سبد خرید شما خالی است!

مولتی متر کلمپی چیست؟ | راهنمای خرید اهم متر کلمپی + قیمت

 
مولتی متر کلمپی چیست؟ | راهنمای خرید اهم متر کلمپی + قیمت
مولتی متر کلمپی

مولتی متر کلمپی

اگر شغل شما به برق و تجهیزات الکترونیکی وابسته باشد، احتمالا سازه هایی را می شناسید که مردم عادی کمتر با آنها آشنایی دارند. اهم متر کلمپی، نمونه بارزی از این محصولات است. اگر کنجکاوید که بدانید مولتی متر کلمپی چیست و چگونه می توان آن را خریداری کرد در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

اهم متر کلمپی چیست؟

کلمپ متر وسیله ای مهم برای مهندسان برق برای اجرای تست های کاربردی تاسیسات الکتریکی مثلا تست ولتاژ و جریان و مقاومت و فرکانس و دیود و غیره می باشد. کلمپ‎ متر یا آمپر‏متر چنگکی وسیله سودمندی است که به مهندسان توانایی اندازه گیری جریان الکتریکی (آمپر) را به آسانی می دهد. برای استفاده از اهم متر کلمپی تنها باید  قسمت چنگکی تجهیز را در اطراف سیم حامل جریان قرار داده و بدون نیاز به اتصال پراب و قرار دادن به صورت سری آمپر متر مقدار جریان را بررسی کنید. در اصل تئوری اندازه گیری مولتی متر انبری بر مبنای خواص قانون فیزیکی است که اثبات می کند اطراف سیم حامل جریان میدان مغناطیسی وجود دارد که متناسب است با مقدار جریان یا آمپر سیم.
در بسیاری از کلمپ آمپر متر ها از اثر هال در اندازه گیری میدان مغناطیسی اطراف سیمی که چنگک یا کلمپ را احاطه کرده استفاده می‌شود و ولتاژ متناسب با میدان به وسیلۀ آن آشکار ساز نیمه رسانای اثر هال احساس می شود و با کمک میکروپروسسور درون دستگاه به جریان معادل تبدیل می گردد. امروزه استفاده از آمپرمتر کلمپی در نصب تجهیزات ابزار دقیق، اتوماسیون صنعتی و همچنین آزمایشگاه های الکترونیک و یا کارگاه های برق و غیره رواج دارد. لازم به ذکر است که قیمت مولتی متر کلمپی می تواند بر اساس مکانی که از آن استفاده‌ می شود متفاوت باشد.
کلمپ آمپر متر (clamp meter) قادر است به عنوان یک مولتی متر (multimeter) هم قابل استفاده باشند. همچنین میتوانند در سایز های گوناگون کوچک و بزرگ باشند. یا به صورت میلی کلمپ آمپرمتر باشند. همچنین سایز دهنه کلمپ ها در اندازه های مختلف طراحی شده است. به دلیل همین امکانات است که قیمت اهم متر کلمپی از سایر محصولات مشابه بیشتر است. البته آمار بالای خرید مولتی متر کلمپی را نیز نمی توان در نظر نگرفت.

انواع مولتی متر کلمپی 

با کمی بررسی به این نتیجه می رسید که سه مدل آمپرمتر بازار را احاطه کرده است. اولین مورد مولتی متر کلمپی ترانسفورماتور است. این دستگاه برای اندازه گیری پارامترهایی مثل جریان ساخته شده است. دومین نمونه این محصولات اهم‌ متر کلمپی اثر هال است. بررسی جریان دی سی و آ سی از جمله کاربرد های این سازه است. در نهایت نوبت به بررسی مولتی متر کلمپی فلکسی می رسد. شما می توانید به وسیله این کالا، جریان های بالایی را اندازه گیری کنید که در محیط های باریکی ایجاد شده اند.

 

اجزای مولتی متر کلمپی 

این دستگاه از اجزای ریز و درشت بسیاری تشکیل شده است. با اینکه برخی از آنها مهم تر و برخی کم اهمیت تر هستند، حضور تمامی آنها برای عملکرد صحیح اهم متر کلمپی شما ضروری است. در ادامه برخی از اصلی ترین آنها را درج می کنیم.
  • ورودی پروب ها
  • صفحه نمایش
  • ‌کلید نگهدارنده
  • سنسور نور
  • سلکتور
  • دسته های فک
  • فک های باز کننده
مولتی متر کلمپی

 

