سبد خرید شما خالی است!

پاور آنالایزر چیست؟ آشنایی تمام و کمال با پاور آنالایزر

 ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
پاور آنالایزر چیست؟ آشنایی تمام و کمال با پاور آنالایزر
پاور آنالایزر

پاور آنالایزر

یکی از دغدغه های مهم برای افرادی که شغل آن ها با صنعت برق ارتباط دارد، نحوه اندازه گیری صحیح میزان توان و قدرت برق است. پاور آنالایزر یکی از دستگاه های پرکاربرد و مهم اندازه گیری در دنیای جریان الکتریکی است که به راحتی می تواند این کار را برای شما انجام دهد. این دستگاه میزان انرژی الکتریکی را در تمام دستگاه هایی که به نوعی با برق مرتبط هستند و این انرژی را تولید کرده یا تبدیل می‌کنند، محاسبه می کند. پاور آنالایز همچنین می تواند میزان قدرت انواع ماشین آلات صنعتی و تمامی تجهیزات اداری را به صورت کاملا دقیق اندازه گیری کند. در ادامه مقاله به معرفی کامل انواع مختلف این دستگاه و کاربرد آن می پردازیم.

انواع پاور آنالایزر

پاور آنالایز با توجه به کاربردشان در انواع مختلفی تولید شده و در بازار موجود است و هر کدام دارای مشخصات و کاربردی مخصوص به خود هستند. در ادامه انواع پاور آنالایزر را با توجه به کاربردشان دسته بندی کرده و به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

آنالیزور انرژی الکتریکی دیجیتال

نوع دیجیتال یکی از مدل های پرکاربرد این دستگاه است که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از پاور‌ آنالایزر در انجام تحلیل سیستم ها بسیار قدرتمند عمل می کنند و از دقت بالایی نیز برخوردارند. یکی دیگر از قابلیت های این مدل، ثبت و ذخیره سازی اطلاعات قبلی پارامترهای مختلف الکتریکی است، که برای انجام اصلاح الگوی مصرف انرژی بسیار پرکاربرد و مهم است‌. نمایشگر گرافیکی این مدل پاور آنالایز تمامی اطلاعات ورودی سخت و غیر قابل فهم را برای کاربران به شکل نموداری و ساده تر تبدیل می‌کند که می توان با استفاده از آن ها عملکرد سیستم را به راحتی بررسی کرد.

 

پاور آنالایزر

 

پاور آنالایزر آنالوگ

این مدل از پاور آنالایز دارای صفحه ای آنالوگ برای نمایش اطلاعات ساخته شده است و معمولا برای انجام کارهای ساده تر نسبت به نوع دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند و از پیچیدگی کم تری نیز برخوردارند.

 

آنالیزور انرژی الکتریکی تک کانال

زمانی که قصد دارید پارامترهای الکتریکی یک نقطه خاص از سیستم را اندازه‌ گیری و محاسبه و تحلیل کنید این مدل پاور آنالایزر تک کانال به کمک شما می آید. این دستگاه بیش تر برای محاسبه و اندازه گیری پارامترهای الکتریکی در انواع سیستم ها و موتورهای تک فاز مورد استفاده قرار می گیرد.

پاور آنالایزر چند کانال

نوع چند کاناله یک دستگاه پیشرفته جهت محاسبه و تحلیل پارامترهای الکتریکی در سیستم های پیچیده است. این دستگاه از قابلیتی برخوردار است که می تواند به صورت همزمان چند نقطه را در یک سیستم الکتریکی اندازه گیری کند. با استفاده از پاور آنالایز چند کاناله می توان چند مسیر برق را در یک زمان محاسبه و تحلیل کرد. این دستگاه جهت کنترل بر نحوه عملکرد انواع توربین های بادی و سلول های خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

پاور آنالایزر ثابت یا رومیزی

مدل ثابت یا رومیزی با توجه به نام آن در یک مکان ثابت قرار می گیرد و اغلب در مکان هایی مثل آزمایشگاه و محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل پاور آنالایز از میزان دقت بالاتر و توانایی تحلیل بیشتر نسبت به نوع پرتابل برخوردار است.

آنالیزور انرژی الکتریکی پرتابل یا قابل حمل

یک قابلیتی که این مدل را از انواع دیگر جدا می کند قابل حمل بودن آن است. دستگاه پرتابل برای انجام  فعالیت های میدانی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع می تواند جهت تحلیل سیستم برق در مکان های مختلف به کمک شما بیاید. از نوع پرتابل در نیروگاه ها برای مانیتورینگ و بهینه سازی و ارزیابی تولید و توزیع برق استفاده می شود.

