سبد خرید شما خالی است!

منبع تغذیه کامپیوتر (PSU) | راهنمای خرید پاور کامپیوتر

 
منبع تغذیه کامپیوتر (PSU) | راهنمای خرید پاور کامپیوتر
منبع تغذیه کامپیوتر

پاور کامپیوتر

اکثر دستگاه های الکتریکی اطراف ما برای کار کردن به یک تامین کننده انرژی نیاز دارند. این قاعده درباره انواع کامپیوتر نیز صدق می کند. واحد منبع تغذیه کامپیوتر (Power Supply Unit) یا PSU دستگاهی است که انرژی الکتریکی مورد نیاز سخت‌افزارها و قطعات رایانه را تامین می‌کند. منبع تغذیه کامپیوتر، جریان متناوب (AC) ورودی را به جریان مستقیم (DC) خروجی برای استفاده سایر قطعات رایانه تبدیل می‌کند. به این منبع تغذیه، پاور نیز گفته می شود. در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری را درباره پاور کامپیوتر ذکر می کنیم.

کلمه PSU در پاور کامپیوتر چه معنایی دارد؟

کلمه PSU مخفف عبارت Power Supply Unit به معنای واحد منبع تغذیه می باشد. همچنین این دستگاه با نام های دیگری مثل پاور کامپیوتر، Power supply، Ps یا Power converter (مبدل برق) نیز شناخته می شود. تفاوتی نمی کند که سازه ذکر شده با چه نامی صدا زده شود. در نهایت مقصود یک چیز است.

انواع منبع تغذیه کامپیوتر 

بر اساس بررسی های انجام شده منبع تغذیه پاور در چهار گروه مجزا قرار می گیرد که هر یک دارای ویژگی هایی هستند. اولین گروه منبع تغذیه تنظیم نشده است. این نمونه ساختار پیچیده ای ندارد و از یک یکسوساز، فیلتر کم عبور و ترانسفورماتور تشکیل شده است. این دستگاه ارزان است و عملکرد ساده و البته کارآمدی دارد. پاور کامپیوتر تنظیم نشده می تواند سیگنال هایی را نشان دهد که موج دار هستند. اگر ولتاژ ورودی در این دستگاه تغییر کند، بدون شک ولتاژ خروجی نیز تغییر خواهد کرد. در ادامه نمونه های دیگری از انواع پاور را ذکر می کنیم.

منبع تغذیه خطی:

این نمونه تفاوت چندانی با یک منبع تغذیه بی نظم ندارد‌. البته وجود یک ترانسفورماتور خطی در آن را نمی توان نادیده گرفت. هر چقدر هم که مقدار ولتاژ ورودی و خروجی از باهم نوسان داشته باشند منبع تغذیه خطی از یک عملیات ثابت برای بهره گیری از آن استفاده‌ می کند. به همین علت است که محدودیت هایی مثل دمای بالا، حساسیت به نویز و عدم بکارگیری برای جریانات بالا در آن دیده می شود.

منبع تغذیه سوئیچینگ:

منبع تغذیه سوئیچینگ دارای طراحی پیچیده ای است. فرقی نمی کند که مقدار ولتاژ ورودی با ولتاژ خروجی تطابق داشته باشد یا نه. در هر صورت این دستگاه می تواند جریانات ورودی را به گونه ای تغییر دهد که برای استفاده مناسب باشند. \

 

پاور کامپیوتر


منبع تغذیه موج دار:

منبع تغذیه موج دار نمونه دیگری از پاور کامپیوتر است که برای ساخت آن از دستگاه خطی الگو گرفته اند. برای خاموش و روشن کردن این سازه از نوعی ترانزیستور بهره می برند. در این نمونه اگر مقدار ولتاژ خروجی یا ورودی خیلی کم یا خیلی زیاد باشد آن را قطع کرده و به یک خازن بزرگ‌ منتقل می کنند. در این حالت دستگاه نوسان زیادی را تجربه نمی کند.