امکانات سخت افزاری کلمپ متر 

امکانات سخت افزاری، دومین پارامتری است که بر روی قیمت مولتی متر کلمپی تاثیر می گذارد. این اقلام می توانند شامل بک لایت، بازر، سایز دهانه و پروب ها باشد. در ادامه توضیحاتی را درباره هر یک از این موارد ذکر می کنیم. پیش از خرید اهم متر کلمپی، بهتر است اطلاعاتی درباره آنها داشته باشید.
  • Back Light: سنسور نور پس زمینه برای جلوگیری از هدر رفتن باتری، بر اساس نور محیط  بک لایت را فعال و یا غیرفعال کرده در نهایت نور صفحه نمایش را تنظیم می کند.
  • بازر(Buzzer): اهم متر کلمپی برای بررسی پیوستگی مسیر، از این تست استفاده کرده تا با بکارگیری از صدای بوق وصل بودن مدار را تایید کند.
  • سایز دهانه کلمپ متر: حداکثر فاصله دهانه 2 فک کلمپ متر از هم می باشد.
  • ورودی پروب ها: دقیقا بغل پروب ها حداکثر ولتاژ قابل تحمل نوشته شده است. 

امکانات نرم افزاری کلمپ متر

مواردی که پیش تر آنها را درج کردیم امکانات سخت افزاری این وسیله هستند. غافل از اینکه اهم متر کلمپی تعدادی پارامتر نرم افزاری را نیز در خود جای داده است. از جمله این موارد می توان به دکمه دیتا هولد یا اعداد قابل نمایش اشاره کرد. 
  • دکمه Data Hold: دکمه ای برای ثبت اطلاعات اندازه گیری شده در حافظه دستگاه.
  • اعداد قابل نمایش: اندازه گیری شده به صورت 2000 یا 4000 یا 6000 نمایش داده می شود.

بررسی جریان در مولتی متر و کلمپ متر 

در سنجش جریان با مولتی متر محدودیت هایی داریم که در برخی موارد استفاده از آن امکان پذیرنمی‌باشد. مثلا برای قطع کردن سیم حامل جریان باید کابل را قطع کنید.‌ علاوه بر آن به پروب،  تماس الکتریکی، سنجش جریان و … نیز خواهید داشت.  این در حالی است که مولتی متر کلمپی هیچ کدام از محدودیت های بالا ندارد و با برطرف شدن این مشکلات در آنها به یک دستگاه پیشرفته تر از مولتی مترها تبدیل شده است.

بررسی شباهت ها و تفاوت های کارکرد کلمپ آمپر متر و مولتی متر

مولتی متر و کلمپ متر دارای امکانات یکسانی می باشند و در روش اندازه گیری ولتاژ و مقاومت و البته انجام تست های دیود و ظرفیت خازنی و فرکانس و .... اکثرا مشابه همدیگر عمل می کنند. مهم ترین تفاوت آنها در روش اندازه گیری جریان و میزان سنجش جریان می باشد. به همین خاطر است که نزدیک بودن قیمت اهم متر کلمپی و مولتی متر با هم خیلی هم دور از ذهن نیست. 
 برای محاسبه جریان عبوری از سیم حامل جریان با استفاده از مولتی متر,  باید بخشی از سیم را قطع نموده و دو سر پروب را به دو سر سیم قطع شده وصل کنیم و مولتی متر را به صورت سری در مدار قرار دهیم تا جریان را محاسبه کند. اما در سنجش جریان با استفاده از مولتی متر کلمپی نیازی به قطع مصرف کننده نمی باشد و صرفا با استفاده از باز کردن دهانه فک کلمپی سیم مورد نظر را داخل حلقه قرار داده و دستگاه از طریق روش القای مغناطیسی جریان را می سنجد.
نکته ی حائز اهمیت دیگر محدودیت مولتی متر در میزان جریان محاسبه شده است. به این صورت که در مولتی مترها نهایتا تا 20 آمپر سنجیده می شود.این مشکل در کلمپ متر از بین رفته است و می توان با استفاده از آنها حتی تا 3000 آمپر را محاسبه کرد.
قطعا این عملکرد مثبت می تواند به ما در استفاده از این دستگاه در تاسیسات صنعتی پتروشیمی و صنایع فولاد و  کارخانجات بزرگ  و بسیاری موارد دیگر کمک کند. اهمیت دارد که در هنگام استفاده از مولتی متر کلمپی نیازی به برقراری تماس الکتریکی با سیم حامل جریان نداریم که این مورد می تواند باعث افزایش ایمنی افراد و کاهش آسیب پذیری دستگاه شود که نکته حائز اهمیتی می باشد اما مولتی متر کاملا برعکس کلمپ متر عمل می کند.