پاور آنالایزر تک‌ فاز

نوع تک‌ فاز برای محاسبه و تحلیل پارامترهای الکتریکی در سیستم‌‌های تک فاز مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه تک فاز دارای خصوصیاتی مثل، دقت بالا، قابلیت حمل و کاربرد چند منظوره است که آن را به یکی از وسایل بسیار مهم و مورد نیاز مهندسان برق تبدیل کرده است. این مدل دستگاه برای تشخیص نوسان های ولتاژ برق و همچنین کاهش ولتاژ برق، محاسبه و بررسی میزان مصرف برق در ساختمان های با کاربری تجاری و مسکونی اشاره کرد.

پاور آنالایزر سه‌ فاز

مدل سه‌ فاز جهت مانیتورینگ و محاسبه پارامترهای سیستم‌ برق سه فاز استفاده می شود. از ویژگی های این مدل پاور آنالایز می توان به دقت بالا در اندازه گیری‌، قابلیت اتصال به شبکه های مختلف، قابلیت ثبت و ذخیره داده ها و نمایش گرافیکی اطلاعات به صورت لحظه ای اشاره کرد. علاوه بر آن از این مدل پاور آنالایز می توان برای بررسی عملکرد ژنراتورها، ترانسفورماتورها و بررسی و نظارت بر عملکرد ماشین‌ آلات سنگین و خطوط تولید استفاده کرد.

 

پاور آنالایزر

 

نحوه عملکرد پاور آنالایزر

نحوه عملکرد این دستگاه به صورت چند مرحله ای است. از مراحل عملکرد آنالایزر انرژی الکتریکی می توان به اندازه گیری، نمونه برداری و پردازش اشاره کرد که در ادامه به معرفی و توضیح کامل مراحل می پردازیم.
  1. اندازه گیری ولتاژ و جریان: این دستگاه با استفاده از ترانسدیوسرها و همچنین سنسورهای ولتاژ می تواند مقدار ولتاژ و جریان را در قسمت های مختلف سیستم های الکتریکی اندازه گیری کند.
  2. نمونه برداری: نمونه برداری توسط پاور آنالایز از ولتاژ و جریان با سرعت بالا صورت می گیرد تا شکل موج های دریافتی از آن از دقت بیشتری برخوردار باشند. انجام نمونه برداری باعث می شود تا دستگاه از پارامترهای الکتریکی تحلیل بهتری انجام دهد.
  3. پردازش سیگنال: در مرحله پردازش سیگنال جریان های نمونه برداری شده و سیگنال های ولتاژ به قسمت پردازش دستگاه منتقل می شوند. قسمت پردازشگر با استفاده از الگوهای خاص تمامی اطلاعات ورودی را پردازش کرده و پارامترها را محاسبه می کند‌.
  4. تحلیل هارمونیک ها: آنالیزور انرژی الکتریکی قابلیت تشخیص و تحلیل  هارمونیک های جریان و ولتاژ را دارد و این تحلیل ها برای تشخیص اختلالات و مشکلات کیفی در سیستم های الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردارند‌.
  5. ذخیره و نمایش داده ها: در این مرحله اطلاعات ورودی پردازش شده در حافظه دستگاه ذخیره می شوند. پاور آنالایز تمامی این اطلاعات پردازش شده را به صورت جدول و نمودار که قابل فهم و ساده تر باشد بر روی نمایشگر دستگاه قرار می دهد. برخی از دستگاه ها قابلیت اتصال به کامپیوتر‌ها و منتقل کردن اطلاعات برای بررسی های بیش‌تر را ارائه می دهند.
  6. مانیتورینگ و عیب یابی: این دستگاه ها به کاربران و مهندسان این امکان را می دهد که وضعیت سیستم های الکتریکی را در هر زمان بررسی کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل برای از حل کردن آن اقداماتی انجام دهند.

مزایای پاور آنالایزر

آنالیزور انرژی الکتریکی دستگاهی است که برای تحلیل و اندازه گیری میزان قدرت و مصرف انرژی الکتریکی به کار گرفته می‌شود و باعث می‌شود تا در صورت لزوم جهت بهینه سازی اقدام شود، و به صورت کلی امکان نظارت و کنترل بر نحوه عملکرد تمامی سیستم‌ها و مدارهای الکتریکی را برای مهندسان و طراحان و کاربران فراهم کرده است. در ادامه به معرفی مزایای استفاده و بکارگیری این دستگاه می‌پردازیم.
  • صرفه‌جویی در هزینه
  • افزایش بهره‌وری
  • افزایش کیفیت توان
  • کمک به تعمیر و نگهداری
  • اصلاح ضریب توان