انواع منبع تغذیه کامپیوتر بر اساس سیم کشی

منبع تغذیه کامپیوتر علاوه بر یک دسته بندی کلی، دارای گروه های جزئی تری نیز هست. آن را بر اساس قدرت و نوع سیم کشی به سه گروه معمولی، نیمه ماژولار و ماژولار تقسیم کرده اند. منبع تغذیه معمولی از تعداد مشخصی سوکت تشکیل شده است و می تواند اجزای مختلف الکتریکی را به کامپیوتر وصل کند. استفاده‌ از آن برای کامپیوتر هایی مفید است که دارای پیچیدگی کم و تعداد قطعات اندکی هستند.
اگر کامپیوتر و به اصطلاح سیستم های شما در سطح متوسطی قرار دارند، می توانید از منبع تغذیه کامپیوتر نیمه ماژول برای آن استفاده کنید. این نمونه دارای قدرت بیشتری است و به طبع تعداد بالاتری از قطعات را به PC وصل می کند. البته این تعداد نیز دارای سقف مشخصی هستند.
در آخر نیز منبع تغذیه کامپیوتر ماژول مورد بررسی قرار می گیرد که بسیار پر کاربرد و البته گران قیمت است. بهره گیری از این نمونه معمولا در سیستم های بسیار پیچیده و گرافیکی رواج دارد. اگر می خواهید به واسطه سیستم خود فعالیت های سنگینی مثل گیم، فتوشاپ و استخراج ارز دیجیتال را انجام دهید پاور کامپیوتر ماژولار یکی از ضروری ترین تجهیزاتی است که باید به همراه داشته باشید. ناگفته نماند که کابل های خروجی ولتاژ در این نمونه دارای تعدادی سوکت دو طرفه هستند که می توان قطعات مختلفی را به آنها وصل کرد.

کاربرد منبع تغذیه کامپیوتر

واحد منبع تغذیه که به اختصار به آن منبع تغذیه گفته می شود، دستگاهی است که انرژی الکتریکی مورد نیاز سایر قطعات و سخت‌افزارهای موجود در رایانه از جمله حافظه‌های جانبی، رم یا سی پس یو و غیره را تامین می کند. از وظایف اصلی منبع تغذیه کامپیوتر، تبدیل نوع جریان و کاهش ولتاژ برق است. پاور کامپیوتر در مقایسه با سایر قطعات سخت افزاری معمولاً عمر کمتری دارد و علت آن هم نوسانات برق و کارکرد زیاد آن است که موجب داغ کردن شدید منبع تغذیه و در نهایت خرابی و آسیب به اجزای آن می‌شود یا گاهاً موجب خاموشی و ریستارت‌های ناگهانی کامپیوتر می‌شود.  
البته بر روی منابع تغذیه کامپیوتر، فن‌ و درون آن‌ها گرماگیر هایی تعبیه شده است تا گرمای حاصل از قطعات الکتریکی درون منبع تغذیه (از جمله ترانزیستورها، مقاومت‌ها و سایر قطعات) را به بیرون منتقل کند و دمای دستگاه را پایین بیاورد.
به علاوه، چندین صنعت، به صورت روزانه از منابع تغذیه استفاده می کنند.  در این قسمت تنها بخشی از صنایعی که می توانند از انواع منابع تغذیه استفاده کنند، آورده شده است.
  • نظامی: ارتش اغلب برای مقاومت در برابر هر شرایط محیطی منبع تغذیه ناهموار را درخواست می کند.
  • هوافضا: تامین انرژی ابزارهای مورد استفاده در زمینه هوافضا اغلب به دستگاه هایی احتیاج دارد که بتوانند برق را در مکان های دوردست اداره کنند.
  • ارتباطات: منبع تغذیه بی‌صدا و کافی که برق ثابتی را برای رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های ارتباطی فراهم می‌کنند، برای ویژگی‌ها و کاربردشان الزامات سخت‌گیری را دارند.
  • کشتی‌ها و قایق‌ها (فرعی): منبع تغذیه کشتی دارای الزامات خاصی برای مدیریت صحیح برق بدون پریز برق اصلی سنتی است که توسط خطوط برق تامین می‌شود

وظیفه منبع تغذیه کامپیوتر

وظیفه ی منبع تغذیه کامپیوتر است که انرژی الکتریکی مورد نیاز قطعات کامپیوتر را تامین کند. منبع تغذیه جریان متناوب شهری را به جریان مستقیم مورد نیاز قطعات تبدیل می‌کند که این جریان متناوب می‌تواند ۱۱۰ تا ۱۱۵ یا ۲۲۰ تا ۲۳۰ ولت (و سایر محدوده‌های استاندارد) باشد.  پاور کامپیوتر این جریان متناوب را به جریان‌های مستقیم ۳.۳ ولت، ±۵ ولت و ±۱۲ ولت یا ولتاژهای استاندارد تبدیل می‌کند . ولتاژهای ۵ و ۳.۳ معمولاً در مدارات دیجیتالی و ولتاژ ۱۲ در قطعاتی مانند موتورهای هارد دیسک‌ها، فن‌ها و غیره که به ولتاژ بالاتر احتیاج دارند، استفاده می‌شود.

 

منبع تغذیه کامپیوتر

 

واحد های اندازه گیری منبع تغذیه کامپیوتر

مهمترین واحدی که در خرید یا استفاده از یک منبع تغذیه مورد توجه قرار می‌گیرد میزان توان واقعی و حداکثر توان آن بر حسب وات (Wat) می باشد. توان واقعی مقدار توانی است که یک منبع تغذیه می‌تواند به صورت عادی تولید کند و حداکثر توان آن مقدار، توانی است که آن منبع تغذیه می‌تواند در حداکثر توان گرفته شده از آن تولید نماید. بعنوان مثال چندین مورد از توان‌هایی که در قطعات مختلف کامپیوتر استفاده می‌کنند به شکل زیر می باشد:
  • هر ماژول یا قطعه رم: 15W
  • برد اصلی: 50W- 150W
  • قطعات خود محفظه و فن‌ها: 3W
  • هارد دیسک: 15W- 30W
  • CD(سی دی) یا DVD ریدر: 20W- 30W
  • کارت توسعه: 5W- 10W
  • پردازنده: 80W- 140W
ناگفته نماند ماژول در مباحث نرم افزاری به یک قطعه کد و قسمتی از برنامه گفته می‌شود ولی در مباحث سخت افزاری، به قطعات کامل، جامع و سرهم بندی شده که یک کار را به صورت مجزا از سایر قطعات انجام می‌دهند، ماژول گفته می شود. میزان توان مصرفی هر یک از قطعات بر روی راهنمای همان قطعه درج شده است.  بنابراین بهترین منبع تغذیه‌ای که می‌توان برای یک کامپیوتر انتخاب کرد (جدا از سایر ویژگی های آن)، منبع تغذیه‌ای است که میزان توان تولیدی واقعی آن کمی بیشتر از میزان توان مصرفی کل قطعات و اجزای کامپیوتر باشد تا هیچ‌گاه فشاری بر روی منبع تغذیه وارد نشود.

بررسی تفاوت های منبع تغذیه کامپیوتر و لپ تاپ

شاید برایتان سوالش شود که دو دستگاه کامپیوتر و لپ تاپ از لحاظ نوع منبع تغذیه چه تفاوتی با هم دارند؟ در پاسخ باید بگوییم هر دو نمونه نام برده برای کار کردن به پاور نیازمند اند‌‌. اما طراحی هر یک از آنها کمی با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال منبع تغذیه کامپیوتر نوعی تامین کننده سوئیچینگ است که از منبع برق شهری کمک گرفته و برق متناوب را دریافت می کند. این جریان متناوب در طی چند مرحله به جریان دی سی تبدیل می کند. حال این درجه از ولتاژ می تواند برای استفاده قطعات مختلف کامپیوتر مناسب باشد. لازم به ذکر است که معیار عددی آنها نیز از 3 تا 12 واحد متفاوت است. پس از این بررسی پاور لپ تاپ در اولویت است.
در این دستگاه ولتاژ متناوب (جریان مستقیم برق شهری) را به 24 قسمت تبدیل می کنند تا به ولتاژ دی سی تبدیل شود. با این تفاوت که معیار عددی ولتاژ های ورودی و خروجی این دستگاه به مراتب پایین تر از کامپیوتر است. لازم به ذکر است که عمده لپ تاپ ها دارای مبدل هایی هستند که می توانند جریان برق را با کاهش یا افزایش دادن مقدار ولتاژ به قطعات مختلف خود برسانند.

معیار های انتخاب منبع تغذیه‌ کامپیوتر 

منبع تغذیه کامپیوتر دستگاه پیچیده ای است. پس در خرید آن باید به پارامترهای کوچک و بزرگ بسیاری توجه کنید. بدون شک مقدار توان دستگاه اصلی ترین چیزی است که باید به آن توجه کرد. این معیار که با عبارت W نشان داده می شود باید به گونه ای در دستگاه بکار رفته باشد که بتواند با اجزای مختلف انواع کامپیوتر سازگار شود.
پس از آن بررسی استاندارد 80Plus در اولویت قرار می گیرد. این مجوز مقدار راندمان دستگاه شما را نشان می دهد. هر چه این استاندارد بالاتر باشد صحت عملکرد آن بیشتر و دمای آن در حین کار کمتر است. بهتر است برای سیستم های متوسط و ضعیف از پاور استاندارد 80Plus Bron بهره بگیرید.
سومین اصلی که باید به آن پرداخته شود نوع کانکتور یا همان اتصال دهنده ای است که در سازه بکار رفته است. در این نمونه ها چهار نوع مختلف از کانکتور وجود دارد که هر کدام می توانند به هارد یا دیسک، کارت گرافیک، سی پی یو و مادربرد وصل شوند. بهتر است منبع تغذیه کامپیوتری را انتخاب کنید که با انواع کانکتور سازگار باشد.

 

پاور کامپیوتر

 

خرید منبع تغذیه ‌کامپیوتر

پیش تر مواردی را ذکر کردیم که بررسی آنها در هنگام خرید پاور کامپیوتر خالی از لطف نیست. حال سوالی که پیش می آید آن است که کدام فروشنده می تواند منبع تغذیه ای را به شما ارائه کند که ضمن داشتن کیفیت حداکثری، مناسب ترین قیمت را داشته باشد؟ با کمی بررسی به این نتیجه می رسید که مجموعه بزرگ تکترونیکس بهترین و معتبر ترین عرضه کننده ای است که می تواند این کار را اجرا کند.
تکترونیکس سال ها است که در حوزه طراحی و عرضه انواع ابزارها و دستگاه های الکتریکی فعالیت می کند. این فعالیت به قدری مشهود است که نمایندگی بسیاری از برند های شناخته شده داخلی و خارجی به این واحد واگذار شده است‌‌. شما می توانید با مراجعه به صفحه فروش محصول این مجموعه، کالای درخواستی خود را به صورت آنلاین ثبت سفارش کنید. 

قیمت منبع تغذیه کامپیوتر 

تعیین قیمت پاور کامپیوتر کار آسانی نیست. چرا که این رقم با توجه به نوع دستگاه، توان، عمر مفید و …‌ لحاظ می شود. البته برند سازنده و نوسانات احتمالی بازار نیز می توانند در این باره موثر واقع شوند. اگر به دنبال خرید بهترین نمونه منبع تغذیه کامپیوتر با حداقل قیمت هستید، مراجعه به صفحه فروش محصول تکترونیکس نمی تواند برایتان خالی از لطف باشد. چرا که این عرضه کننده با کسر کردن سود اضافی خود و از بین بردن واسطه ها همواره تلاش می کند تا بهترین ها را با کمترین بهای ممکن برای مخاطبان خود فراهم کند.

 

سوالات متداول 

1- منبع تغذیه کامپیوتر چیست؟
دستگاهی است که انرژی مورد نیاز قطعات مختلف کامپیوتر برای کار کردن را فراهم می کند.
2- پاور کامپیوتر و لپ تاپ چه تفاوتی باهم دارند؟ 
این دو دستگاه از لحاظ نوع و مقدار ولتاژی که از آن بهره می برند با هم متفاوت اند.
3- چند نوع پاور کامپیوتر در بازار وجود دارد؟
  سه نوع خطی، سوئیچینگ و موج دار.
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.