سایر شباهت ها و تفاوت های مولتی متر و کلمپ‌ آمپر متر

بهتر است خاطر نشان کرد که این سازه ها در مدل های بالای 1000 آمپر توانایی اندازه گیری جریان های بسیار پایین ( در حد mA ) را ندارند .از سویی دیگر برای سنجش جریان در مورد قطعات کوچک بردهای الکترونیکی کارایی ندارند و در مکان های کوچکی که دارای تعداد کابل های بسیاری باشد به دلیل کلمپ های نسبتا بزرگ شرایط اندازه گیری دشوار می باشد. پس در اینگونه موارد استفاده از مولتی متر می تواند مفیدتر باشد. در این وضعیت ممکن است آمار خرید مولتی متر کلمپی کاهش پیدا کند.

 

مولتی متر کلمپی

 

تفاوتهای مولتی متر با مولتی متر انبری چیست؟ 

مولتی متر انبری یک ابزار اندازه گیری جریان الکتریکی در صنعت برق و الکترونیک آمپرمتر کلمپی است که به علاوه اندازه گیری شدت جریان در سنجش ولتاژ و اهم نیز از آن استفاده می شود. این نوع دستگاه در انواع آمپرمتر کلمپی، میلی آمپرمتر و میکرو آمپرمتر کلمپی جهت کاربرد های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.
فرق مولتی متر با کلمپ متر یکی از سؤالات پرتکراری است که معمولاً بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. دلیل آن نیز کمیت های اندازه گیری یکسان میان این دو دستگاه است. اکثرا از مولتی متر برای اندازه گیری مقاومت ولتاژ و جریان های پایین تر از 10 آمپر استفاده می شود اما از کلمپ متر در اندازه گیری شدت جریان الکتریکی بالا استفاده می شود. 
معنی کلمه کلمپ clamp، حلقه یا انبر است که هنگام سنجش جریان، آن را به دور سیم فاز قرار می دهند. به همین خاطر ابزار اندازه گیری جریان الکتریکی را کلمپ متر می نامند. سیم پیچ درون کلمپ امواج الکترو مغناطیسی اطراف سیم فاز را دریافت و به مدار انتقال می دهد. قیمت مولتی متر کلمپی از نمونه ساده آن بیشتر است. به طور کلی آمار خرید مولتی متر انبری از نمونه ساده آن بیشتر است.

 

کاربرد مولتی متر کلمپی (مولتی متر انبری)

شاید برایتان سوال شود که چطور می توان جلوی سوختن لوازم برقی را گرفت؟ در این شرایط با داشتن یک مولتی متر کلمپی یا کلمپ متر دیجیتال می توان دلیل نوسان برق و تست وسایل الکترونیکی را مورد بررسی قرار داد و بدین وسیله از سوختن لوازم برقی جلوگیری کرد. یکی از ابزار ها برای محافظت از سوختن وسایل الکترونیکی خانگی مورد استفاده قرار دادن محافظ برق است.
دانشجویان مهندسی برق برای اندازه‌گیری‌ جریان الکتریکی مدارهای کوچک خود و برق‌کاران حرفه‌ای و البته صنعت‌گران  در نیروگاه‌ها، بردهای الکتریکی، تجهیزات الکترومکانیکی و دیگر بخش‌های صنعتی همه و همه به کلمپ متر دیجیتال نیازمند هستند. به سبب این کارایی خاص، بالا بودن قیمت مولتی متر کلمپی امری طبیعی است.

ویژگی های بهترین کلمپ متر دیجیتال چیست؟

کلمپ متر دیجیتال دستگاهی با آخرین تکنولوژی روز دنیا است و به دلیل ساختار کلمپی آن، خطرات احتمالی در سنجش جریان الکتریکی مدار را تا حد زیادی کاهش داده است. قطعا جهت انتخاب بهترین مولتی متر کلمپی دیجیتال ویژگی های متعددی باید در نظر گرفته شود.
تکنسین های برق در عیب یابی انواع مدارات الکتریکی معمولا نیاز خود را با یک کلمپ متر دیجیتال AC برطرف می کنند اما گاها در بعضی کاربردها نیاز به کلمپ متر های پیشرفته تری است.  ویژگی های مهم کلمپ متر دیجیتال در امکاناتی مثل قابلیت سنجش جریان dc، سنجش RMS واقعی، اندازه گیری پاور فاکتور، هارمونیک ها وغیره می باشد. دقت اندازه گیری، فانکشن LPF مخفف Low Pass Filter جهت حذف امواج نویز محیط، برخورداری از استانداردهای ایمنی CAT III و CATVI از دیگر ویژگی های کلمپ متر دیجیتال پیشرفته می باشد. ناگفته نماند که قیمت اهم متر کلمپی دیجیتال از نمونه ساده آن بیشتر است.