از پاور آنالایزر در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

پاور آنالایز یک دستگاه برای اندازه گیری قدرت و توان انرژی الکتریکی است و همچنین برای تحلیل و بررسی میزان انرژی مصرفی صنایع مختلف از آنها استفاده می شود. در ادامه به معرفی تعدادی از مکان‌ها و صنایع و مشاغلی که در آن‌ها از پاور آنالایز استفاده می شود اشاره خواهیم کرد.
  • کارخانه ها: از این دستگاه جهت بهینه سازی راندمان خطوط تولید کارخانه ها استفاده می شود. تحلیل و بررسی اطلاعات این وسیله کاربردی برای تولیدکنندگان این امکان را فراهم می کند تا فعالیت هایی برای کم کردن میزان مصرف انرژی و همچنین کاهش در هزینه های عملیاتی خود انجام دهند.
  • ساختمان ها:  با استفاده از این دستگاه و اندازه گیری میزان مصرف برق در ساختمان های مسکونی و تجاری، می توان مصرف برق این مکان ها را بهینه کرد. با استفاده از اطلاعات دستگاه این امکان برای شما فراهم می شود تا آن دسته از وسایل برقی که در کاهش کیفیت توان شبکه تاثیر می گذارند را شناسایی کرد و با حذف کردن آن ها سیستم برق را بهبود بخشید.
  • نیروگاه ها: در نیروگاه ها برای کنترل و بررسی پارامتر‌های مهم مثل ولتاژ و یا جریان از پاور آنالایز استفاده می شود. با توجه با اطلاعات بدست آمده می توان با استفاده از این دستگاه فرآیند تولید برق را بهینه کرد و از هدر رفتن انرژی به میزان زیادی جلوگیری کرد.

 

پاور آنالایزر

 

کمیت‌های قابل اندازه‌گیری توسط آنالیزور انرژی الکتریکی

با توجه به این دستگاه در مکان های مختلف کمیت هایی را اندازه گیری و بررسی می کنند. در ادامه به  صورت کاملا مختصر و کوتاه به معرفی این کمیت ها می پردازیم.
  • اندازه‌ گیری ولتاژ‌در فازهای متفاوت
  • اندازه‌ گیری جریان‌های RMS در فازهای مختلف
  • اندازه‌ گیری توان اکتیو یا حقیقی که توسط بار مصرف می شود (بر حسب وات)
  • اندازه‌ گیری میزان توان راکتیو که به وسیله ی بار ایجاد می شود (بر حسب وار)
  • اندازه‌ گیری مجموع توان کل (بر حسب ولت‌آمپر)
  • تعیین میزان بهره وری توان در سیستم
  • اندازه‌ گیری کل انرژی مصرف شده در سیستم (بر حسب وات‌ ساعت)
  • اندازه‌ گیری میزان کل انرژی راکتیو (بر حسب وار‌ ساعت)
  • اندازه‌ گیری فرکانس سیستم
  • تحلیل اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان

سوالات متداول

آنالیزور انرژی الکتریکی دیجیتال چه تفاوتی با آنالوگ دارد؟

نوع دیجیتال به دلیل قابلیت ثبت و ذخیره سازی داده ها و دقت بالا، در مقایسه با مدل‌های آنالوگ که نمایش اطلاعات به صورت مکانیکی است، برتری دارد. همچنین، مدل دیجیتال امکان نمایش نموداری و گرافیکی داده ها را فراهم می کنند که کار تحلیل پارامترها را آسان تر می کند.

پاور آنالایزر تک کانال و چند‌کانال چه تفاوتی دارند؟

مدل تک کانال تنها می تواند پارامترهای الکتریکی یک نقطه از سیستم را محاسبه کند، در حالی که نوع چند کانال قابلیت اندازه گیری همزمان چندین نقطه را دارد و برای سیستم های پیچیده تر و شبکه های برق سه فاز مناسب است.

این دستگاه چگونه به بهینه سازی مصرف انرژی کمک می‌کند؟ 

با اندازه گیری دقیق پارامترهای الکتریکی و تحلیل داده های به دست آمده، دستگاه به شناسایی نقاط ضعف در سیستم کمک می کند، از جمله نوسانات ولتاژ، هارمونیک ها و مشکلات کیفی برق. این تحلیل ها به کاربران این امکان را می دهد تا اقدامات لازم را برای بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه ها انجام دهند.

پاور آنالایزر چه کمیت هایی را اندازه گیری می کند؟

این دستگاه کمیت هایی مانند ولتاژ، جریان، توان اکتیو (بر حسب وات)، توان راکتیو (بر حسب وار)، توان کل (بر حسب ولت آمپر)، فرکانس سیستم، اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان و میزان انرژی مصرفی (بر حسب وات ساعت) را اندازه گیری و تحلیل می کند.
 
۳۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید