار نیاز به قرار دادن مولتی متر به صورت سری به عنوان جریان سنج در مدار داشتیم و با این روش  می شد تا 20 آمپر جریان را اندازه گیری کرد.زیر قالب پلاستیکی از فک های گیره آمپرمتر، تیغه های فریت آهنی وجود دارد و برای اندازه گیری میدان مغناطیسی ایجاد شده در سیم حامل جریان الکتریکی، متمرکز و بهینه شده است.

با توجه به شکل کلمپ آمپر متر fluke، کلمپ معمولاً از قسمت های زیر تشکیل می شود.

  •  سنسور اندازه گیری جریان به صورت فکی
  • بیرون زدگی و جلوگیری از تماس سیم با انگشت
  • دکمه توقف داده روی نمایشگر
  • انتخابگر
  • نمایشگر دیجیتال
  • دکمه نور پس زمینه
  • دکمه اندازه گیری مقدار حداکثر و حداقل
  • دکمه اندازه گیری جریان هجومی
  • دکمه کالیبراسیون صفر
  • فک باز کن
  • نشانگر سطح هادی برای اندازه گیری دقیق
  • ورودی COM
  • ورودی اندازه گیری ولتاژ و مقاومت
  • ورودی گیره فلکسی

کلمپ آمپر متر فلوک در ابتدا به منظور اندازه گیری جریان یک هادی و به صورت تک منظوره طراحی و ساخته شدند، اما در آمپرمترهای امروزی قابلیت اندازه گیری پارامترهای مختلف، دقت بیشتر در اندازه گیری و در برخی موارد پارامترهای تخصصی از جمله انواع توان و هارمونیک و زمین آزمایشی را می توان با کلمپ آمپر متر فلوک اندازه گیری کرد. کلمپ آمپر متر fluke امروزی شامل بسیاری از عملکردهای یک مولتی متر حرفه ای و یک آنالایزر قدرت می باشد


امروزه کلمپ آمپر متر فلوک به دو دلیل به یک ابزار رایج در اندازه گیری تبدیل شده اند:

ایمنی بالا: 

با استفاده از کلمپ آمپر متر fluke نیازی به استفاده از روش های قدیمی اندازه گیری جریان و برش در سیم ها و قرار دادن جریان نیست و اندازه گیری میزان جریان بدون تماس با هادی آسان است.

سهولت اندازه گیری: 

در حین اندازه گیری، دیگر نیازی به قطع جریان در مدار نیست و جریان یک هادی به سرعت و به راحتی اندازه گیری می شود.

برای اندازه‌گیری جریان‌های زیاد، کلمپ آمپر متر fluke مناسب هستند، زیرا مولتی‌مترها نمی‌توانند حداکثر جریان 20 آمپر را برای بیش از 30 ثانیه اندازه‌گیری کنند، اما در کلمپ آمپر متر فلوک می‌توان جریان را تا 1000 آمپر و در آمپرمترهای فلکسی تا 3000 آمپر اندازه‌گیری کرد. از طرفی با استفاده از آمپرمترهای میلی لامپ می توان میزان جریان را در محدوده 0 تا 25 میلی آمپر یا 0 تا 10 آمپر با دقت بالا اندازه گیری کرد.


در حال حاضر سه مدل کلمپ آمپر متر fluke وجود دارد:

  1. کلمپ آمپر متر ترانسفورماتور با قابلیت اندازه گیری جریان متناوب.
  2. کلمپ آمپر متر فلوک که قابلیت اندازه گیری جریان AC و DC.
  3. کلمپ آمپر متر فلوک که از سیم پیچ های روگوفسکی استفاده می کنند و برای اندازه گیری جریان های زیاد و محیط های باریک هستند.

 

 

تکنولوژی و اساس عملکرد کلمپ آمپر متر fluke

اساس کار کلمپ آمپر متر فلوک AC به قوانین القایی و مغناطیسی برای اندازه گیری AC و جریان متناوب در مدار بدون اتصال بستگی دارد.

جریان الکتریکی در یک رسانا منجر به ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف هادی می شود. از آنجایی که در جریان متناوب، قطبیت متناوب تغییر می کند، این جریان متناوب با گذشت زمان یک میدان مغناطیسی متناوب یا متغیر ایجاد می کند که متناسب با جریان عبوری از هادی است.

 

ترانسفورماتورهای جریان قرار داده شده در قسمت کلمپ آمپر متر AC این میدان مغناطیسی را حس می کنند و این مقدار اندازه گیری شده را به جریان AC تبدیل می کنند.

این نوع اندازه گیری جریان یک روش بسیار راحت برای اندازه گیری جریان AC است.

 


قیمت کلمپ آمپر متر فلوک

 

در جریان های DC یا مستقیم، اگرچه جریان داخل هادی جریان دارد، این جریان با زمان تغییر نمی کند و یک مقدار ثابت است.

پس از آن، میدان مغناطیسی اطراف هادی نیز یک مقدار ثابت است و با گذشت زمان تغییر نخواهد کرد. در نتیجه، اگر با آمپرمتر AC اندازه گیری کنید، مقدار مورد نظر نمایش داده نمی شود.

کلمپ آمپر متر DC بر اساس اصل اثر هال کار می کنند. سنسورهای اثر هال با عبور جریان DC میدان مغناطیسی را حس می کنند و ولتاژ کمی مطابق با این جریان تولید می کنند.

همانطور که گفته شد این ولتاژ متناسب با مقدار جریان عبوری است و در مرحله بعد پس از تقویت ولتاژ، اندازه گیری و معادل جریان DC عبوری این ولتاژ بر روی نمایشگر نمایش داده می شود.

کلمپ آمپر دیجیتال اغلب شامل سنسورهای دیگری هستند که ولت، اهم و آنها را می پردازند، که در نهایت منجر به همکاری کلمپ آمپر متر دیجیتال می شود.

برای استفاده از این قابلیت ها باید پروب های کلمپ آمپر متر به دستگاه متصل شود، زیرا می توان از کلمپ آمپر متر فلوک به صورت غیر تماسی فقط برای اندازه گیری جریان استفاده کرد.



ویژگی های کلمپ آمپر متر فلوک

کلمپ آمپر متر fluke اغلب دارای ویژگی هایی هستند که اندازه گیری مقادیر و کار با آنها را آسان می کند. البته جدیدترین آمپرمترها به احتمال زیاد این ویژگی ها را دارند.

اندازه گیری مقادیر TRUE RMS با مقدار موثر

از آنجایی که جریان متناوب در هر ثانیه چندین بار جهت خود را تغییر می دهد، از این رو به صورت موج سینوسی نشان داده می شود.

از آنجایی که دامنه موج سینوسی با زمان تغییر می کند، اندازه گیری جریان ممکن است در زمان های مختلف اندازه گیری کمی متفاوت باشد.

بنابراین، مقدار RMS سیگنال AC را برای اندازه‌گیری دقیق‌تر و پایدارتر به سیگنال DC معادل تبدیل می‌کند.

کلاس حفاظتی یا IP

کلاس حفاظتی یک دستگاه یا IP، تجهیزات را بر اساس درجه حفاظت محفظه دستگاه در برابر نفوذ رطوبت و اجسام خارجی طبقه بندی می کند. داشتن IP مناسب برای استفاده از کلمپ آمپر متر AC/DC در محیط های مختلف ضروری است. کلاس حفاظتی دیگری که اغلب استفاده می شود NEMA است.

قابلیت اتصال به کامپیوتر

تعداد زیادی کلمپ آمپر متر دارای پورت سریال برای اتصال به کامپیوتر هستند تا اطلاعات و مقادیر اندازه گیری شده توسط آمپرمتر دیجیتال به راحتی به کامپیوتر منتقل شود.

از این اطلاعات می توان برای تحلیل یا تهیه گزارش استفاده کرد.

این ارتباط اغلب از طریق کابل های USB، اترنت، RS 232 و . ممکن است.

امکان ذخیره اطلاعات

داشتن یک حافظه داخلی به کلمپ آمپر متر اجازه می دهد تا مقادیر اندازه گیری شده را بعداً از حافظه فراخوانی کند.

عملکرد ضربه یا جریان هجومی:

عملکرد ضربه به کلمپ آمپر متر AC/DC اجازه می دهد تا کاربر بتواند جریان هجومی به موتور را در هنگام راه اندازی به دقت اندازه گیری کند. اندازه گیری جریان هجومی برای رفع عیوب و محافظت از موتور در برابر جریان و انتخاب رله های جریان بالا استفاده می شود.

ویژگی اتو رنج کلمپ آمپر متر فلوک به کاربر کمک می کند تا از تغییر مداوم موقعیت سوئیچ سلکتور آمپرمتر کلمپ در حین اندازه گیری جلوگیری کند و این عمل به صورت خودکار توسط آمپرمتر دیجیتال نیز انجام می شود.

آشکارساز ولتاژ غیر تماسی یا NVC

بدون تماس به جریان هادی، می تواند نشان دهد که هادی دارای برق است یا نه.

 

کلمپ آمپر متر فلوک


پارامترهایی که با کلمپ آمپر متر fluke قابل اندازه گیری هستند

اگرچه کلمپ آمپر متر فلوک به طور خاص برای اندازه گیری جریان طراحی و ساخته شده است، اکثر آمپرمترهای دیجیتال می توانند پارامترهای بیشتری را با استفاده از پروب های خود اندازه گیری کنند.

اندازه گیری جریان AC/DC:

جریان با واحد آمپر نمایش داده می شود و اندازه گیری می شود که نشان دهنده بار الکتریکی فعلی در هادی است و توسط کلمپ آمپر متر فلوک AC / DC اندازه گیری می شود. جریان را می توان برای تولید میدان مغناطیسی و گرما استفاده کرد که به طور گسترده در موتورها، سلف ها و ژنراتورها استفاده می شود.

اکثر کلمپ آمپر متر دیجیتال می توانند جریان های AC/DC را اندازه گیری کنند.

اندازه گیری ولتاژ AC/DC:

ولتاژ با واحد ولت اندازه گیری و نمایش داده می شود و عبارت است از اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه یا مقدار انرژی الکتریکی مورد نیاز برای انتقال تعداد معینی الکترون در مدار.

اندازه گیری مقاومت:

مقاومت در واحد اهم اندازه گیری و نمایش داده می شود و مقدار معکوس رسانایی الکتریکی برای عبور جریان الکتریکی از داخل یک هادی است. میزان مقاومت نیز به نوع و شکل هادی بستگی دارد.

تست تداوم:

تست تداوم یک تست مقاومت سریع است که نشان می دهد مدار وصل یا قطع شده است. در حالت عادی اگر مدار وصل باشد آمپرمتر دیجیتال بوق می زند و می گوید مدار سالم و متصل است. 

اندازه گیری ظرفیت:

ظرفیت خازنی در واحد فاراد اندازه گیری و نمایش داده می شود و نشان دهنده توانایی یک جزء برای ذخیره بار الکتریکی است. هر قطعه ای که بتواند بار الکتریکی را ذخیره کند یک خازن است.

 

خرید کلمپ آمپر متر فلوک

 

اندازه گیری فرکانس:

فرکانس با واحد هرتز اندازه گیری و نمایش داده می شود و نشان دهنده میزان نوسانات جریان متناوب در شبکه است. به عنوان مثال فرکانس برق در ایران برابر با 50 هرتز و در آمریکای شمالی 60 هرتز است.

ضریب توان یا ضریب توان PF:

ضریب توان یا ضریب توان بیانگر نسبت توان واقعی جاری در بار به توان ظاهری است. در سیستم های الکتریکی، باری با ضریب توان بالا، جریان کمتری نسبت به بار با ضریب توان کم برای انجام همان مقدار کار از شبکه می گیرد.

اندازه گیری درجه حرارت:

برخی از کلمپ آمپر مترهای دیجیتال می توانند دما را از طریق تماس از طریق پروب های دما با ترموکوپل ها اندازه گیری کنند. 


نکاتی که در هنگام خرید کلمپ آمپر متر فلوک باید به آنها توجه کرد

برای اندازه گیری به چه پارامترهایی  نیاز دارید و در دارای چه محدودیتی هستید؟

آیا اندازه یا قطر فک دستگاه برای شما مهم است؟

آیا کلمپ آمپر متر در محیط های آلوده از نظر گرد و غبار و رطوبت استفاده شده است و مقدار IP مناسب چقدر است؟

چه لوازم جانبی مانند پروب، ترموکوپل و ... مورد نیاز است؟

آیا کلاس کلمپ آمپر متر AC/DC برای کار شما مناسب است یا خیر؟


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.