امکانات تست مولتی متر کلمپی

امکانات تست یک مولتی متر کلمپی از پارامترهای اطراف سلکتور آن مشخص می شود. در یک کلمپ متر با امکانات خوب معمولا توانایی تست ولتاژ AC و ولتاژ DC و جریان AC و جریان DC و تست مقاومت و دیود و بازر و غیره  وجود دارد. نقطه قابل توجه در مورد تست جریان در این دستگاه عدم نیاز به استفاده از پروب ها می باشد و با قراردادن سیم حامل جریان در بین 2 دهانه فک کلمپی از طریق القا جریان بررسی می شود. اما برای تست ولتاژ  در کلمپ متر حتما از پروبها استفاده می کنیم.

 

اهم متر کلمپی

 

خرید مولتی متر کلمپی 

شاید در وهله اول پروسه خرید مولتی متر کلمپی برایتان آسان به نظر برسد. کافی است به یک فروشنده فعال در این حوزه مراجعه کرده و پس از بررسی های اولیه دستگاه را خریداری کنید. اما منظور از‌ بررسی های اولیه چیست؟ اصلا در خرید اهم متر کلمپی به چه پارامترهایی باید دقت کرد؟
به طور کلی شما باید برای تهیه این سازه، به شش اصل مختلف توجه کنید. اولین مورد هم نوع اندازه گیری است که دستگاه از خود نشان می دهد. برخی از این اقلام می توانند جریان A/C و DC را به صورت جداگانه بررسی کنند. این در حالی است که نمونه پیشرفته تر این دستگاه می تواند جفت پارامتر نام برده را در خود جای دهد.
دامنه اندازه گیری، دومین عاملی است که باید به آن دقت کنید. در کل سازه باید طوری طراحی شده باشد که بتواند در حین بررسی سه محرک مهم جریان، ولتاژ و مقاومت حداقل و حداکثرها را فراهم کند. پس از آن نیز مشخصات دیگری مثل دقت دستگاه و ویژگی های اضافی آن در اولویت قرار می گیرد. منظور از ویژگی های اضافه امکاناتی مثل ثبت داده ها، چراغ قوه یا بلوتوث است که در برخی سازه ها وجود دارد و در افزایش قیمت مولتی متر کلمپی نیز سهیم است.
در گام آخر نیز قیمت مناسب و کیفیت بالا است که باید بررسی شود. صادقانه اینکه شما دستگاهی را بیابید ‌که در حین داشتن ویژگی های فنی بارز قیمت مناسبی هم داشته باشد کار سختی است. اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که فروشگاه بزرگ تکترونیکس این امکان را برایتان فراهم کرده است. شما می توانید با حضور در صفحه فروش محصول این فروشگاه، انواع مختلفی از اهم متر کلمپی را با بهای مناسبی ثبت سفارش کنید.

قیمت اهم متر کلمپی 

در هنگام بررسی انواع مختلفی از مولتی متر کلمپی، حتما متوجه تفاوت قیمت آنها با یکدیگر خواهید شد. اما چه پارامترهایی در تعیین قیمت اهم متر کلمپی تاثیر گذار هستند؟ به طور کلی معیارهایی مثل نوع دستگاه، ابعاد ساختاری، دامنه و البته برند در قیمت گذاری آن سهیم هستند. البته تاثیر بارز نوسانات بازارهای ارزی را نیز نمی‌ توان در این باره نادیده گرفت. در میان تمام این محرک های افزایش دهنده قیمت، مجموعه بزرگ تکترونیکس در تلاش است تا بهترین مدل های این سازه را با کمترین قیمت های ممکن به شما عرضه کند. علت این قیمت گذاری منصفانه هم کسر سود و حذف واسطه ها از جانب تکترونیکس است.

 

سوالات متداول 

1- چرا آمار خرید مولتی متر کلمپی از مولتی متر های ساده بیشتر است؟
این اقلام می توانند علاوه بر کارایی اختصاصی خود،‌ به عنوان یک مولتی متر ساده نیز مورد استفاده قرار بگیرند.
2- چه پارامترهایی در تعیین قیمت مولتی متر کلمپی تاثیر گذار است؟
نوع دستگاه، پارامترهای بررسی شده، دقت، سرعت و دامنه
3- کارایی اصلی مولتی متر کلمپی چیست؟
تست اقلام الکتریکی و شناسایی نوسانات احتمالی آنها، اصلی ترین کارایی این وسیله است.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.